مصرف گیاهان دارویی در جامعه انسانی قدمت طولاتی دارد و در طب قدیم و چند هزار سال پیش، از انواع گیاهان دارویی برای تسکین درد و معالجه بیماران استفاده می کردند.
گیاهان دارویی ابتدا به صورت خودرو در دشت ها و کوه ها و بیابان عا می رویید، آنهایی که گیاه را می شناختند و با خواص آن آشنایی داشتند به دامن طبیعت می رفتند و از سخاوت کوهستان و دامنه های اطراف آن و رویش محصولات گیاهی بهره می بردند.
برخی از این گیاهان دارویی مستقیم مورد استفاده قرار می گرفت و بعضی نیز فرآوری می شد و به رنگ و شکل دیگری در می آمد تا تاثیر بیشتری بر زخم بیمار یا انواع مرض ها داشته باشد.
در بافق از دیرباز تاکنون کتیری دمجوش مادر بزرگ روی اجاق آماده طبابت از سرما خوردگی و دردهای مفصلی و ... بود و هر چه می گذرد مردم بیشتر به تاثیر این گیاهان پی می برند، طوری که هم اینک در جهاز دختران هم این گیاه به عنوان یک ضرورت جای خود را باز کرده است.
مقداری از گیاه دارویی مورد مصرف مردم بافق از طبیعت به دست می آید و بخش عمده ای نیز از سال 1393 در مزارع کاشت، داشت و برداشت می شود و دارای سه جنبه کاربردی از قبیل طبی، ادویه ای و عطری دارد.
وسعت و تنوع آب و هوایی شهرستان از گرمترین نقطه شهری تا سردترین منطقه روستایی منجر شد تا این مناطق از لحاظ تعداد و تنوع گونه های ارزشمند دارویی در استان از جایگاه خاصی بر خوردار باشند به گونه ای که تاکنون صدها گونه گیاه دارویی با خواص بسیار موثر نظیر فلفل سیاه، زیره، شیرین بیان، خشخاش، جوز هندی، صبر زرد، بو مادرون، کلفوره، زیره سیاه ، آویشن و ... به صورت خودرو در طبیعت این شهرستان قابل دسترس است.
ارقام دیگر گیاه دارویی در بافق کشت و از مزارع استحصال می شود که عمده آن زعفران، به لیمو، آویشن، نعناع فلفلی، مریم گلی، گل گاوزبان، شاتره ، کاسنی ، گل محمدی، زیره سبز، ختمی، پنیرک، زوفا، خار مریم و کنگر فرنگی است که از چهار هکتار زمین های کشاورزی به دست می آید.
محمد بافقی کشاورز 80 ساله بافقی که هنوز با قوت و قدرت در مزرعه خود مشغول کار است به خبرنگار ایرنا گفت: در مدت عمرم همیشه از گیاه دارویی استفاده کردم و تا کنون دکتر نرفتم و همیشه سرحال و با نشاط هستم.
او، افزود: آویشن،اسطوقدوس، زیره سیاه، کلفوره، چای سبز ،بابونه و گل گاو زبان بیشترین نوع گیاه دارویی است که استفاده می کند.
رئیس جهاد کشاورزی شهرستان بافق هم گفت: حدود 45 درصد مردم این شهرستان از سه جنبه کاربردی گیاهان دارویی در منزل و محل کار خود استفاده می کنند.
وی اجرای طرح کشت گیاهان دارویی و زعفران را با هدف تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی دانست و بیان کرد: هم اینک 350 نفر در حوزه کشت گیاهان دارویی در شهرستان بافق به کار اشتغال دارند.
حمید عسکری باقرآبادی با بیان اینکه زعفران هم در زمره گیاهان دارویی قرار دارد، افزود: سال 96 افزون بر 300 کیلوگرم زعفران خشک در شهرستان بافق برداشت و به بازار برای مصرف و صادرات عرضه شد.
او، به توزیع بیش از 17 تن پیاز زعفران بین کشاورزان بافقی سال گذشته اشاره کرد و افزود: سطح زیر کشت این محصول از 60 هکتار به 65 هکتار افزایش یافت و پیش بینی می شود در سالجاری 340 کیلوگرم زعفران از باغات و مزارع این شهرستان برداشت شود.
رئیس جهاد کشاورزی بافق مناطق کوشک و سبز دشت این شهرستان را مهمترین منطقه جهت کشت گیاه زعفران ذکر کرد و افزود: این مناطق به دلیل قرار گیری در ارتفاع بالای 1200 متر از سطح دریا برای کشت این گیاه مناسب است.
عسکری با بیان اینکه به طور میانگین از هر هکتار 5.4 کیلوگرم زعفران خشک برداشت می‌شود اظهار کرد: اکنون به خاطر سود آوری، بیش از 500 بهره بردار در این زمینه فعالیت می‌کنند.
وی خاطرنشان کرد: برداشت زعفران از نیمه آبان ماه به مدت 25 روز انجام می شود اما کشت آن در تمام فصول سال به غیر از زمستان، امکان پذیر است.
عسکری اضافه کرد: کشت زعفران قدمتی 30 ساله در بافق دارد و با توجه به مشکل کم‌آبی از اواخر سال 1393 کشت گیاهان دارویی برای ایجاد اشتغال در روستاهای بخش مرکزی شروع شد و مورد استقبال کشاورزان قرار گرفت و هر سال بر تعداد بهره برداران افزوده می شود.
فرماندار بافق هم تولید زعفران را از گیاهان کم آبخواه، دارای ارزش افزوده بالا دانست و گفت: کشت و تولید این محصول، فرصتی برای تحول و تنوع در اقتصاد شهرستان بافق است.
محمد زاده رحمانی افزود: از آنجا که کشت زعفران راهی هموار برای پیمودن مسیر توسعه و رشد و پویایی است، به خوبی می تواند به کسب و کار و زندگی کشاورزان شهرستان رنگ و جلایی ببخشد و جای طلای سرخ را در بازار طلایی این محصول باز کرد.
مرکز شهرستان 50 هزار نفری بافق در فاصله 110 کیلومتری یزد قرار دارد.
7543/ 2047/
گزارش عسکری - بافق
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.