محمد رضا بشیری در پنجمین جلسه شورای فنی استان با اشاره به گزارشی از بازدید کارگروه نظارت از بناهای آسیب‌دیده تاریخی شهر یزد افزود: افزایش بارندگی‌ها منجر به آبگرفتگی معابر و خانه‌های ساکنان بافت تاریخی می‌شود؛ طوریکه وضعیت مناسبی در این زمینه نداریم. 

وی افزود: با توجه به بازدیدهای کارگروه نظارت شورای فنی و تهیه گزارشی از بناهای آسیب‌دیده تاریخی شهر یزد در بارندگی‌های سال گذشته و ابتدای سال جاری اظهار داشت: در این جلسه بر دفع آب‌های سطحی، پاکسازی و رفع گرفتگی خروجی پشت بام‌ بناهای تاریخی توسط اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و شهرداری نواحی تاریخی تاکید شد.

به گزارش روزیکشنبه سازمان مدیریت و برنامه ریزی یزد، وی خاطرنشان کرد: با توجه به گزارش هواشناسی مبنی بر پاییز بارانی مقرر شد، اداره‌کل میراث فرهنگی و شهرداری‌ نواحی تاریخی گزارشی از برنامه‌های پیشنهادی برای پیشگیری از مشکلات پیش رو جهت طرح در شورای فنی ارائه کنند.

مدیرنظام فنی و اجرایی سازمان مدیریت و برنامه ریزی یزد با اشاره به اینکه بر اساس  تصویب نامه هیئت وزیران مسئولیت اجرای دقیق مفاد آئین نامه نظارت بر استانداردهای اجباری در مراحل تولید، توزیع و مصرف مصالح ساختمانی به عهده ادارهکل استاندارد است،اظهار داشت: تمامی دستگاه‌های ذیربط مکلف هستند همکاری لازم را با این اداره‌کل انجام دهند.

بشیری افزود: در این زمینه مقرر شد سازمان صنعت، معدن و تجارت استان لیست مراکز تولید و توزیع مشمول مصالح استاندارد اجباری را به تفکیک نوع مصالح به اداره‌کل استاندارد ارائه کند.

وی ادامه داد: شورای فنی از اداره‌کل استاندارد خواست با مشخص کردن واحدهای بدون نشان استاندارد، برنامه شیوه برخورد با متخلفان را در این استان مطرح کند.

 ارائه گزارش در خصوص آخرین وضعیت کتابخانه مرکزی، مجتمع امام علی(ع) و مجتمع فرهنگی هنری یزد از دیگر موضوعات مطرح شده در جلسه بود.

استان ۲ هزار و ۲۷۰ هکتار بافت تاریخی دارد و شهر یزد به عنوان نخستین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان دارای بافت تاریخی ارزشمندی است.

این بافت به مساحت ۷۴۳ هکتار و مساحت حریم پنج هزار هکتار در سال ۱۳۸۴ به ثبت ملی رسید.

بافت قدیم یزد به عنوان نخستین بافت تاریخی شهری ایران، ۱۸ تیر ۹۶ در چهل و یکمین اجلاس کمیته میراث بشری سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (یونسکو) در شهر کراکوف لهستان به ثبت جهانی رسید.

۲۰۸۸/ ۲۰۴۷

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.