مرتضی رضایی روز شنبه در نشست مجمع نمایندگان استان یزد اظهار داشت: هیچ محدودیتی برای تامین ارز واردات بز متناسب با شرایط محیطی مدنظر وجود ندارد و افرادی که امکان واردات ندارند و حتی افرادی که پروانه تاسیس هم دارند می‌توانند اقدام به واردات بزهای اصیل برای منشا پرورش خالص و اصلاح‌نژاد در منطقه کنند.

وی افزود: روند تولید یک کیلوگرم شیر از گاوهای صنعتی به یک هزار لیتر آب نیاز دارد ولی برای تولید همین مقدار شیر از گاوهای بومی و متداول نزدیک به ۴۰۰ لیتر آب در روند تولید آن مصرف می‌شود.
معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: این موارد نشان می‌دهد که در استانی همچون یزد که با خشکسالی روبه‌روست باید به برخی موارد توجه بسیار ویژه‌ای داشته باشیم.

رضایی یادآور شد: از چند سال قبل که پرورش بز سانن در یزد شروع شد همه فکر می‌کردند که این بز در هوای گرم یزد دوام نمی‌آورد ولی نه تنها این طور نشد بلکه الان پرورش بز سانن در یزد بسیار گسترده شده است.

معاون امور تولید دام وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد: یکی از مصوباتی که این جلسه باید حتما مد نظر داشته باشد این است که پرورش دام‌های کم آب خواه با توجه ویژه به بز و شتر در استان یزد انجام شود.

وی با بیان اینکه توجه به استفاده از شیر برای تولید محصولات لبنی آن گونه که باید صورت نگرفته تصریح کرد: در استانی که با مشکل کم آبی روبروست نباید در توسعه صنایع آب خواه با محدودیتی روبرو باشد و حتما باید به این موضوع توجه ویژه صورت گیرد.

معاون امور تولید دام وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: در این رابطه به صورت جدی باید پیگیر این موضوع باشیم که پرورش گاو شیری برای افرادی که زمین کشاورزی ندارند محدود شود.
این مسئول درباره نهاده های دامی هم گفت: در تامین بسیاری از نهاده ها به جز جو ، گندله سویا و ذرت از شرایط سخت عبور کردیم و مازاد شدید داریم.
وی با تاکید بر لزوم رعایت حد میزان صادرات محصولات دامی تصریح کرد:  تشکلهای کشاورزی تلاش کنند از حد قیمتی عبور نکنند تا مشکلی پیش نیاید.
معاون وزیر جهاد کشاورزی در پایان گفت: باید بستر اشتغال مسئولان فنی برای نظارت بر واحدهای تولیدی کشاورزی با استفاده از ظرفیت دانش آموختگان دانشگاهی با حفظ عزت آنها و حقوق مکفی فراهم شود.
۱۹۶۸/ ۶۱۹۷

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.