به گزارش روز یکشنبه خبرنگار ایرنا؛ تالش و آستارا از شهرستان های گردشگرپذیر غرب استان گیلان هستند و اکنون زباله تولید شده در تالش در زمینی در نزدیکی منطقه گردشگری قروق این شهرستان و پسماند تولید شده در آستارا نیز در منطقه ای به نام داداش آباد در نزدیکی دریای خزر دفن می شود و بهره برداری از کارخانه تبدیل زباله به کود زراعی، از آلایندگی زباله در طبیعت و گردشگاه های این شهرستان ها جلوگیری خواهد کرد.
** نگاهی به تدبیر مسئولان برای مدیریت پسماند در غرب گیلان
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند استان گیلان گفت: دولت به خاطر گردشگرپذیر بودن استان های شمالی کشور به مدیریت پسماند آنها نگاه ویژه دارد و تاکنون برای ساخت کارخانه تولید کود از زباله شهرستان های تالش و آستارا، 25 میلیارد ریال هزینه شده است.
سید پویا شهشهانی رشتی افزود: اگرچه حمل زباله از آستارا به آن کارخانه هزینه بر خواهد بود، اما این کار برای حفاظت محیط زیست لازم است.
سید عیسی مهدوی فرماندار تالش نیز در این راستا گفت: کارخانه تبدیل زباله به کود با مشارکت بخش خصوصی ساخته می شود و امیدواریم مراحل مختلف آن با پیگیری مسئولان امر، بدون وقفه طی شود.
معاون عمرانی فرماندار تالش هم اظهار کرد: مطابق قرارداد ساخت این کارخانه با سرمایه گذار بخش خصوصی طراحی، احداث و بهره برداری از آن به مدت 20 سال بر عهده شرکت سرمایه گذار خواهد بود و بعد از آن با اعمال تعمیرات اساسی، کارخانه به صورت رایگان به شهرداری تالش واگذار خواهد شد.
سید حمید موسوی ادامه داد: این کارخانه به مساحت سه هزار و 700 متر مربع در منطقه داوان با ظرفیت تولید روزانه 250 تا 400 تن کود، با 240 میلیارد ریال سرمایه گذاری ظرف یک سال ساخته خواهد شد و شهرستان های رضوانشهر، ماسال و آستارا نیز می توانند پسماندهای عادی خود را به آن تحویل دهند تا مواد قابل بازیافت پس از تفکیک، به کود تبدیل شود.
یونس رنجکش فرماندار آستارا در این باره گفت : این شهرستان گردشگرپذیر علاوه بر جمعیت خود، همواره میزبان شمار زیاد گردشگران است و باید مدیریت پسماند در آن با برنامه ریزی برای ده ها سال آینده انجام شود.
نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی هم گفت: از محل دفن زباله شهر آستارا در هر ثانیه حدود 12 لیتر شیرابه تولید و بخشی از آن به دریای خزر وارد می شود و این خطر زیست محیطی، غیر قابل جبران و از دلایل گریزان شدن ماهی ها از آب های ساحلی این شهرستان است.
سروش وظیفه رئیس شورای اسلامی شهر آستارا اظهار کرد: میزان تولید زباله در این شهر بالاتر از میزان استاندارد کشوری و جهانی و فراتر از مرز هشدار است و بالا بودن سطح آب های زیر زمینی در آستارا، باعث نفوذ شیرابه زباله های محل دفن پسماند شهر در سفره های زیرزمینی آب می شود.

** نگرانی فعالان محیط زیست از منطبق نبودن کارخانه با الزامات زیست محیطی و افزایش آلایندگی ها
مسئول کانون فرهنگی تبلیغی وحدت و امام جماعت مسجد محمد رسول الله (ص) شهر آستارا گفت: کارخانه تبدیل زباله به کود تالش در حوزه محیط زیست و اراضی موسوم به 33 هزار هکتاری ساخته می شود و با وجود اشتغالزا و مفید بودن از نظر عمرانی، اگر مجری این طرح، حتی یکی از تعهدات زیست محیطی خود را در اجرای آن فراموش کند، مشکلات و معضلات زیست محیطی جبران ناپذیری را شاهد خواهیم بود.
حجت الاسلام مهدی تیموری افزود: مردم شهر لیسار بهسازی راه این شهر به ییلاق سوباتان را ظرف چند دهه پیگیری می کردند و به رغم موجود بودن راه دسترسی معمولی، سازمان حفاظت محیط زیست به دلایل زیست محیطی با بهسازی و تعریض آن مخالفت کرد اما در کمال تعجب، با ساخت کارخانه زباله سوز در محیط زیست تالش موافقت کرده است.
وی با اذعان به ضرورت تبدیل زباله به کود در راستای مدیریت پسماند؛ برای جلوگیری از آلودگی زیست محیطی ناشی از کارخانه زباله سوز تالش، پیشنهاد کرد این طرح در منطقه قروق و محل فعلی دفن زباله این شهرستان اجرا شود.
این روحانی دوستدار محیط زیست ادامه داد: با عملیاتی شدن پیشنهاد من، علاوه بر ساماندهی محل دفن زباله، از تضییع اراضی طبیعی و بروز مشکلات زیست محیطی جدید در تالش جلوگیری خواهد شد.
تیموری اظهار کرد: بسیاری از علاقه مندان طبیعت و دوستداران محیط زیست، اعتراض خود را مبنی بر نادرست بودن محل احداث کارخانه زباله سوز تالش به من اعلام می کنند و من نیز مراتب سئوال و اعتراض آنها را از طریق منابر و مساجد به گوش مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست و متولیان امر می رسانم، تا برای مدیریت پسماند شهرستان های غرب گیلان تصمیم درستی اتخاذ شود.
در شبکه های مجازی مربوط به شهر لیسار تالش نیز، تعدادی از کاربران به ساخت کارخانه زباله سوز در منطقه داوان این شهر به خاطر احتمال آلاینده بودن، اعتراض کرده اند.
** ساخت کارخانه زباله سوز در تالش، علاوه بر مدیریت پسماند و رفع بخش زیادی از مشکلات زیست محیطی شهرستان ها و شهرهای غرب استان گیلان، برای تعدادی جوان جویای کار نیز به صورت مستقیم و غیرمستقیم اشتغال ایجاد خواهد کرد و امیدواریم با رفع ابهامات و تدبیر و برنامه ریزی اصولی و فنی مسئولان، پسماند شهرهای غرب گیلان به درستی مدیریت شود.
شهرستان تالش با 200 هزار نفر جمعیت در 110 کیلومتری غرب مرکز گیلان و شهرستان مرزی بندر آستارا با 91 هزار نفر جمعیت در منتهی علیه غرب این استان و همسایگی جمهوری آذربایجان قرار دارند.
گزارش از عیسی پاشاپور**انتشار دهنده: بابایی
7124 /6030
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.