مهستی علیزاده روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، افزود: در این راستا تاکید کارشناسان برای جلوگیری از گسترش روزافزون ویروس کرونا و ابتلا به بیماری کووید ۱۹ تعطیلی تمام صنوف بازار تبریز به جز  واحدهای خوراکی و البته تعطیلی کل ادارات و سازمان های دولتی و غیردولتی جهت جلوگیری از سرازیر شدن مردم به کلانشهر تبریز به ویژه از روستاهای اطراف امری اجتناب ناپذیر است.

وی اظهار داشت: علاوه بر تعطیلی موارد یاد شده، مداخلات آموزشی در محلات، جمع‌آوری دست فروشان، انتشار اطلاعیه‌های صوتی از بلندگوهای مساجد، استفاده از ظرفیت تشکل های مردمی در محلات می‌تواند در مسیر مبارزه با ویروس کرونا مفید واقع شوند.

علیزاده با اشاره به اینکه اوایل اسفند شیوع ویروس کرونا از طریق انتقال از شهرهای اپیدمیک انجام گرفت، ادامه داد: اما در روزهای آینده تبریز به دلیل تراکم جمعیت زیاد و مرکزیت اقتصادی و تجاری شمال غرب کشور  هم می تواند به کانون ویروس کرونا تبدیل شود که برای ممانعت از این اتفاق باید آگاهانه عمل کرد.

وی توزیع شیرینی و مواد خوراکی در بازار تبریز و سایر تجمعات انسانی را که اخیرا" بازتاب وسیع در شبکه های اجتماعی داشت، زمینه بیشترین زیان به شهروندان دانست و خواستار رصد و نظارت دقیق بهداشتی به مراکز نگهداری مواد خوراکی در سطح شهر شد.

علیزاده با بیان اینکه ضدعفونی کردن معابر و آسفالت خیابان‌ها تاثیر خاصی در مهار ویروس کرونا ندارد، تشریح کرد: در این باره می توان مواد استفاده شده در این عرصه را صرف ضدعفونی کردن مکان هایی کرد که دست‌های اکثر مردم با آنها در تماس است.

وی توصیه کرد: پس از مرحله آموزش و ترویج شست و شوی دقیق دست‌ها، آمادگی تیم های بهداشتی و پشتیبانی با هدف فرنطینه کردن سالم شهروندان بسیار ضروری است.

رییس مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت دانشگاه علوم پزشکی تبریز اظهار داشت: بر اساس برآوردهای علمی و تحقیقاتی یک بیمار کرونایی با انتقال بیماری خود حداقل ۲ نفر را آلوده می کند و هر ۱۰ بیمار با ورود به یک شهر پرجمعیت می تواند ۲۵ نفر را مبتلا کند که این موضوع اتخاذ تدابیر سنجیده برای مقابله با کرونا را اجتناب ناپذیر کرده است.

علیزاده با تاکید بر ضرورت رعایت بهداشت فردی از سوی شهروندان، یادآوری کرد: اگر شهروندان بتوانند بهداشت فردی و کاهش ارتباطات روزمره با بیماران کرونایی را تداوم داده و از حضور در مراکز پرتردد و پرتجمع خودداری کنند، به راحتی می‌توان از فاز خطر مرگ و میر این ویروس عبور کرد.

این متخصص پزشکی اجتماعی اضافه کرد: در صورت عدم رعایت موارد ایمنی، اپیدمی گسترش ویروس رو به افزایش گذاشته و مشکلات امروز چند برابر و عدیده خواهد شد.

به گزارش ایرنا تاکنون نتیجه تست کرونای ۱۷۵ نفر در آذربایجان شرقی مثبت شده است و ۱۷ نفر از این تعداد جان خود را از دست داده اند و ۵۴ نفر از مبتلایان به این ویروس نیز بهبود یافته و از بیمارستان ترخیص شده‌اند.

بنا بر اعلام دانشگاه علوم پزشکی تبریز علت اصلی ۹۰ درصد مبتلایان به ویروس کرونا در آذربایجان شرقی حضور در بیرون از خانه و اجتماعات است و تنها ۱۰ درصد مبتلایان بر اثر ارتباطات خانوادگی دچار بیماری کووید ۱۹ شده اند.

آذربایجان شرقی به لحاظ ابتلا و تلفات ویروس کرونا در رتبه ۱۴ استان های مختلف کشور قرار دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.