شهرود امیرانتخابی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این آثار شامل آئین گترا گیشه بری، شیوه پخت تیان حلوا خشکبیجار، شیوه تهیه کال کباب، بازی مرغانه جنگ، الکاوه بازه، شیوه پخت پنیر برشته ،شیوه پخت باقلاواویج (گل در چمن)، شیوه پخت بادمجان شکم پر، شیوه پخت سنتی خورش ترش واش، شیوه پخت سنتی سیاه پلو (سیاه پلا، پلاسر قوام، سبله مات) لنگرود، مهارت سنتی نوغان‌داری و ابریشم‌کشی  و مهارت سنتی جوراب بافی گیلان است.
وی اظهار داشت: در نامه دکتر مونسان ذکر شده ،این اقدام  "در اجرای ماده ۱ از قانون تشکیل سازمان میراث‌فرهنگی و گردشگری مصوب سال ۱۳۸۲ و مواد ۱۱ و ۱۲ از قانون الحاق جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین‌المللی حفظ میراث‌فرهنگی ناملموس مصوب سال ۱۳۸۴ و مواد ۲ و ۳ آیین‌نامه اجرایی قانون مذکور مصوب ۱۳۸۷/۱۱/۶ هیئت محترم وزیران و با رعایت مقررات آیین‌نامه اجرایی مذکور انجام شده است.
امیر انتخابی گفت: در نامه یادشده هرگونه اقدام که موجب حفظ و احیای این میراث می شود مورد تأکید قرار گرفته و خواسته شده که  مراتب برای اطلاع و اجرا به مقامات و مسئولان ذی‌ربط ابلاغ شود.
سه هزار اثر فرهنگی تاریخی در گیلان شناسایی شده که ازین تعداد یک هزار و ۱۴۱ اثر در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و ۶۷ اثر ازین تعداد مربوط به میراث معنوی است که میراث دریا نیز بخشی از میراث معنوی استان شناخته می شود.
 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.