سید محمد رستگاری عصر یکشنبه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به اینکه طرح توسط اداره کل حفاظت محیط زیست و مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان یزد تدوین شده است، افزود: با اجرای این طرح نسبت به ساماندهی محیط اطراف این اثر طبیعی اقدام می شود.
وی با اشاره به اینکه یکی از مطالبات مهم مردم مهریز از مسوولان در سال های اخیر رسیدگی به وضعیت سرو و نگهداری آن بود، ابراز امیدواری کرد که با اجرای کامل طرح توسط شهرداری نسبت به حفظ این درخت به عنوان یکی از میراث های ارزشمند طبیعی منطقه اقدام شود.
به دلایل متعددی از جمله تغییر در شرایط اکولوژیکی پیرامون سرو در سال های اخیر آسیب های جدی به آن وارد شده است.
این سرو با قدمت 2 هزار سال به عنوان دومین سرو کهنسال استان یزد بعد از سرو 4500 ساله ابرکوه ، نهمین اثر طبیعی ثبت شده کشور در محله منگاباد مهریز قرار دارد .
سرو مهریز بیش از 30 متر ارتفاع و هفت متر قطر دارد که به گفته اهالی محل به علت وزش توفان در سال های گذشته تعدادی از شاخه های شکسته است .
این سرو در میانه محله منگاباد در بافت قدیم و در جوار جاده ترانزیت تهران ، بندرعباس قرار دارد که در طول سال میزبان مسافران و میهمان داخلی و خارجی است.
مردم محله منگاباد اعتقاد دارند ،این سرو زیبا و تاریخی را فردی به نام « منگ » در کنار قنات اصلی محله غرس کرد و در این مدت طولانی همچنان به حیات خود ادامه می دهد.
به گفته مردم منگاباد در سال 1340خورشیدی وزش توفان با سرعت زیاد و نبود حصار در اطراف درخت بر اثر شکسته شاخه ها 10متر از ارتفاع آن کاسته شد.
مرکز شهرستان 50 هزار نفری مهریز در 30 کیلومتری جنوب شهر یزد قرار دارد.
در استان یزد 60درخت دیر زیست وجود دارد که نخستین آن سرو ابرکوه و دومین آن سرو مهریز است.
7541/ 2047/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.