براساس ماده ۱۴ قانون ایمنی راه ها و راه آهن، هر گاه بر اثر عبور انسان، دام و یا وسیله نقلیه ای که حرکت آن بستگی به راه آهن ندارد و برخورد آن با وسایل نقلیه مجاز راه آهن بر روی خط آهن، حادثه ای منجر به قتل، جرح، ضرب یا خسارت مالی شود راننده مجاز که بر حسب وظیفه رانندگی وسایل نقلیه راه آهن را روی خط آهن بر عهده دارد در صورتی که نظامات و مقررات مربوط را رعایت کرده باشد مسئولیتی نخواهد داشت.

در این اطلاعیه با یاداوری اینکه حریم راه آهن با توجه به قانون ایمنی راه ها و راه آهن ۱۱۷ متر تعیین شده است و الزامات خاصی را داراست، آمده است: فاصله ۱۷ متر تا ۴۷ متری خط اختصاص راه آهن نیز عبور تاسیساتی زیربنایی نظیر آب، برق، گاز، نفت و ... صرفا با اخذ مجوز از راه آهن و طی مراحل قانونی امکان پذیر است. البته در محدوده نظارتی ۴۷ تا ۱۱۷ متر نیز هر گونه ساخت و ساز، دیوار کشی و اجرای تاسیسات با اخذ مجوز راه آهن مجاز است.

این اطلاعیه هشدار داده است  که مسافت مورد نیاز برای توقف کامل قطار از زمانی که لکوموتیوران فرد یا شئی را روی خط مشاهده کند و اقدام به گرفتن ترمز می نماید فاصله ای بین ۷۰۰ تا  یک هزار و ۲۰۰ متر به طول می انجامد.

در ادامه این اطلاعیه  امده است: با توجه به جذابیت های بصری حوزه ریلی اداره کل راه آهن شمال ۲ در محدوده استان گیلان، شاهد آن هستیم که بعضا برخی افراد نا آگاه  برای تولید موزیک ویدئو و ساخت فیلم وارد حریم راه آهن می شوند که در این خصوص پس از مشاهده، توسط پلیس راه آهن به فرد خاطی تذکر داده شده و بعضا تعهداتی مبنی بر عدم ورود به حریم راه آهن از متخلفان اخذ شده است.

در این اطلاعیه آمده است : روابط عمومی اداره کل راه آهن شمال ۲ و دفتر روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران با بهره گیری از رسانه ها جمعی، دیداری، شنیداری و فضای مجازی به منظور فرهنگ سازی عمومی ایمنی راه آهن اقدام به انتشار کلیپ و اینفوگرافیک کرده است، اما گاهی  افراد نا آگاه علی رغم تذکرات داده شده با ورود مخاطره آمیز به حریم راه آهن جان خود را به خطر می اندازند.

اداره کل راه آهن شمال ۲ در این اطلاعیه خواسته تا علاقه مندان به حوزه فیلم سازی و مستند سازی  با ارائه طرح خود و تکمیل فرم، فرآیند اخذ مجوز تصویر برداری در حوزه راه آهن را از طریق دفتر روابط عمومی راه آهن پیگیری کنند.

در اطلاعیه راه آهن شمال ۲ اظهار امیدواری شده که با  رعایت قوانین و مقررات و همچنین فرهنگ سازی نکات ایمنی شاهد  حوادثی نباشیم،صمن اینکه  رسانه ها نیز نقش مهم و تاثیر گذاری در اشاعه فرهنگ عمومی ایمنی راه آهن دارند که امیدواریم همراهی و همگامی رسانه ها را در این حوزه داشته باشیم.

 ساعت ۱۲ ظهر ( یکشنبه ۱۴ مهر) به گفته حاضران در صحنه، اکیپ فیلم برداری در حال فیلم برداری از عروس و داماد در نزدیکی ریل قطار در رودبار بودند که با نزدیک شدن قطار، خانم ۲۲ ساله(فیلم بردار) دچار حادثه شد.

قطار رشت- قزوین نیمه اسفندماه سال گذشته با حضور رئیس جمهوری به بهره برداری رسید.

۷۲۹۶ /6030

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.