هر سال  ۱۷ مردادماه سالروز شهادت محمود صارمی خبرنگار شهید ایرنا، بهانه‌ای می شود تا مدیران، دوستان و همکاران، روز خبرنگار را به کسانی که در این عرصه فعالیت می‌کنند، تبریک بگویند و از این قشر یاد کنند.

اما همواره در چنین روزی شایسته است که قلم‌ها نذر توصیف شهدای خبرنگار شود که همه مدیون قلم و خون آنها هستیم.

در واقع روز خبرنگار فرصتی است تا از خبرنگاران شهید و ایثارگر یادی کنیم، آنهایی که در طول هشت سال دفاع مقدس در کنار رزمندگان اسلام، لحظه به لحظه حماسه‌های غرورآفرین آنان را ثبت و روایت کردند و در بازتاب و انعکاس آن سلحشوری‌ها شهید شدند.

خبرنگاران و عکاسان خبرگزاری جمهوری اسلامی ( ایرنا ) با بیش از هشت دهه فعالیت حرفه‌ای در حوزه رسانه و اطلاع رسانی کشور بخش قابل توجهی از رویدادهای یکصد سال اخیر تاریخ ایران را ثبت کرده‌اند و در طول هشت سال دفاع مقدس، ۱۲ تن از خبرنگاران و عکاسان ایرنا به مقام والای شهادت و اسارت رسیدند.

قافله شهیدان ایرنا، حتی پس از سال‌های دفاع مقدس نیز متوقف نشد و شهادت سپهدار ساجدی رییسی خبرنگار و سیدمهدی میرافضلی عکاس خبرگزاری جمهوری اسلامی ‎در پانزدهم آذرماه سال ۱۳۸۴ بر اثر سانحه سقوط هواپیمای سی ۱۳۰ ارتش جمهوری اسلامی ایران - به مقصد چابهار در منطقه برگزاری رزمایش عاشقان ولایت - بیانگر  حرکت این قافله بود.

نامگذاری روز خبرنگار به نام شهید محمود صارمی خبرنگار و مسئول دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران در مزار شریف که در سال ۱۳۷۷ در جریان جنایات طالبان در کشتار دیپلمات‌های ایرانی در مزار شریف به شهادت رسید، روزی را در تقویم ایران برای یادآوری خدمات قشر خبرنگار که خبرهای آنان بیش از خودشان دیده شده، به یادگار گذاشت.

در میان شهدای ایرنا ، شهید احمد اخلاص و شهید سیدمهدی میرافضلی زاده استان یزد هستند.

شهید احمد اخلاص متولد پنجم فروردین ۱۳۳۵  در شهرستان یزد است که پدرش ناصر ، مغازه دار بود و مادرش مریم نام داشت.

وی که تا پایان دوره کارشناسی در رشته جامعه شناسی درس خواند خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی بود که از سوی سازمان صدا و سیمای تهران در جبهه حضور یافت.

این شهید والامقام در دوم خرداد ۱۳۶۱، با سمت خبرنگار در خرمشهر بر اثر اصابت ترکش به سینه، به فیض شهادت رسید و پیکرش در گلزار شهدای خلدبرین زادگاهش به خاک سپرده شد.

شهید دیگر که عکاس خبرگزاری جمهوری اسلامی بود، سید مهدی میرافضلی سریزدی متولد مهریز استان یزد است .

شهید میرافضلی عکاس ایرنا به همراه شهید سپهدار ساجدی خبرنگار گروه اجتماعی ایرنا  سه‌شنبه ۱۵ آذر ماه ۱۳۸۴ به همراه جمعی دیگر از اصحاب رسانه هنگام عزیمت به منطقه عملیاتی رزمایش ولایت در چابهار برای پوشش خبری و تصویری رویدادهای این رزمایش در سانحه هواپیمای (سی – ۱۳۰) ارتش که دقایقی پس از پرواز از فرودگاه مهرآباد در تهران رخ داد ، به شهادت رسید .

احمد اخباریه، ناصر دادرس، حمید دانشجو، سیدجلیل ساداتی و علی اکبر کارگر ابرقویی از دیگر شهدای استان یزد هستند که در رسانه فعالیت می کردند.

استان یزد در مجموع سه هزار و ۸۵۰ شهید تقدیم نظام کرده که ۲۰ نفر از آنها  در زمره خبرنگاران و عکاسان شهید محسوب می شوند .

۱۹۶۸/ ۶۰۱۴/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.