علی الهیار ترکمن روز چهارشنبه در مراسم تجلیل از دست اندرکاران سازمان نهضت سوادآموزی آذربایجان شرقی در تبریز گفت: هر سال دی ماه یادآور فرمان تاریخی حضرت امام با شعار کلیدی معروف "ایران را مدرسه کنیم" است که نشانی ثبت شده برای ایران در جهان شد.

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: این فرمان امام راحل (ره)  شاه کلیدی بود بر تئوری آموزشی که بعدها تئوری آموزش فراگیر نامگذاری شد که مبتنی بر مولفه ها بوده و کشور را از مسیرهای سخت عبور داده است.

وی بیان کرد: ایجاد ارزش افزوده در سرمایه های انسانی می تواند انقلاب اسلامی را مفید و موثر در جهان پیش ببرد تا کارهای ارزشمندی در این زمینه شکل بدهد و این یعنی تمرکز بر انسان، تمرکز بر فرهنگ انسان و تمرکز بر اعتلای انسان تا با حیات طیبه ای  که خدا برایش مقدر کرده است بتواند در زمین اثرات مثبت خود را بروز دهد.

ترکمن خاطرنشان کرد: حدود ۴۰ سال پیش تئوری های شرقی و غربی جهان را در برگرفته بود که انقلاب اسلامی با رهنمود امام تئوری جدید را با مذهب شیعه روی کار آورد و نهضت سوادآموزی شکل گرفت و ۴ دهه فعالیت را پشت سر گذاشت.

وی با اشاره به اینکه موضوع سواد یکی از اصلی ترین مولفه های توسعه انسانی است و گزارش توسعه انسانی هر سال از طرف سازمان ملل منتشر می شود، گفت: مشاکت افراد و حضور موثر آنها  در جامعه در فرآیند توسعه آشکار می شود.

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش گفت: حوزه سواد آموزی، هدف گذاری خوبی در پوشش تحصیلی افراد لازم التعلیم و سواد آموزی بزرگسالان دارد و از کشورهای برتر در جهان هستیم ولی نیاز به تلاش بیشتری است.

الهیار ترکمن گفت: در بخش سواد آموزی نیازمند تهیه دایره المعارف هستیم تا اندوخته های سواد آموزان را مستندسازی کنیم و به خصوص در مناطق دوزبانه که تجربه های بیشتری در طی این مسیر کسب شده است و با توجه به این که تبریز جزو اولین هاست می تواند در این زمینه نیز پیشقدم باشد.

وی افزود: سواد آموزی بایستی حوزه های وسیع تر از آموزش بزرگسالان را بپذیرد و به سمت تمامی آموزش های غیر رسمی حرکت کند و در داخل برنامه ریزی آموزشی کشور، سواد آموزی باید ارتقا یابد.

مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی: گره گشایی بی سوادی نیازمند باور جمعی و کار هماهنگ است

مدیرکل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی هم با بیان اینکه آموزش به صورت رسمی و غیررسمی طبق تحقیقات جهانی نه تنها هزینه نیست بلکه سرمایه گذاری و ساختن فردای جامعه است، گفت: گره گشایی بی سوادی نیازمند باور جمعی و کار هماهنگ است.

جعفر پاشایی با تبریک سالروز تشکیل نهضت سوادآموزی، گفت:  نقش و اهمیت انسان باسواد و فرهیخته در فرآیند انسان توسعه یافته بسیار ارزشمند است.

وی با بیان اینکه انسان در جامعه امروزی برای اینکه بخواهد فردای جامعه را بسازد باید در سواد، چندگانه پرورش یابد، افزود: تمامی دست سازه های بشر قطعا برای استفاده انسان است و اگر این انسان توسعه یافته نباشد حتی سرمایه گذاری در این حوزه نمود بیرونی نخواهد داشت.

وی ادامه داد: شهروندان فرهیخته و نیروی کار باسواد مستقیما در بهره وری جامعه هم دخیل اند .

پاشایی اظهار داشت: برابر سرشماری سال ۱۳۹۵ میزان باسوادی استان در گروه سنی ۶ سال به بالا از میانگین کشوری ۲ درصد عقب هستیم ولی در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ که مخاطب رسمی دستگاه تعلیم و تربیت کشور در حوزه سوادآموزی است نرخ باسوادی بالای ۹۵ درصد است.

مدیردستگاه تعلیم و تربیت استان خاطرنشان کرد: در پیشانی آذربایجان حوزه فرهنگ نقش بسته است و شهر تبریز بعنوان دارالتربیه ایران است و اولین های سواد، معلم و مدرسه آذربایجان بوده است و با توجه به اینکه که میزان حرکت ما خوب بوده تعهد کرده ایم و مصمم هستیم در این دوره با کمترین هزینه و امکانات به میانگین کشوری برسیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.