به گزارش ایرنا امروز به مناسبت روز عصای سفید و روز جهانی نابینایان برنامه های مختلف برگزار می شود، اما نابینایان معتقدند که به جای برنامه های تشریفاتی باید برنامه های حمایتی و فرهنگ سازی برای برخورد درست با روشندلال مورد توجه مردم و مسوولان قرار بگیرد.
مدیر موسسه فرهنگی و هنری نابینایان بصیر تبریز در نشست ایرنا گفت: نخستین مشکلی که نابینایان با آن دست به گریبان هستند، نبود شغل است که اگر رفع شود مشکل ازدواج و معیشت آنان نیز برطرف می شود.
مهدی رفعتی بیان کرد: اگر در این زمینه قانون 3 درصد اشتغال معلولان در دستگاه های دولتی به درستی اجرا شود بخش مهمی از مشکل اشتغال نابینایان نیز رفع می شود.
وی افزود: متاسفانه در آگهی های مختلف استخدام به ظاهر قانون سه درصد رعایت می شود ولی در عمل اعمال نمی شود.
وی ادامه داد: در رسته یا شغلی که یک نفر قرار است جذب شود خود به خود نابینایان حذف می شوند، چون باید بیش از یک نفر ظرفیت وجود داشته باشد تا نابینایان سهمیه محسوب شوند.
وی همچنین تردد نابینایان در سطح شهر را دیگر مشکل اساسی آنان دانست و بیان کرد: در برخی نقاط شهری رفت و آمد برای روشندلان فاجعه آمیز است و مسوولان باید نسبت به مناسب سازی محیط برای معلولان و نابینایان جدیت داشته باشند.
رفعتی گفت: به طور مثال کف پوش حسی در پیاده روها برای نابینایان باید با اصول استاندارد نصب شود؛ برخی مواقع این کف پوش جهت راست را نشان می دهد در صورتی که مسیر درست چپ است.
وی گفت: وجود کاشی های سکه ای نشان دهنده خطر است که گاها نا به جا استفاده می شود و برخی کفپوش های حسی به جای راهنمایی کردن، به دیوار، دکه و جوب ختم می شود.
دبیر تنها دبیرستان نابینایان شمال غرب کشور گفت: مدارس نابینایان نیز مناسب سازی نشده است و از طرف دیگر معلولان جسمی و حرکتی در کنار نابینایان تحصیل می کنند که خطرآفرین است.
رفعتی اظهار داشت: تحصیل این 2 قشر از معلولان باید جدا از هم باشند که هر کدام مقتضیات خود را دارند.
وی همچنین در خصوص میزان رضایت از برخورد جامعه با قشر نابینایان گفت: برخوردهای افراطی و تفریطی زیادی از طرف خانواده ها، مردم و مسوولان در این خصوص وجود دارد به این معنا که آنان یا نسبت به نابینایان کلا بی تفاوتند یا آن قدر مراقبت می کنند که موضوع لوس می شود.
وی با اشاره به اینکه خانواده ها نسبت به نقص فرزندان نابینا نگران نباشند، افزود: پدران و مادران نیز باید با نابینایی فرزندشان کنار بیایند و نسبت به استقلال و اعتماد به نفس آنان حساس باشند.

**آموزش نیاز مبرم برای برخورد مناسب با نابینایان است**
رفعتی همچنین در خصوص برخوردهای اجتماعی روزمره با نابینایان نیز گفت: برخی آموزش ها به دستگاه ها و ماموران خدمات رسان باید ارایه شود تا نسبت به برخورد با نابینایان مشکل نداشته باشند.
وی ادامه داد: ماموران راهنمایی و رانندگی، رانندگان تاکسی، اتوبوس ها، متصدیان کنترل بلیط الکترونیکی اتوبوس ها و متروها از جمله افرادی هستند که برای حمایت و رفتار با نابینایان باید آموزش های لازم را ببینند.
مدیر موسسه فرهنگی و هنری نابینایان «بصیر» برای ارایه دوره های آموزشی یاد شده اعلام آمادگی کرد و افزود: چند سال پیش با انتشار یکهزار نسخه بروشور راهنما برای رانندگان تاکسی، این آموزش به صورت مکتوب ارایه شد اما باید این آموزش ها به صورت مستمر و چهره به چهره انجام شود.
رفعتی با بیان اینکه با اداره کل فنی و حرفه ای آذربایجان شرقی تفاهم نامه منعقد شده است، گفت: بیش از 150 نوع کلاس برای نابینایان در این موسسه برگزار شده که کلاس های تقویتی درسی، موسیقی، کامپیوتر توسط نرم افزار گویا ساز، زبان خارجی و آموزش خط بریل برای سطوح مختلف از جمله آنهاست.
مشاور روانشناسی و نابینای نخبه تبریزی نیز به ایرنا گفت: نابینایان حق تحصیل دارند و باید بتوانند مراتب تحصیلات عالی را مثل افراد عادی طی کنند.
'ابوالفضل احمدیان' که جزو نفرات برتر کنکور دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد و فارغ التحصیل رشته روان شناسی بالینی از دانشگاه تهران است، ادامه داد: قانون در مورد تحصیل نابینایان در مراتب عالی کلی گویی کرده است.
وی افزود: مثلا در مرحله مصاحبه برای پذیرش دوره دکتری نابینایان به سختی پذیرفته می شوند و سلیقه ای عمل می شود.
احمدیان همچنین در خصوص نحوه برخورد جامعه با این قشر گفت: اگر بتوانیم قشر تحصیل کرده را توجیه کنیم جامعه به سمت حمایت از نابینایان هدایت می شود و از طرف دیگر دستگاه های متولی نیز باید به صورت فعال و با تعامل مستقیم از معلولان و روشندلان دفاع کنند.
وی ادامه داد: بهزیستی با تشکیل کارگروه دفاع از حقوق معلولان مشکلات نابینایان را پی گیری کنند.
وی همچنین با تجلیل از خدمات بهزیستی، گفت: بهزیستی و علوم پزشکی در دوران بارداری مادران غربالگری ژنتیکی درستی برای تشخیص بارداری های مشکل دار انجام دهند تا معلولیت ها و کودکان نابینا در جامعه کاهش یابد.
وی همچنین با اشاره به ضرورت مناسب سازی شهری برای نابینایان گفت: شهرداری ها باید پس از حفر گودال یا کانال، حفاظ بگذارند و از علایم هشدار دهنده استفاده کنند تا نابینایان متحمل نقص دیگری نشوند.
وی ادامه داد: شهرداری تهران برای معلولان کارت منزلت ویژه اقشار معلول صادر کرده تا از اتوبوس و مترو به صورت رایگان استفاده کنند و به ماموران کنترل بلیط مترو تکلیف کرده تا نابینایان را حمایت و مراقبت کنند.
بیش از 700 نابینا عضو جامعه نابینایان و موسسه فرهنگی و هنری بصیر در آذربایجان شرقی هستند.
3093/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.