مهدی غیب الهی  روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا علت افزایش تولید را رعایت اصول کاشت، داشت و برداشت و توجه به توصیه های ترویجی کارشناسان بخش کشاورزی ذکر کرد.

به گفته وی در سال زراعی جاری ۱۶ هزار تن پیاز از ۲۰۰ هکتار اراضی که بیشتر در روستاهای اردی و علوی بخش مرکزی ابرکوه قرار دارد، برداشت و روانه بازار مصرف شد.

این کارشناس ارشد کشاورزی شهرستان بابیان اینکه ابرکوه از لحاظ تولید محصول پیاز در استان یزد در صدر مناطق زیرکشت استان یزد قرار دارد، ادامه داد: تولید این محصول باتوجه به روش کشت نشایی و رعایت توصیه کارشناسان نسبت به پارسال ۱۰ درصد افزایش دارد.

غیب الهی ادامه داد: محصول پیاز شهرستان شیرین و از ‌طعم خاصی برخوردار است و  علاوه بر مصرف مردم منطقه به شهرهای همجوار ارسال می شود.

وی با اشاره به  افت سطح آب‌های زیرزمینی و تداوم خشکسالی، تصریح کرد: کاشت محصول کم آبخواه با ارزش افزوده بالا از جمله گلخانه‌ای ، پسته و زعفران و توسعه آبیاری نوین به کشاورزان توصیه می‌شود.

بذر پیاز اوایل اردیبهشت ماه در ابرکوه کشت و آبان ماه برداشت می شود.

 مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه  ۲۶ اردیبهشت ماه امسال به ایرنا گفته بود: در  ۲۰۰ هکتار اراضی بذر پیاز محلی از سوی ۴۰۰ خانوار کشاورز کشت شده است. 

به اظهار وی با توجه به خاک مرغوب منطقه «اردی » بخش بهمن ، آبدهی، تغذیه کود مغزی، محلول‌ پاشی و استفاده از نظر کارشناسان ترویج ، متوسط تولید در هر هکتار به ۸۰ تا ۱۵۰ تن برسد.
وی اضافه کرد: با توجه به کاهش بارندگی و تبعات خشکسالی، سال های آینده این محصول به شیوه نوین کشت شود که هم ‌اکنون ۲ هکتار مزرعه نمایشی با استفاده از آبیاری تیپ( نواری) ایجاد شده است.
وی تصریح کرد: می‌توان با کشت این گیاه به‌صورت نشایی که صرفه‌جویی در بذر، کاهش مصرف آب و کوتاه کردن زمان کاشت تا برداشت را به همراه دارد، زمینه کشت این ماده غذایی را توسعه داد.

۳۵ درصد اشتغال مردم ابرکوه وابسته به فعالیت‌های کشاورزی ، دامداری و دامپروری است و هشت هزار خانوار از این طریق امرارمعاش می‌کنند.
منابع آبی باغ‌ها و اراضی زراعی ابرکوه ۱۴۰ میلیون مترمکعب است که ظرف ۱۰ ماه از ۶۶۲ حلقه چاه‌ و ۱۱ رشته قنات تأمین می‌شود.
سالانه ۲۰۰ هزار تن محصول کشاورزی و دامی در این شهرستان تولید می‌شود .

اراضی قابل کشاورزی ابرکوه ۲۰ هزار هکتار است که به علت کم آبی و تداوم ۲ دهه پدیده خشکسالی در حال حاضر ۱۵ هزار هکتار آن به کشت محصولات کشاورزی توسط هشت هزار خانوار اختصاص دارد که هشت هزار هکتار آن باغ های میوه و بقیه هم محصول زراعی است.

مرکز شهرستان ۵۵ هزار نفری ابرکوه در ۱۴۰ کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.