شهرام خدایی روز سه‌شنبه در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی هشترود با بیان اینکه ۱۱۵ باب کتابخانه در مناطق و نقاط مختلف استان وجود دارد افزود: از این تعداد ۳۰ کتابخانه بهسازی شده و طبق برنامه بهسازی دیگر کتابخانه‌ها در صورت تامین اعتبار انجام خواهد شد.

وی از شهرداران خواست تا با پرداخت سهم نیم درصدی کتابخانه‌های عمومی، به نوسازی و بهسازی این فضاهای فرهنگی کمک کنند.

خدایی همچنین از تاسیس انجمن خیرین کتابخانه‌ساز در استان خبر داد و افزود : باید از ظرفیت خیرین برای ساخت و تعمیر کتابخانههای استان استفاده شود.

وی گفت: در همین راستا و در آینده‌ای نزدیک، کتابخانه قره چمنی در زمینی به مساحت ۳ هزار مترمربع و زیر بنای ۸۰۰ مترمربع  توسط خانواده قرهچمنی ساخته می‌شود که امیدواریم این حرکن فرهنگی به دیگر خیران نیز تسری یابد.

خدایی ادامه داد: در حال حاضر ۲ باب کتابخانه در شهرستان شبستر، یک باب در هادیشهر ( توسط خانواده شهید زمین ۶۰۰ متری و ۳۰ میلیون تومان نقد) یک باب در بناب توسط آرد اطهر،  یک باب در تبریز توسط خانواده دبیری و یک باب توسط پروفسور سعادتجو با هزینه ۲ میلیارد تومانی در تبریز در  دست ساخت است.

فرماندار هشترود نیز در این جلسه گفت: متاسفانه شهرستان هشترود با قدمت ۶۵ ساله ازحداقل امکانات فرهنگی علی الخصوص مجتمع فرهنگی محروم است.

امین امینیان از خیرین خواست در ساخت و نوسازی کتابخانه‌های عمومی شهرستان وارد عمل شوند.

 وی با تاکید بر اینکه ریشه بسیاری از مشکلات ما فرهنگی بوده و حل آن نیازمند ارائه رهکارهای فرهنگی است خاطرنشان کرد: وجه اصلی تمایز کشورهای توسعه یافته با سایر کشورها باورپذیری و پایبندی فرهنگی این کشورها به مسائلی همچون مشارکت عمومی شهروندان در حل مسائل و مشکلات جامعه از طریق عضویت در سازمان‌ها مردم نهاد و تقویت جامعه مدنی است از این رو یکی از راه‌های رسیدن به توسعه پایدار و همه‌جانبه در کشور ما تغییر در نگاه فرهنگی مردم از طریق افزایش سرانه مطالعه خواهد بود و بهترین بستر برای تقویت این نگاه مدارس و دانشگاه‌ها می‌باشد.

 امینیان با بیان اینکه قانون به صراحت تاکید کرده که شهرداری‌ها نیم درصد از درآمد خود را به کتابخانه‌های عمومی اختصاص دهند گفت: البته شهرداری‌ها به عنوان یک نهاد فرهنگی وظایف ذاتی در خصوص ارتقای سطح فرهنگ عمومی نیز دارند از این رو نباید صرفا به این نیم درصدها خصوصا در شهرستان هشترود که جزو شهرستان‌های کم برخوردار می‌باشد اکتفا نمود و کمک به کتابخانه‌ها باید در برنامه‌های فرهنگی شهرداری‌ها لحاظ شود.

فرماندار هشترود همچنین از شهرداری بخش نظرکهریزی خواست هر چه زودتر نسبت به پاکسازی و تنظیف محیط کتابخانه این بخش اقدام کند.

۳۰۷۷/۷۴۸۶

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.