خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- بیت اله احمدی: نان و نانوایی‌ها هم به قافله شایعات کرونایی پیوستند به گونه‌ای که در چند روز اخیر شایعات تعطیلی نانوایی‌ها و کمبود نان باعث تشکیل صف‌های طولانی در مقابل نانوایی‌ها شد.

بیشتر مردم برای پیشگیری از ویروس کرونا تصمیم گرفتند تا بخشی از اقلام اساسی خود را تهیه و مدتی در خانه بمانند و در اماکن عمومی تردد نکنند، به دنبال این اتفاق، برخی افراد ناآگاه با انتشار شایعه‌ای مبنی بر کمبود نان و تعطیلی نانوایی‌ها باعث شدند تا در روزهای اخیر مردم به سمت نانوایی‌ها هجوم آورده و اقدام به تهیه نان کنند.

با توجه به اینکه به مردم مرتب توصیه شده برای قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا در سطح شهر تجمع نکرده و تا حد امکان از حضور در بیرون از خانه امتناء کنند اما صف‌های طولانی در مقابل نانوایی‌ها خلاف این عمل را نشان می‌دهد.

هیچ نانوایی حق تعطیلی ندارد

به دنبال شیوع کرونا در کشور، تشدید بازرسی از نانوایان توسط اکیپ بازرسی مشترک ادارات غله خدمات بازرگانی، صنعت، معدن و تجارت، معاونت بهداشت و اتحادیه نانوایان استان آذربایجان شرقی به صورت شبانه روزی در حوزه سلامت اداری و رعایت حقوق شهروندی جهت رفاه حال شهروندان، انجام می‌شود.

بر این اساس سهمیه نانوایان خشکه پز شهرستان تبریز نیز ۳۰ درصد افزایش یافته است؛ همچنین کارگروه آرد و نان استان از کارخانجات آرد سازی بازدید کرده و توصیه‌های لازم در خصوص اقدامات پیشگیری از شیوع کرونا و رعایت کامل بهداشت توسط کارخانجات آرد سازی را ارائه کرده اند.

طبق اعلام رئیس اتحادیه نانوایان حجیم و نیمه حجیم صنعتی کشور، تعطیلی نانوایی‌ها کذب است، این در حالی است که حتی در روز اول و دوم فرودین ماه ۹۹ هم نانوایی‌ها باز هستند.

تمام نانوایی‌ها اعم از سنتی، حجیم و صنعتی به صورت کامل باز است و هیچ نانوایی حق تعطیلی ندارد و اگر افراد با تخلفی مبنی بر بسته بودن واحد نانوایی مواجه شدند با اتحادیه تماس بگیرند. با توجه به شیوع ویروس کرونا و عدم مسافرت شهروندان، هیچ تعطیلی برای نانوایی‌ها لحاظ نخواهند داشت.

نان و نانوایی‌ها هم به قافله شایعات کرونایی پیوستند به گونه‌ای که در چند روز اخیر شایعات تعطیلی نانوایی‌ها و کمبود نان باعث تشکیل صف‌های طولانی در مقابل نانوایی‌ها شد

همچنین مدیرکل غله استان آذربایجان شرقی در گفتگو با خبرنگار مهر، ابراز داشت: علاوه بر ذخایری که در استان داریم از سایر استان‌های کشور نیز جهت افزایش ضریب اطمینان ذخایر استان، گندم وارد می‌شود و مردم در این زمینه دغدغه‌ای نداشته باشند.

ولی زاده مسئول کمیسیون اتحادیه نانوایان تبریز نیز به خبرنگار مهر می‌گوید: واحدهایی که پخت خشک دارند و ماندگاری شأن زیاد است برای آنها اضافه سهمیه اختصاص داده ایم و مردم نگران نباشند.

مردم انتظار دارند در این شرایط اقتصادی که مردم نیازمند حمایت هستند و اخلال‌گران در نظام اقتصادی نیز قصد ضربه زدن به اعتماد مردم و نظام را دارند، دولت و دستگاه قضا با متخلفان و اخلال‌گران در تأمین مایحتاج عمومی مردم به هیچ وجه مماشات نکرده و با قاطعیت با آنان برخورد کنند.

حتی در برخی از استان‌ها به دلیل عدم جرم انگاری در خصوص تعطیلی خودسرانه واحدهای صنفی موصوف در قوانین تعزیرات حکومتی، موضوع تخلف مذکور تحت عنوان مجرمانه «اخلال در عرضه مایحتاج ضروری مردم» مطرح شده است.

افزایش سهمیه آرد مرند

یکی از شهرستان‌های استان آذربایجان شرقی که به دلیل شایعه کمبود آرد و نان و تعطیلی احتمالی نانوایی، این روزها شاهد صف طولانی در مقابل نانوایی‌ها شده، شهرستان مرند است.

معاون برنامه ریزی و توسعه فرمانداری ویژه مرند در این باره در گفتگو با خبرنگار مهر از افزایش سهمیه آرد این شهرستان خبر داد و گفت: ۶۶ تن آرد از محل یارانه‌ای و ۶۰ تن از محل سایر مصارف به سهمیه نانوایان شهرستان مرند اضافه شده است.

مسعود شکرانی با تکذیب شایعه کمبود آرد در این شهرستان گفت: با توجه به شیوع بیماری کرونا، درخواست نان بیشتر شده بود که با افزایش سهمیه آرد، مردم نگرانی برای کمبود آرد و تهیه نان نداشته باشند.

معاون برنامه ریزی و توسعه فرمانداری ویژه مرند بر ضرورت بررسی و نظارت مداوم بر نانوایی‌ها تاکید کرد و ابراز داشت: اگر واحدی از لحاظ بهداشتی و عرضه نان عملکرد مناسب نداشته باشد قطعاً باید برخورد لازم صورت گیرد.

به گفته شکرانی، ساماندهی و تأمین و توزیع آرد و کیفیت بخشی پخت نان، باید از اولویت‌های مهم کارگروه آرد و نان این شهرستان در جهت رضایتمندی شهروندان باشد.

وی گفت: بازدید از نانوایی‌ها به صورت روزانه و متشکل از چندین اکیپ صورت گیرد تا مشکلی از تأمین نان برای مردم وجود نداشته باشد.

معاون برنامه ریزی و توسعه فرمانداری ویژه مرند یادآوری کرد: ضروری است اعضای کارگروه، به صورت جد پیگیر مصوبات و مشکلات نانوایی‌ها باشند تا مشکلی در این خصوص پیش نیاید.

تشدید بازرسی از واحدهای نانوایی با اولویت کرونایی

به دلیل مقابله با شیوع ویروس کرونا، بازرسی بازرسان بهداشت از واحدهای نانوایی بیشتر شده و نانوایان باید برای تهیه لوازم بهداشتی از جمله ماسک و دستکش اقدام نموده و الزاماً استفاده نمایند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز، در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: در صورتی که واحدهای صنفی نانوایی، نکات بهداشتی را رعایت نکنند، باید تعطیل شوند.

عباسعلی درستی با اشاره به اینکه هر واحد نانوایی که بهداشت فردی و محیطی را رعایت نکند، احتمال شیوع و انتقال این بیماری در آن منطقه افزایش پیدا می‌کند، ادامه داد: افراد مشکوک و دارای علائم ویروس کرونا نباید در واحدهای نانوایی مشغول به کار شوند.

به گفته معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز مسئولیت رعایت بهداشت فردی و محیطی در واحدهای صنفی نانوایی بر عهده کارفرمایان است و اگر موارد مشکوک یا عدم رعایت بهداشت در واحدهای نانوایی مشاهده شود، واحد مذکور الزاماً باید تعطیل گردد.

لازم به ذکر است، مردم برای تهیه نان از دستمال سفره‌ای استفاده کرده و در موقع پرداخت وجه نان، از کارت بانکی استفاده کنند و در منزل، نان را مجدد با استفاده از مایکروفر و یا ماهی تابه داغ کرده و مصرف کنند.

اما در کنار این موارد، مردم و اصناف از مسئولان انتظار تسریع در دسترسی به مواد ضدعفونی کننده و ماسک دارند، مردم و اصناف هم نباید قانون ۲۰، ۲۰ را فراموش کنند، یعنی روزانه حداقل ۲۰ بار دست‌ها را برای مدت حداقل ۲۰ ثانیه شستشو دهند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 1386553
  • منبع: mehrnews.com
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.