جلال ملاجعفری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تا پایان بهمن ماه ، در هفت هزار هکتار از اراضی شالیزاری لاهیجان شخم اول زده شده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل 18درصد افزایش دارد.
وی خاطرنشان کرد: شهرستان لاهیجان 23 هزار و 816 هکتار اراضی شالیزاری دارد که این میزان شخم زمستانی شامل 30 درصد این اراضی می شود.
وی با اشاره به کسب رتبه نخست استانی شهرستان لاهیجان در جذب اعتبارات مکانیزاسیون اظهارداشت: تا پایان بهمن ماه سال جاری 187 نفر از کشاورزان این شهرستان برای جذب 44 میلیارد و 760 میلیون ریال تسهیلات خط اعتباری مکانیزاسیون کشاورزی به بانک های عامل معرفی شده اند که 41 میلیارد و 66میلیون ریال آن شامل 91 درصد جذب شده است .
رییس اداره جهادکشاورزی لاهیجان برنامه ریزی و شناسایی کشاورزان برای اجرای طرح های الگویی کشت مکانیزه برنج و اجرای وجین و مرزکشی با ادوات مکانیزه برای 20 هکتار از اراضی را از جمله اقدامات این اداره ذکر کرد .
ملاجعفری اجرای پروژه های کشت دوم انواع محصولات نظیر راتون ، نخودفرنگی ، پاچ باقلا، باقلا ، باقلا برکت ، سبزیجات برگی و غده ای و شبدر برسیم بعد از برداشت برنج در حوزه این شهرستان در سطح 2 هزار و 450 هکتار را از دیگر برنامه های سال زراعی جاری در شهرستان لاهیجان دانست.
وی گفت: در سال جاری 660هکتار از اراضی شالیزاری شهرستان لاهیجان به پرورش راتون اختصاص یافت که از آن بیش از 300 تن برنج بدست آمد.
کشت زمستانه ارزش های زیادی نظیر استفاده از آب بارندگی ها و کنترل آفات و میکروب ها دارد و استفاده از آب های سطحی می تواند موجب صرفه جویی و ذخیره آب سدسفیدرود برای فصل تابستان شود.
سطح زیرکشت برنج شهرستان لاهیجان 23 هزار و 816 هکتار و متوسط عملکرد شلتوک آن چهارهزار و 297 کیلوگرم در هکتار است .
در این شهرستان 102هزار و 346 تن شلتوک در سال 95 تولید شد که از این میزان 61 هزار و 407 تن برنج سفید استحصال شده است .
حدود 28 هزار خانوار بهره بردار در شهرستان لاهیجان در بخش شالیکاری اشتغال دارند.
خبرنگار : فرهاد نظرپور ** انتشار : نصراله ابراهیمی
6029/6070
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.