حسن زارع روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهارکرد: زمان اجرای تقویم فروردین ماه هر اسل است ، اما امسال به خاطر شیوع بیماری کرونا به اواخر اردیبهشت ماه موکول شده است .

وی با بیان اینکه کوچ قبل از موعد عشایر به مراتع  ییلاقی فارس و کرمان تخلف محسوب می‌شود ، افزود: قبل از زمان تقویم کوچ ، خدمات رسانی از سوی هیچ دستگاه اجرایی در نظر گرفته نشده است .

 زارع از عشایر استان که در شهرستان های ابرکوه و خاتم حضور دارند ، خواست به این موضوع مهم توجه کنند، ماموران اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان از  کوچ زود هنگام عشایر جلوگیری می کنند.

رییس اداره امور عشایرییزد به معضلات ورود زودهنگام دام عشایر به مناطق ییلاقی اشاره کرد و یادآور شد: متاسفانه برخی افراد سودجو و یا ناآگاه با نقض زمان مقرر کوچ، اقدام به چرای دام در مراتع استان می‌کنند، که این اتفاق موجب تخریب عرصه‌های منابع طبیعی و مشکلات زیادی در خدمات‌رسانی به این قشر مولد می‌شود.

زراع با بیان اینکه چرای زود هنگام دام در مراتع یکی از عوامل مهم تخریب عرصه های طبیعی است، اظهار داشت: زمان ورود دام به مراتع ییلاقی باید مطابق با تاریخ کوچ و  پروانه‌های مرتعداری صادر شده باشد.

وی تصریح کرد: هزار و ۲۰۰  کیلومتر ایل راه در حد فاصل مناطق ییلاقی و قشلاقی استان های فارس و کرمان وجود دارد که مورد استفاده عشایر است .

وی  خاطرنشان کرد: تیم واکسیناسیون اداره کل دامپزشکی، عوامل نیروی انتظامی و عاملان توزیع مایحتاج  در صورت نیاز عشایر  در زمان موعد مقرر استقرار خواهند یافت .

تولیدات سالانه عشایر استان  چهار هزار و ۳۸۰ تن انواع فراورده دامی و لبنی  است و علاوه بر تولید ۴۰۰ تن ( ۲۵ درصد) گوشت قرمز، در تولید ۲۰ درصد صنایع‌دستی استان نیز نقش بسزایی دارند.

جمعیت عشایر استان یزد سه هزار خانوار با ۱۰ هزار نفر جمعیت است که در شهرستان‌های ابرکوه و خاتم زندگی می‌کنند که از ایلات بختیاری، خمسه و قشقایی هستند و در پرورش ۱۴۰ هزار رأس دام سبک و ۴۰۰  نفر شتر فعالیت دارند.

عشایر استان در فصل گرم سال به مناطق ییلاقی  استان های فارس و کرمان کوچ و زمستان را در مناطق قشلاقی استان یزد سپری می کنند.

یزد یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارد که ۸۷ درصد آنها در ۲۱ شهر و بقیه در  روستاها زندگی می کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.