به قول پیرمرد دستفروش گیلانی تیری از غیب رسید و به سان قرن ها پیش در هجوم ویروس ها گرفتار شدیم و بر اساس پژوهش های علمی که انسان را در مواجهه با بحران مبتلا به فازهای متعدد می دانند در نخستین فاز به شوخی و شوک و انکار دچار شدیم و سپس فاز خشم و دست و پازدن، حال قدری افسردگی و در نهایت پذیرش می کنیم.
در گذار از این فازها مهم‌ترین موضوع ،پذیرش و آگاهی عمیق از بحران است؛ یعنی اینکه باید به خوبی مساله و ابعاد آن را بفهمیم و بدانیم واقعا چه چیزی کارساز است و چه چیزی فقط یک توهم است. 
در این میان، اتفاق های شوم و نیک بسیار افتاد چون دقیق از بحران نمی دانستیم گلوی اطلاع رسانی تنگ شد و بازار سه چیز شایعه، شیادی (آنان که نان در خون مردم غلطاندند) و راه حل‌های آبکی داغ شد که اینها خود گاه از خود بحران کشنده‌ترند! 
امروز باید بپذیریم که به گفته «آلن دو باتن» نویسنده و فیلسوف بریتانیایی خبر خواندن به هنجارترین ، ساده ترین، واضح ترین و پیش پا افتاده ترین کار عالم تبدیل شده آنقدر که درست مثل نفس کشیدن یا پلک زدن است.
اما ما خبرنگاران رسالتی نیز برای هویتمان تعریف شده و آن تعهد حرفه ای است و رسانندگی برپایه صحت و اعتماد است از همین روی منابع خبری رسمی مورد اعتمادترینند؛  اما وقتی در بحران بسر می بریم و منابع خبری به هر دلیلی خستگی ناشی از کار زیاد، مدیریت بحران و هر دلیل دیگر، گلوی اطلاع را می بندند؛ گزارش های میدانی خبرنگاران بنا به وظیفه بیشتر می شود تا شاید بر حسب رسانندگی مشکلات، موجب گشایش گرهی شوند.
از این روی خبرنگار ایرنا در مشاهدات میدانی از بیمارستان رازی رشت (که کاملا به بیماران تنفسی چون مبتلا آنفلوآنزا و کرونا اختصاص یافته ) و مصاحبه با چندین پزشک ، پرستار و بیمارانی که بدلایل محفوظ نامشان درج نمی شود به این نتیجه رسید که اصلی ترین گره در بحران کرونا بازار سیاه تجهیزات و کمبود لوازم ضد عفونی کننده است.
یکی از جراحان بیمارستان رازی که امروز در کادر درمانی مقابله با کرونا قرار دارد، گفت : در بحران شدید تجهیزات برای پرسنل هستیم .
وی اظهار داشت : لباس ، ماسک ، وسایل ضد عفونی کننده بسیار کم است و در بازار هم متاسفانه یافت نمی شود و ناچار به خرید از بازار سیاه شده ایم که آنها هم تقلبی بدستمان می رسد .
وی با بیان اینکه آمار مرگ و میر دردی دوا نمی کند و مردم باید خود قرنطینگی را جدی بگیرند، ادامه داد: پرسنل خود امنیت روانی ندارند و این باعث می شود گاه در برخورد بیماران کم بیاورند و ناچار به ترک کار شوند.

پرسنل و کادر درمانی هم باید تست تشخیصی بدهند

اما یکی از پرستاران که در هجوم بیماران قدردان خبرنگاران فعال در این عرصه است باصدای بلند فریاد می کند مشکلی حتی با ذکر نام ندارم ،می گوید : پرسنل باید تجهیز باشند تا در این روزهای سخت که خود در کانون بحران قرار دارند با آرامش به بیماران خدمات دهی کنند.
وی با تاکید بر کمبود نیرو ادامه می دهد : همکارانمان یکی پس از دیگری ترک کار می کنند ؛ تعدادی یک به یک پیش چشم خودمان به بیماری دچار می شوند و همینجا بستری می شوند، برخی بهبود می یابند و دوباره بکار بر می گردند اما حتی یک تست کرونا از پرسنل دریغ می شود.
وی می گوید: واقعیت کمبود تجهیزات ،کیفیت پایین تجهیزات موجود و گاه تقلبی بودن آنهاست که قرار است امروز در دانشگاه علوم پزشکی گیلان راجع به آن نشست برگزار شود.
وی ادامه می دهد: ماسک ، سیلد( عینک محافظ)، مواد ضد عفونی کننده از جمله الکل بسیار بسیار اندک است و لباسهایی که باید پلاستیکی باشد پارچه ای نازک است که به راحتی راه نفوذ دارد.
این پرستار ادامه می دهد : در روزهای گذشته بحران مراجعه واضح تر بود و بیماران پشت خط( مراجعان برای بستری) بسیار بارزتر بودند اما خبر خوش اینکه امروز تعداد این مراجعان کمتر شده است.
وی می گوید: این هفته پیک بیماری اعلام شده اما خوشبختانه شاید بنا به آگاهی، مریض های پشت خط نسبت به سه روز گذشته کاهش یافته است.
وی از مسئولان می خواهد تست رایگان کرونا را برای پرسنل درمانی اعمال کنند و به لحاظ تجهیزات به داد کادر درمانی برسند که با امنیت خیال به بیماران رسیدگی کنند تا هر چه زودتر بر این بحران چیره شویم.

حوزه سلامت استان به شدت تحت فشار است

نماینده تام الاختیار وزارت بهداشت و درمان در مدیریت کرونا در گیلان هم در این رابطه با تاکید بر اینکه با توجه به آلوده بودن گیلان، حوزه سلامت کل استان به شدت تحت فشار است، اظهار داشت : از این رو همه ما باید ضمن رعایت بهداشت و توصیه های بهداشتی در حفظ سلامت خود و دیگران کوشا بوده، در عین آنکه تلاشگران حوزه سلامت را حمایت نموده تا با روحیه ای مضاعف در عرصه نبرد با این دشمن ناپیدا حضور داشته باشند.

دلواپسی کادر درمانی باید رفع شود
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران مبنی بر انتقاد پرسنل و کادر درمانی یکی از بیمارستان های استان از اینکه تجهیزات در اختیار آنان قرار نمی گیرد، گفته بود: کادر درمانی که با بیماران تماس دارند از تجهیزات لازم به تناسب نوع ارتباط با بیمار برخوردارند.
محمدرضا نقی پور اظهار داشت : به عنوان مثال ماسک فیلتردار برای همه کادر پزشکی و پرستاری که لازم نیست، این نوع ماسک ها برای پزشکانی که در بخش عفونی کنار مریض حضور می یابند، در نظرگرفته شده است البته نیازی نیست که بقیه استفاده کنند.
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان گیلان بیان داشت: البته پرسنل و غیرکادردرمانی در بیمارستان ها می ترسند و دلواپسی هایی از سوی آنان وجود دارد که باید رفع شود.
دکتر نقی پور با اشاره به مراجعه افراد به بیمارستان ها برای تست دادن و بستری شدن بیان داشت: برای بیماری های ویروسی دستورالعمل وجود دارد هر فردی نیاز به بستری ندارد ، تنها افراد نیازمند به نگهداری در بیمارستان باید بستری و تحت مراقبت باشند.

رفع بسیاری از مشکلات حوزه درمان به نسبت روزهای قبل

 دکتر مهدی شادنوش در ادامه عنوان کرد : در حال حاضر مشکلات حوزه درمان نسبت به روزهای نخست بسیار مرتفع شده و با پشتیبانی بهتری در حال خدمات رسانی هستیم.

 وی افزود : در این میان نیاز به لوازم و اقلام مصرفی مثل دستکش وماسک و غیره امری نیست که کاهش یابد وبا توجه به شرایط هماره نیازمند تامین این اقلام هستیم.

 وی ادامه داد : این وضعیت و برخی کمبودها در اقلام بهداشتی هم امری طبیعی است و هر کشوری که با چنین شوکی مواجه شود به طور طبیعی شاهد چنین پیامدهایی است چنانکه هم اکنون این کمبودها در کشورهای اروپایی و آمریکایی هم با وجود محدود بودن افراد مبتلا به وضوح مشهود است.

نماینده وزارت بهداشت در مدیریت کرونا در گیلان با بیان اینکه طی روزهای گذشته توانسته ایم با مدیریت شرایط تا حد زیادی کمبودها و مشکلات بویژه در بخش درمانی را مرتفع کنیم، گفت : در عین آنکه هنوز هم برخی کمبودها وجود دارد و تلاش ها برای تامین و رفع نیازها ادامه دارد.

وی عنوان کرد : همچنین با استقرار آزمایشگاه تشخیصی در استان امکان بررسی و تسریع در اعلام تست های تشخیصی افراد مشکوک به کرونا فراهم شده و از این پس هیچ کیت تشخیصی به خارج استان ارسال نمی شود که خود امکان خوب و ضروری برای استان بود.

وی در ادامه با اشاره به نقش مردم در پیشگیری از بیماری عنوان کرد : با توجه به امکان شیوع گسترده ویروس کرونا نمی توان انتظار داشت که به سرعت مهار شود اما مردم باید توصیه های خدمتگزاران خود در عرصه سلامت را جدی بگیرند.

وی بیان داشت: مردم باید همکاری هایی کنند و یکی از راه های مهم قطع زنجیره شیوع و انتقال این ویروس حضور مردم در منزل و پرهیز از ترددهای بی مورد در معابر عمومی است در عین آنکه اگر احساس می کنند مشکلی دارند باید به مطب ها مراجعه کنند و از ازدحام در مقابل مراکز درمانی و بیمارستان هایی چون رازی و غیره پرهیز نمایند.

وی تصریح کرد : برای کاهش این مشکل و فشاری که از ناحیه این ازدحام مراجعان بر پرسنل درمانی وارد می شود، سیستم ارجاع از مطب ها و درمان ها فعال شده است و از این پس بیماران مشکوک توسط پزشکان به بیمارستان ارجاع ومعرفی می شوند. 

ازدحام مراجعان در این روزها در مقابل بیمارستان رازی بسیار زیاد است ،در بین مراجعان عده ای وحشت زده تقاضای بستری شدن و تست دارند که با راهنمایی کادر درمانی پذیرش یا با آموزش به بستری شدن در خانه هدایت می شوند .
یکی از مراجعان سرفه می کند و می گوید : فقط باید به خداوند پناه ببریم از همه چیزها و همه کسانی که در شیادی از کرونا بدترند!
او می گوید : در شهر ماسک و الکل پیدا نمی شود مگر می شود ؟ می خواهند از بدبختی مردم نان بخورند به ولله این نان خوردن ندارد.

حدود شش هزار ماسک  احتکار شده در گیلان کشف شد

مدیرکل تعزیرات حکومتی گیلان هم از کشف حدود شش هزار ماسک توزیع نشده از داروخانه ای در شهرستان صومعه سرا خبر داد و گفت: با محرز شدن تخلف بلافاصله این ماسک ها به مردم عرضه شد.
منصور انصاری افزود: همچنین با تشدید نظارت های تعزیرات حکومتی در بازرسی های مشترک با دستگاهها ۷۰۰ ماسک ظن به قاچاق در استان طی سه روز گذشته کشف شده است.
وی اظهار داشت: طی سه روز گذشته؛ ۶۵ بازرسی  مشترک از داروخانه ها، تجهیزات پزشکی، مراکز عرضه  ماسک و لوازم بهداشتی، شرکت های پخش و واحدهای تولیدی استان انجام شده که منجر به شناسایی ۱۴ مورد تخلف شده است.
 مدیرکل تعزیرات حکومتی گیلان تصریح کرد: مردم می توانند در صورت مشاهده هر گونه تخلف با سامانه ۱۳۵ تعزیرات حکومتی یا ۱۲۴ سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان تماس بگیرند.



پزشکان به سوگندنامه پزشکی شان وفادار باشند

علاوه بر صنوف در میان پزشکان که این روزها در کنار پرستاران با از جان گذشتگی در حال خدمت به مردم هستند، معدود افرادی هستند که بر خلاف سوگند خود این زمان که مردم نیاز دارند مطبها را بسته اند و به خانه هاشان پناه برده اند.

چنانکه معاون اجتماعی و  پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان گفت: همه پزشکان باید به اصل سوگند نامه پزشکی وفادار بوده و مداوای بیماران را در دستور کار خود قرار دهند.
 جان احمد آقایی با اشاره به قداست حرفه پزشکی افزود: دربحران ایجاد شده برای کشورمان شاهد تلاش شبانه روزی و ایثارگرانه پزشکان و کادر در مانی با وجود خطرات بسیار برای آنها هستیم که جای قدردانی و خدا قوت دارد.
وی اضافه کرد: اما متاسفانه معدود پزشکانی نیز هستند که در این شرایط که مردم بیش از پیش به آنها نیاز دارند مطب را تعطیل و از پذیرش بیماران خودداری کرده اند.
آقایی از تمامی پزشکان خواست تا در چنین شرایط بحرانی به یاری مردم و بیماران بشتابند تا با کمک همدیگر از این بحران عبور کنیم.

بحران کنونی پایان دنیا نیست؛ ما مردمان بحران هایی غلیظ تر به همت، پشت سر نهاده ایم با این تفاوت که دسترسی به اخبار حضور آن را سنگین تر کرده است و دسترسی به اخبار موثق آگاهی بخش؛ اما می توان نسبت به هم قدری صبورتر و مهربانه تر باشیم، مسئولانه بهداشت فردی را رعایت کرده بجای سفر به شمال و جنوب در خانه های خود بمانیم به بیمارانمان قوت ببخشیم؛ بجای احتکار امکان دستیابی را فراهم کنیم؛ قدردان کادر پزشکی باشیم؛ خودمان به داد هم برسیم؛ تا دولت هم توانش قوت یابد و حمایت ها فزون تر شود...
اما در این گزارش میدانی ، آه و ناله مردم گرفتار در بغض، ترس و رنج، واضح می نماید آن بخش از ملت که از بدبختی دیگران نان می‌خورد، آن که احتکار می‌کند، آن‌که گران می‌فروشد، آن‌که شانه خالی می‌کند، آن‌که بی‌تفاوت می‌گذرد، آن‌که حتی با تشخیص بیماری‌اش مثل یک کالای لوکس رفتار می‌کند، او باشرف نیست...
مردمان این سرزمین سپند و سرود و سخن نشان داده اند هر کجا حرف عمل باشد ایستاده اند و این بار؛ کادر درمانمان نشان ایثار از مردمانشان دریافت می کنند کاش !  هرچه سریع تر به امکاناتی مهیا شوند که دستکم در این بحران شیوع ، با امنیت روان فضای بهبود و سلامت فراهم کنند...

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.