با توجه به افزایش دمای هوا و افزایش تراکم گیاهی، اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی اطلاعیه‌ای در خصوص پیشگیری از آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌های استان صادر کرد.
به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، متن اطلاعیه به شرح زیر است:
از رهاسازی مواد شیشه‌ای (نظیر انواع بطری شیشه ای و پلاستیکی)، خرده شیشه و اشیا مشابه در داخل جنگل‌ها و مراتع خودداری شود؛ چرا که این اشیا همانند عدسی ذره بین عمل کرده و موجب اشتعال علوفه خشک و مواد قابل اشتعال کف جنگل‌ها و مراتع شده و کانون‌های آتش در مناطق ایجاد می‌کنند.
در صورت استفاده از منقل، اجاق ذغالی و چوبی خاکسترهای اضافی به محیط تخلیه نشود؛ چرا که موجب آتش‌سوزی علوفه و مواد قابل اشتعال کف جنگل‌ها می‌شود.
به هیچ وجه در داخل جنگل‌ها و مراتع آتش روشن نکرده و در مواقع ضروری از سطوح بدون پوشش گیاهی استفاده کرده و اجاق را با سنگ محصور کنید.
افراد در صورت استفاده نکردن از آتش از خاموش شدن آن اطمینان حاصل کرده و هیچ گاه خاکسترهای اجاق را بدون اطمینان از خاموش شدن کامل (بوسیله آب یا مدفون نمودن با خاک) رها نکنند.
از پرت کردن ته سیگار یا چوب کبریت استفاده شده در طبیعت و مکان های مستعد آتش سوزی جدا خودداری شود.
از سوزاندن بقایای محصولات کشاورزی در مزارع خودداری کرده و از آتش و مشعل به عنوان منبع روشنایی در جنگل ها و مراتع بویژه در هنگام راهپیمایی های شبانه استفاده نشود.
 از بازی کودکان با آتش به ویژه در مناطق جنگلی و مرتعی جلوگیری و از حرکات نمایشی و تفریحی بوسیله آتش در مناطق جنگلی و مرتعی خودداری شود.
افراد از تیراندازی هوایی و یا باهدف مشخص در مناطق جنگلی و مرتعی خودداری کنند.
هنگامی که موتور خودرو داغ است(پس از طی مسافت‌های طولانی) از توقف در مناطق مستعد آتش سوزی پرهیز کرده و پس از اطمینان از خنک شدن موتور اتومبیل در محلی عاری از پوشش گیاهی به محل کمپ انتقال داده شود.
در هنگام مشاهده آتش سوزی مراتب به شماره‌های 33343513-1540 اطلاع داده شود.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.