به گزارش روز سه شنبه خبرنگار ایرنا؛ با برافراشته شدن پرچم های عزا و بلند شدن صدای شیپور و سنج دسته جات عزاداری از مساجد آستارا، بازار ساحلی این شهرستان هم رنگ و بوی دیگری را به خود گرفته است.
بسیاری از مغازه ها با نصب پارچه سیاه و پرچم های منقش به نام امام حسین (ع) و حضرت ابوالفضل (ع) بر سردر شان، نظر هر بیننده ای را به خود جلب می کند.
وارد بازار که می شوی در همان گام های نخست، شاهد احسان و نذورات بازاریان هستی . شربت، چای، خرما، شله زرد، آش نذری از جمله نذوراتی است که بیشتر از هر خرید و فروشی در این بازار ارزش پیدا کرده .
یکی از بازاریان جوان آستارایی در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: بازاریان آستارایی همواره با فرا رسیدن ماه محرم در قالب دسته های سینه زنی و زنجیرزنی عشق و علاقه خود را به حضرت اباعبدالله الحسین (ع) نشان می دهند.
علی اکبری اضافه کرد: تکیه سوگواری در جوار بازار ساحلی تشکیل شده و بازاریان در شب های محرم پس از بستن مغازه های خود در آئین های مخصوص آن شرکت می کنند.
وی اظهار کرد: از نخستین روزهای ماه محرم، احسان و نذورات توسط بازاریان رونق گرفته و تبدیل به یک رسم زیبا شده و همه ساله بر شکوه این حرکت فرهنگی افزوده شده است.
سیامک ضاربیان از دیگر بازاریان آستارا در خصوص علاقه بازاریان به اقدامات خیرخواهانه گفت: بسیاری از بازاریان در ایام مختلف سال به خصوص در ماه های محرم و صفر در طرح هایی نظیر اکرام ایتام شرکت می کنند و جلوه دیگری از احسان و نیکوکاری را با دستگیری از کودکان نیازمند خلق می کنند.
وی بیان کرد: کسبه پیشکسوت بازار معتقدند با شرکت در حرکت های خیرخواهانه خداوند به رزق و روزی آنها برکت می دهد و به گفته خودشان این امر را به معنای واقعی لمس می کنند.
رئیس اتاق اصناف آستارا نیز گفت: بازار ساحلی آستارا به عنوان مهم ترین مرکز تجاری این شهرستان، در ماه محرم سیاه پوش می شود و بازاریان احترام و ارادت خود را در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی (ع) با تعطیلی مغازه های خود به نمایش می گذارند.
عارف باباشپور افزود: بازاریان از دوران انقلاب اسلامی تاکنون در صحنه های مختلف ملی و مذهبی حضوری پررنگ داشته و ثابت کرده اند که نقش بازار فقط در فعالیت های تجاری خلاصه نمی شود.
آستارا با 91 هزار نفر جمعیت در منتهی الیه غرب استان گیلان و همسایگی جمهوری آذربایجان واقع شده و حدود پنج هزار واحد تجاری در این شهرستان فعال است.
خبرنگار: یوسف هدایتی**انتشار دهنده: بابایی
7105 / 7124 /6030
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.