به گزارش ایرنا، فرزاد فروزانفر روز پنجشنبه در حاشیه نشست تخصصی چشم انداز باستان شناسی عصر آهن شمال و شمالغرب ایران در سالن شهرداری آستارا در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ارتباط فرهنگی و زیست محیطی شمال، از دوران پیش از تاریخ تا امروز کمتر مورد بحث و بررسی قرار گرفته است .
این پژوهشگر خاطرنشان کرد : منطقه رامسر مرز بین دو فرهنگ گیل و دیلم است و در این ارتباط، با آثار و شواهدی از دوران کهن مواجه هستیم.
فروزانفر با اشاره به اینکه پراکندگی اقوام و تفاوت های فرهنگی شمال، از آستارا تا دشت گرگان ملموس است، تصریح کرد: این تفاوت ها حاصل مهاجرت هاست و از آستارا تا گرگان با لهجه های گوناگون مواجه هستیم و زبان، یکی از عوامل مهم در شناخت مهاجرت هاست.
وی با بیان این که به رابطه انسان شناسی جسمانی و آثار باستانی در ایران کمتر توجه شده است گفت: دانشجویان باید به این ارتباط به عنوان مکمل باستان شناسی توجه کنند.
این پژوهشگر تاکید کرد: رابطه مسائل انسان شناسی با عصر آهن و مفرغ از اهمیت خاصی برخوردار است و انسان شناسی جسمانی به تکمیل تحقیقات باستان شناسی کمک می کند.
فروزانفر با اشاره به اینکه برگزاری این نشست ها از نظر علمی مفید است، اضافه کرد: مردم باید با فرهنگ اقوام مختلف خود آشنا شوند و آگاهی از ارتباط آثار باستانی با انسان شناسی جسمانی مفید است.
وی از دانشجویان حوزه باستان شناسی خواست تا در تخصص های میان رشته ای خود به انسان شناسی جسمانی و ارتباط آن با یافته های باستان شناسی توجه کنند.
عصر آهن از دوره ‌های پرتحول تاریخ تمدن ایران و کشورهای مجاور است و تاثیر اتفاقات آن بر حوزه های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی جوامع، توجه باستان شناسان را به خود جلب کرده و آستارا به عنوان گذرگاه عصر آهن به کشورهای همسایه، به عنوان میزبان و محل برگزاری این نشست ملی انتخاب شده است.
نشست تخصصی چشم اندازی به عصر آهن شمال و شمالغرب ایران از صبح امروز با حضور استادان و باستان شناسانی از دانشگاه های معتبر ایران در آستارا در حال برگزاری است.
شهرستان مرزی بندر آستارا با 91 هزار نفر جمعیت در غرب استان گیلان و همسایگی جمهوری آذربایجان قرار دارد.
خبرنگار: یوسف هدایتی**انتشار دهنده: بابایی
7105 / 7124/6030
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.