به گزارش روز سه شنبه روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان ، علی اکبر حدادزاده افزود: با شناسایی زود هنگام و تلاش کارکنان، پس از قرنطینه ، معدوم سازی و انجام مراحل ضدعفونی و پلمپ مراکز آلوده برای مدتی، از سرایت بیماری و به خطر افتادن سرمایه های دامی و سلامت عمومی جلوگیری شد.
وی اضافه کرد: ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان که در صنعت طیور کشور در حال چرخش است، فوق العاده واگیر است و انتظار می‌رود پروررش دهندگان طیور صنعتی و بومی اصول بهداشتی و قرنطینه ای را رعایت کنند.
وی اظهار کرد: مردم با اطمینان گوشت مرغ و سایر طیور پرورشی استان را مصرف کنند.
مدیرکل دامپزشکی یزد یادآورشد: هیچ یک از واحدهای پرورش مرغ گوشتی استان تاکنون به این بیماری آلوده نشد.
وی اضافه کرد: یزد علاوه بر تامین نیاز استان بخشی از مرغ و تخم مرغ مورد نیاز سایر استان ها را تامین می کند و در مواردی هم بخشی از تولید به خارج صادر می شود که بیانگر سخت کوشی پرورش دهندگان و نظارت بر کیفیت و سلامت پرورش دام و تولید فراورده های خام دامی است.
مجموع واحدهای مرغدارای استان یزد یکهزار و 100 مورد اعلام شده است.
اولین بار گزارش‌های رسمی مسوولان دولتی چند کشور در آغاز ماه ژوئیه سال 2005 میلادی درباره همه‌گیری ویروس H5N8 در مرز برخی کشورها به سازمان بهداشت جهانی دام (OIE)داده شد و در پایان همان ماه، روسیه و قزاقستان گسترش آنفلوآنزای پرندگان را در کشورهای خود اعلام کردند.
آنفلوآنزای پرندگان با وجود اینکه شیوع آن بشدت شیوع آنفلونزای انسانی در بین انسان ها نیست و خیلی سخت از پرنده به انسان منتقل می شود، اما در صورت انتقال درصد تلفات و کشندگی آن بالاست و به همین دلیل، مجامع بین المللی روی کنترل این بیماری خیلی تاکید دارند.
2088/ 2047/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.