به گزارش ایرنا، مصطفی سالاری غروب چهارشنبه در جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی با اشاره به فراهم آمدن شرایط سیاسی مناسب برای تعاملات و مبادلات تجاری با کشورهای دیگر بویژه کشورهای سی ای اس اظهار داشت: باید از این شرایط سیاسی مناسب بوجود آمده استفاده کنیم .
وی در ادامه با بیان اینکه روی بحث تجارت تمرکز بیشتری بایستی داشته باشیم، افزود: علت ضرورت لزوم تمرکز بیشتر روی بحث تجارت ، ریشه دار بودن سابقه تجارت گیلان است که در مقاطعی افول کرده .
و ی اصافه کرد:نقش تجارت این استان نسبت به سایر کشور خیلی رو به رشد نبوده در صورتی که یکصد سال قبل گیلان نقش جدی تری را در تجارت کشور داشته و موثرتر بوده است.
سالاری با بیان اینکه ما دلایلی داریم که فکر می کنیم می توانیم دوباره به عرصه تجارت بازگردیم، گفت: بهبود ارتباط و تعاملات با کشورهای سی ای اس و به طور خاص روسیه تاثیراتش ناشی از فضای سیاسی کشورهاست.
وی ادامه داد: اگر روابط سیاسی بهبود پیدا کند ، تعامل کشورها باهم تنگاتنگ تر و فضا برای بازرگانان ما بهتر می شود و این در حال شکل گیری و در سنوات اخیر به ویژه دو سه سال گذشته رو به بهبود بوده است.
سالاری با بیان اینکه ظرفیت بازرگانی استان خوب است، گفت: اگر بتوانیم موانع را برداریم وحتی فضایی بهتر از امروز فراهم کنیم ، میزان تعاملات و مبادلات تجاری نیز بیشتر افزایش پیدا می کند
استاندار گیلان یادآورشد: اگر زیرساخت هایمان را در بخش دولتی، ضوابط و مقررات، ساز و کارها ،امکانات فیزیکی مستقر در بنادر و دستگاه های خدماتی فراهم بود و به ویژه بخش خصوصی در زمانی که روسیه و ترکیه روابطش به گونه ای شد که می توانست از ایران وارداتش را نجام دهد، آمادگی داشت، می توانستیم جهشی ایجاد کنیم.
وی تصریح کرد: متاسفانه سازوکارها فراهم نبود ؛ چرا که بایستی دومولفه استمرار در تامین و فرآیند و نوع بسته بندی مورد انتظار آنها درمحصولات رعایت می شد که این امر فراهم نبود.
سالاری ادامه داد: وقتی آنها محصولی را می خواهند انتظار استمرار تامین آن را دارند و نمی توان کالا را به اندازه نصف نیازشان داد.
وی افزود: اگردو شرط مورد نظر آنها را داشتیم و به سرعت می توانستیم خود را هماهنگ کنیم، بخشی عمده ای از بازار آن ها را بدست می گرفتیم و بعدا رقیبی که موقعی کنار رفته ، برگردد هم نمی تواند آن فضا را دوباره بدست بیاورد.
وی گفت: انتظارم از اتاق بازرگانی در این بخش این است که وقتی شرایط حضور در بازار فراهم شد آمادگی داشته باشد تا اینکه چطور بخشی از بازار را بدست بگیریم و چطور سهم مان را در کشورهای سی آی اس به صورت ویژه بیشتر کنیم .
سالاری محورهای اصلی توسعه استان را کشاورزی، گردشگری و تجارت عنوان و بیان کرد: اگر در استان 300 هزار واحد کشاورزی یا باغ داریم، بیش از یک میلون نفر از جمعیت دو و نیم میلیون نفری از کشاورزی ارتزاق می کنند و بخشی از محصولات ما در صورتی برای کشاورزی سود آور است که بتوانیم بازار صادراتی پیدا کنیم.
وی خاطرنشان کرد:اگر زمینه را فراهم کنیم وضعیت کشاورزان ما بهتر می شود و بخش تجارت نیز رشد می کند و این پیوندیست که می توانیم بین تجارت و کشاورزی و تجارت و گردشگری ایجاد کنیم و این اجتناب ناپذیر است و شرایط استان با این سه محور سازگار است.
سالاری به مزیت های استان در این بخش ها نیز اشاره و تصریح کرد: ویژگی هایی همچون مرزخشکی و دریا ، مواهب الهی و طبیعی و موقعیت جغرافیایی خوبی داریم و اگر زمانی شرایط سیاسی با نوساناتی همراه بوده امروز شرایط سیاسی مناسبی با کشورهای حاشیه خزر داریم.
استاندار گیلان در ادامه با اشاره به آمار صادراتی استان گفت: این آمار جای خوشبینی دارد چرا که وزن کالای صادره کاهش اما از نظر ارزش ارزی دو درصد افزایش داشته است.
وی تصریح کرد: در مجموع صادرات استان از نظر ریالی هم بین 20 تا 25 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است که بیانگر آنست که که یا کالاهای ارزشمندتر را یا کالاها را با قیمت بهتری صادر کردیم.
و ی افزود: با وجود اینکه وزن کالاهای صادراتی کمتر بوده ، ارزش دلاری آن بیشتر شده که این امر نشانه خوب و مثبتی است ، که این روند را باید با شیب و سرعت بیشتری ادامه بدهیم.
سالاری درباره مدت زمان طولانی ترخیص کالا با بیان اینکه وقتی محموله ای می اید، 20 روز می خوابد و بوروکراسی زیادی ایجاد می شود، گفت: کاهش زمان توقف حتی برای نیم تا یک روز هم تاثیر گذار است ، چرا که این توقف ها هزینه های ناخواسته ای را بر بازرگانان تحمیل می کند.
وی با بیان اینکه نباید از بنادر دیگر کشور عقب بیفتیم، تصریح کرد: سازمان ها بایستی با توجه به پیشرفت علمی دنیا ، از امکانات و فناوری ها برای کاهش زمان ترخیص کالا بهره بگیرند و با این حرکت موانع بخش خصوصی در این بخش نیز کمتر می شود.
وی با اشاره به اینکه بخشی از نارسایی مربوط به ما است و قسمتی به بخش خصوصی مربوط می شود ، افزود: انتظار داریم بخش خصوصی گام هایش را بلند تر بردارد و باید مطالباتش از ما جدی تر باشد ، به مشکلات ما کمک کند و تمام قدرت و توان خود را افزایش دهد تا بتوانیم شرایط بهتری را فراهم کنیم.
سالاری در ادامه با تاکید بر ضرورت ارائه خدمات شبانه روزی برای امر صادرات و واردات گفت: گمرک ، مرزبانی ، اتاق بازرگانی و دستگاه هایی که در مرز مستقرند خدمات شان را سریعتر و با کیفیت تر کنند چرا که نه تنها کارکرد استانی بلکه این کارکرد ملی ماست .
استاندار گیلان با تاکید بر لزوم بازاریابی برای کالاهای تولیدی استان از اتاق بازرگانی استان خواست تا هیات های تجاری شان متنوع تر باشد و کشورهای هدف تجارت را افزایش دهند .
7296 /6030
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.