محمدرضا نیک روش شامگاه جمعه در گفت و گو با ایرنا افزود: انگور تولیدی این منطقه بعد از برداشت انگور یاقوتی به بازار عرضه می‌شود و از لحاظ رنگ، مزه و طعم کیفیت بسیار عالی دارد و  در سال زراعی جاری به علت نوسان دما در فصل بهار و بارندگی‌ها در زمان گلدهی میزان تولید نسبت به سال قبل ۳۵ درصد کاهش دارد. 
وی یادآور شد: حدود ۴۰ درصد محصول به صورت تازه خوری و مابقی در بارگاه‌های کشمش فرآوری  و به بازار مصرف می‌شود.

وی بیان کرد: بیشترین سطح زیرکشت انگور مربوط به رقم خلیلی است، ارقام عسکری، سیاه و ریش بابا سایر گونه‌هاست که در این منطقه برداشت می‌شود.
وی اظهار کرد: محصول انگور منطقه از سوی مشتریان در بازار استان‌های یزد، کرمان، هرمزگان، فارس ، اصفهان و... به مصرف می‌رسد.

 نیک روش تعداد بارگاه‌های کشمش دارای مجوز را ۲۶ مورد ذکر کرد که به گفته وی یک کارگاه صنعتی و بقیه به صورت سنتی انگور را فرآوری و تبدیل به کشمش می‌کنند.

رئیس جهاد کشاورزی مروست اضافه کرد: انگور فرآوری شده به صورت آفتابی؛ تیزآبی و کشمش به بازارهای داخلی عرضه و نیز مقداری هم به تعدادی از کشورهای اروپایی و حوزه خلیج فارس صادر می‌شود.
 نیک روش کمبود صنایع تبدیلی، تکمیل و فرآوری محصولات کشاورزی از جمله بسته بندی را از  ضرورت‌های مهم و اصلی این بخش در زمینه انگور ذکر کرد که کمبود این صنایع موجب شده محصولی که با هزینه زیاد تولید می‌شود، به صورت فله عرضه و سود کمی عاید باغداران شود.

وی تاکید کرد:  جهاد کشاورزی از سرمایه گذارانی که در بحث بسته بندی خشکبار آماده فعالیت هستند حمایت می‌کند تا بتوان محصول تولیدی با برند همین منطقه به بازارهای جهانی عرضه شود.
هرات مرکز شهرستان خاتم در فاصله ۲۴۰ کیلومتری شهر یزد واقع شده است.

۷۵۳۴/ ۲۰۴۷/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.