محمد شهبازی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ، در خصوص شائبه های وجود قاچاق کالا در مناطق آزاد کشور اظهار کرد: شرایط مناطق آزاد در هرنقطه از کشور شکل خاصی داشته و قابل مقایسه با دیگر مناطق نیست و منطقه آزاد انزلی نیز شکل متفاوتی با همه مناطق آزاد دارد و به جرات می توان گفت این منطقه به دلیل محصور بودن ، قابل کنترل تر از سایر مناطق آزاد کشور است.
وی با اشاره به اینکه گمرک به عنوان دستگاه حاکمیتی و ناظر بر صادارت و واردات کالا در مبادی ورودی و خروجی این منطقه محصور حضور دارد افزود: البته گمرک در منطقه آزاد انزلی با مشکلاتی نیز روبرو است ولی با رایزنی های انجام شده به صورت کتبی و حضوری و به دلیل وجود تعامل مناسب بین منطقه آزاد انزلی و گمرک توانستیم به مرور زمان مشکلات را بر طرف کنیم.
ناظر گمرکات گیلان به نظارت و کنترل درهای خروجی منطقه آزاد انزلی توسط کارکنان گمرک انزلی اشاره و تصریح کرد: در خصوص کالاهای تجاری هیچ گونه مشکل و شائبه ای در رابطه با قاچاق کالا وجود ندارد و کالاها پس از ورود به منطقه آززادو استفاده از معافیت های خاص این مناطق در انبار قرار داده شده و در نهایت ترخیص می شوند اما محدوده های مسافری منطقه آزاد انزلی دارای حساسیت بیشتری بوده و در این محدوه ها بحث قاچاق کالا مطرح می شود چرا که کالاها در غرفه های مجتمع های تجاری آن بدون پرداخت حقوق ورودی و با پرداخت درصدی به عنوان عوارض منطقه آزاد وارد شده ودر نهایت ترخیص می شوند که در این بخش از نظارت ، انتظار می رود همکاری بیش از پیش واحد بازرگانی منطقه آزاد انزلی را شاهد باشیم .
شهبازی یادآور شد: حفاظت فیزیکی مناطق آزاد بر عهده گارد این مناطق است و با توجه به اینکه کنترل خروج کالا از منطقه آزاد انزلی تنها از یک در انجام شده و بقیه راه های امکان خروج کالا در اختیار گمرک نیست و علاوه بر امکان خروج کالا از سمت دریا ، وجود کارگاه هایی که در حال اجرای پروژه های عمرانی در منطقه ازاد انزلی هستند مسیر های مناسبی برای خروج کالا از این منطقه است .
مدیرکل گمرک بندرانزلی با اشاره به کشف چندین مورد کالای قاچاق در خروجی منطقه آزاد انزلی افزود: کشف کالاهای جاسازی شده به روشهای مختلف در خودروها و حتی سیلندرهای گاز در درب خروجی منطقه آزاد انزلی بیانگر آن است که گمرک نظارت خوبی بر ورود و خروج کالا از منطقه آزاد انزلی داشته است اما مابقی محدوده در اختیار سازمان منطقه آزاد انزلی است.
وی به انجام چندین مکاتبه گمرک با منطقه آزاد انزلی درخصوص افزایش دوربین های امنیتی تحت نظارت گمرک در این منطقه در راستای انجام کنترل بیشتر خروج کالا از این منطقه اشاره و خاطرنشان کرد: در هر سازمانی که نیاز به حضور گمرک وجود دارد تهیه امکانات و تجهیزات بر عهده همان سازمانی است که خدمات گمرکی به آن ارائه می شود و تجهیز گمرک منطقه آزاد انزلی به دستگاه اشعه ایکس برای تسهیل در کنترل و بازرسی و همچنین تردد بهتر مسافران از درهای خروجی و همچنین افزایش دوربین های امنیتی از الزامات است.
ناظر گمرکات گیلان با اشاره به اینکه پدیده قاچاق کالا در منطقه آزاد انزلی در مقایسه با سایر مناطق آزاد کمتر است گفت: یکی از مزایای مهم منطقه آزاد انزلی محصور بودن آن است که میزان قاچاق کالا از این منطقه را به حداقل می رساند و قابل مقایسه با سایر مناطق آزاد نیست و می توان گفت پدیده قاچاق کالا در منطقه آزاد انزلی به مراتب کمتر و کنترل شده است .
شهبازی با اشاره به وجود پرونده های بسیاری در زمینه قاچاق کالا در منطقه آزاد انزلی تاکید کرد: با وجود تعدد پرونده های تخلف ولی حجم آن نسبت به سایر مناطق ناچیز است و البته باید در نظر داشت که افراد سودجو در هرشرایطی از کمترین زمان ممکن و به طریق مختلف برای تخلف استفاده می می کنند .
وی یادآور شد: اتصال صندوق غرفه های دارای بار وارداتی به درب خروج ، یکی از کارهای بسیار خوب سازمان منطقه آزاد انزلی در خصوص کنترل کالاهای غرفه ها است که با این روش تعداد کالاهای بدون پرداخت عوارض و کالاهای فروخته شده به مردم مشخص می شود و این روش می تواند به عنوان الگویی برای سایر مناطق آزاد مورد استفاده قرار گیرد.
مدیرکل گمرک بندرانزلی ابطال امتیاز غرفه داران متخلف را یکی از بهترین راه های جلوگیری از قاچاق کالا و تخلف در آن بخش دانست و تصریح کرد: افزایش دوربین های کنترل و نظارت بیشتر و برخورد شدید تر با متخلفان قطعا همین مقدار اندک تخلف و قاچاق کالا در منطقه آزاد انزلی را نیز از بین برده و به حداقل می رساند.
شهبازی تصریح کرد: به جرات می توان گفت که گیلان در مقوله قاچاق کالا از استان های سفید کشور است و میزان قاچاق کالا در این استان نگران کننده نیست اما لازم است با همین مقدار نیز برخورد جدی صورت گیرد.
منطقه آزاد انزلی تنها منطقه آزاد شمال کشور است و ستاد نظارت برگمرکات گیلان نیز در شهرساحلی انزلی و در 40 کیلومتری غرب مرکز گیلان واقع است.
خبرنگار : رضا اکبری**انتشار دهنده: بابایی
7471 /6030
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.