به گزارش ایرنا، اسماعیل جبارزاده شنبه شب در در این نشست در اتاق بازرگانی تبریز با حضور مقام های ارشد دولتی، قضایی و بخش خصوصی، یکی از هسته های کلیدی سند توسعه استان را ' نوسازی حمل و نقل' عنوان کرد و افزود: ٧٠ درصد سند تدبیر و توسعه در دست بخش خصوصی است و نباید اجازه دهیم مصوبات سند دوباره به بخش های دولتی شیفت شود.
وی ادامه داد: تا به حال ١٥ شرکت بزرگ شبه دولتی برای انعقاد قراردادهای مختلف در استان پیشقدم شده اند که حتی وقت ملاقات هم نداده ایم.
استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر ضرورت ورود بخش خصوصی به نوسازی و توسعه ناوگان حمل و نقل خارجی خاطرنشان کرد: تاکنون 3 هزار دستگاه کامیون ناوگان باری استان نوسازی شده اند.
جبارزاده گفت: ایجاد شرکت های تأمین، تجهیز مواد اولیه و نوسازی حمل و نقل جاده ای استان از جمله مهم ترین خواسته های ما از بخش خصوصی است که تاکنون محقق نشده است.
وی با اشاره به آغاز عملیات اجرایی خط اتیلن میاندواب به تبریز، این طرح را زمینه ساز توسعه صنایع نفت و پتروشیمی و صنایع پایین دستی دانست و اضافه کرد: اجرای این طرح یکی از آرزوهای دیرین ما بود.
استاندار آذربایجان شرق ادامه داد: تا به امروز نفتا با تانکر از آبادان به تبریز می آمد و اکنون انتظار داریم با ایجاد انتقال خط اتیلن یک شهرک صنعتی پتروشیمی به نام کیمیاشهر در تبریز ایجاد شود.
وی انتقال خط اتیلن را فصل جدیدی از توسعه پایدار صنعتی استان برشمرد و از سرمایه گذاران و صاحبان صنایع بخش خصوصی خواست همت کنند تا شهرک صنعتی پتروشیمی و صنایع پایین دستی آن در استان تعریف شود تا مواد اولیه تولید شده در پالایشگاه به محصول تبدیل و صادر شود.
استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه باید قرینه صنایع پتروشیمی را در شهرهای دیگر استان نیز ایجاد کنیم، افزود: هم دولت و هم بخش خصوصی باید در این زمینه همکاری کنند.
جبارزاده با تاکید بر لزوم ورود جدی بخش خصوصی در زمینه اقتصاد دانش بنیان اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب در تمام بحث ها بر توسعه جایگاه اقتصاد دانش بنیان در فضای مجازی و نیز استفاده از آی و آی سی تی تاکید دارند.
وی اضافه کرد: سهم فعلی استان ما از گردش مالی ٣٩ هزار میلیارد تومانی آی سی تی کشور در سال جاری در حد صفر است و باید از این وضعیت خارج شویم.
جبارزاده تاکید کرد: خواهش ما از بخش خصوصی این است که دولت زیر ساخت ها را فراهم کرده و شما از آن برای تولید ثروت استفاده کنید.
وی با تاکید بر جهانی شدن و سوق دادن بخش صنعت، کشاورزی و فرش استان به سمت آی سی تی به منظور ایجاد اشتغال و تولید ثروت گفت: ورود در بخش آی سی تی یعنی جذب 24 هزار دانشجوی دکتری و فوق لیسانس این رشته استان که فارغ التحصیل می شوند.

** فرسودگی ناوگان حمل و نقل کشور، عامل رکود صادرات
در این نشست یکی از صادر کنندگان استان با اشاره به فرسودگی ناوگان حمل و نقل کشور گفت: فرسودگی ناوگان حمل و نقل کشور موجب ایجاد مشکل در روند صادرات کشور می شود.
علی اصغر عباس زاده ادامه داد: در شرایطی که ناوگان فرسوده کشور اجازه تردد در کشورهای اروپایی را ندارند، قانون اجازه استفاده از ناوگان حمل و نقل خارجی برای حمل و نقل کالاهای صادراتی را می دهد.
مدیرکل حمل و نقل و پایانه های آذربایجان شرقی نیز در این خصوص گفت: استفاده از ناوگان حمل و نقل خارجی تبعات اجتماعی دارد و رانندگان این بخش اعتراض کرده اند.
داریوش باقر جوان افزود: این طور هم نیست که همه ناوگان حمل و نقل کشور توانایی نداشته باشند، چرا که قیمت تمام شده ناوگان کشور با توجه به عوارض سنگینی که ترکیه می گیرد، به صرفه نیست.
وی ادامه داد: ترکیه محدودیت هایی برای کامیون های ایرانی وضع کرد که با اقدامات متقابل ایران مواجه شد؛ ترکیه 3 هزار یورو از کامیونداران ایرانی حق خاک می خواهد ضمن اینکه جریمه سنگینی از بابت اضافه باک به آنان اعمال می کند.
رئیس انجمن صنایع غذایی آذربایجان شرقی هم در این خصوص گفت: فرسودگی ناوگان حمل و نقل کشور یکی از معضلات صادرکنندگان است و از دولت می خواهیم با تدبیر ویژه ای نسبت به واردات کامیون های با استاندارد یورو 6 اقدام کند.
یونس ژائله افزود: هیچ تولیدکننده ای در کشور کامیون با استاندارد یورو 6 تولید نمی کند و دولت می تواند نسبت به واردات این نوع کامیون ها برای رفع مشکل صاردات به کشورهای اروپایی اقدام کند.
رئیس انجمن قطعه سازان و ماشین سازان تبریز هم در این خصوص گفت: شرکت های تولیدکننده آذربایجان شرقی توانایی و امکان تولید کشنده هایی با استاندارد یورو 6 را دارند، اما مشکل نبود گازوئیل با استاندارد یورو 6 است.
یونس پایدار خاطر نشان کرد: اگر سوخت استاندارد توسط پالایشگاه ها تامین شود، چهار خودروساز آذربایجان شرقی آمادگی تولید کشنده های با استاندارد یورو 6 را دارند.
گزارش: نعمت مرادپور**انتشاردهنده: محمد عزیزی راد
6132/518

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.