به گزارش ایرنا، آیت الله محمدتقی پورمحمدی روز شنبه در همایش 'روز مراغه' در تالار عبدالقادر مراغه ای این شهرستان افزود: بر اساس آمارهای موجود در سازمان میراث فرهنگی، این شهر به عنوان یکی از شهرهای غنی از لحاظ آثار تاریخی و پیشینه فرهنگی است.
وی ادامه داد: این شهر در دوران طلایی خود در قرن های متمادی محل حضور دانشمندان بزرگی بود و با حرکتی که به همت خواجه نصیر الدین طوسی در این شهر شروع شد، شهرتی جهانی پیدا کرد.
وی با اشاره به جایگاه علمی مراغه در دوران طلایی خود در عصر ایلخانی اضافه کرد: در آن زمان، علما، دانشمندان، محققان، ادیبان، ریاضیدانان، منجمان و هنرمندان بسیاری در این شهر به تحصیل علم و فرهنگ مشغول بودند که توانستند آثار بزرگی در این راستا خلق کنند.
وی گفت: عبدالقادر مراغه ای به عنوان موسیقیدان بزرگ، اوحدی مراغه ای به عنوان شاعری توانمند و عارفی توانا، طوطی مراغی، کبیر مراغی و علمای بزرگ همه پرورش یافتگان عصر طلایی مراغه و از مشاهیر به نام تاریخ این شهر هستند.
وی افزود: وجود 24 مدرسه علمیه در آن زمان در این شهر به گواهی نوشته های تاریخی که پرورش دهنده علمای بزرگی چون خواجه نصیر، قطب الدین شیرازی، شیخ شهاب الدین سهره وردی و علامه حلی بوده؛ نشان از مرکزیت این شهر در علم و فرهنگ در آن برهه از تاریخ کشورمان است.
وی ادامه داد: مراغه بر اساس بیانات علامه بزرگ آیت الله حسن زاده آملی که از این شهر دیدن کرده و درباره آن مطالعه ها داشته، بهترین مکان در دنیا برای رصد ستارگان بوده که با تدابیر خواجه نصیر طوسی، رصدخانه ای بزرگ در آن ایجاد شده است.
وی با اشاره به برخی از شخصیت های اسلامی و علمای اسلامی پرورش یافته در مکتب مراغه گفت: قطب الدین شیرازی و علامه حلی نمونه های بارز این شخصیت های بزرگ تاریخ کشورمان در این شهر رشد و تحصیل کرده اند.
آیت الله پورمحمدی افزود: در دوران صفویه و قرون گذشته این شهر محل حضور محققان و اهل ریاضی و نجوم و علوم اسلامی بوده است.
وی ادامه داد: شخصیت و عالمی بزرگ چون آیت العظمی میرفتاح حسینی مراغه ای صاحب کتاب ' العناوین' از فقهای بزرگ شیعه و جهان اسلام بوده و نظرات بسیاری در بحث ولایت فقیه داشته است.
وی با تاکید بر لزوم معرفی شخصیت ها و آثار فرهنگی و تاریخی به نسل های آینده اضافه کرد: نسل جوان باید با بزرگان و مفاخر این شهر آشنا شده و زندگی آنان را الگوی خود قرار دهند.
مراقبت و شناساندن این آثار و پیشینه تاریخی و فرهنگی نباید منحصر به دولت ها باشد بلکه این امر به همت آحاد مردم محقق خواهد شد.
وی گفت: آثار تاریخی و آیین های هر قومی در کشور باید حفظ شود زیرا که این امر شناسنامه و هویت فرهنگی آن شهر و دیار است.
وی با اشاره به برگزاری آیین بزرگداشت روز مراغه افزود: با مطرح شدن برگزاری و ثبت این روز توسط هنردوستان و علاقه مندان این شهر، این امر با تصویب در شورای شهر به تصویب شورای فرهنگ عمومی رسیده و امید است این امر در مراحل بالاتر و در تقویم ملی نیز به ثبت رسد.
فرماندار مراغه نیز در این همایش با تاکید بر لزوم پاسداشت فرهنگ و تاریخ گفت: باید در حد توان برای برگزاری این آیین ها و معرفی این شهر فرهنگی و تاریخ تلاش کنیم.
ظفر محمدی همچنین با تاکید بر لزوم حضور حداکثری مردم در انتخابات پیش رو افزود: حضور گسترده مردم در پای صندوق های رای و انتخاب آگاهانه و اصلح خنثی کننده نقشه های شوم دشمنان برای تضعیف کشورمان است.
نائب رئیس شورای اسلامی شهر مراغه نیز در این آیین گفت: باید دبیرخانه ای برای شناساندن شخصیت های بزرگ و مفاخر این شهر و نیز ظرفیت های تاریخی و گردشگری آن برای آحاد مردم تلاش شود.
بهمن حسین نژاد افزود: روز مراغه به مناسبت روز راه اندازی رصدخانه تاریخی مراغه توسط دوستدارن میراث فرهنگی و انجمن تاریخ پژوهان این شهرستان در شورای شهر مطرح و پس از بررسی های کارشناسی به تصویب رسیده است.
وی ادامه داد: با طرح این موضوع در شورای فرهنگ عمومی این امر به تصویب آن در سطح شهرستان و سپس در سطح استانی رسیده و هم اکنون منتظر تصویب آن در سطح کشوری و نیز ثبت این روز در تقویم به عنوان روز ملی مراغه هستیم.
به گزارش ایرنا، در این آیین اشعاری از استاد کریمی مراغه ای و نیز قطعاتی موسیقی محلی به مناسبت روز مراغه اجرا شد.
روز 16 اردیبهشت مصادف با سالروز احداث رصدخانه تاریخی مراغه و بسته شدن زیج معروف ایلخانی بوده و به عنوان روز مراغه نامیده می شود.
شهرستان فرهنگی و ترایخی مراغه با ده ها اثر تاریخی و فرهنگی با 250 هزار نفر جمعیت در 127 کیلومتری تبریز، مرکز آذربایجان شرقی قرار دارد.
خبرنگار: ابراهیم مطلوبی**انتشاردهنده:عیسی عطاپور**
3077/7485
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.