حمید رضا سلیمانی امروز در گفتگو با خبرنگار ایرنا ، سطح زیر کشت برنج این شهرستان را 23 هزار و 570 هکتار اعلام و اظهار کرد: در سال زراعی گذشته 110 هزار تن شلتوک  برنج و راتون در اراضی این شهرستان تولید شده که از این میزان 60 درصد به برنج سفید تبدیل شده است.

وی درصد کشت و تولید برنج بومی و پرمحصول این منطقه طی سال زراعی گذشته را به ترتیب 99 و یک درصد عنوان و خاطرنشان کرد: در فصل کشاورزی گذشته  3/84 درصد از اراضی این شهرستان بصورت مکانیزه و 7/15 درصد نیز بصورت سنتی کشت شده اند ، ضمن آنکه در  3/92 این اراضی برداشت برنج بصورت مکانیزه و در  7/7 درصد نیز برداشت بصورت سنتی انجام شده است.

به گفته سلیمانی شرایط مساعد جوی موجب شده تا امسال در هر هکتار از اراضی این شهرستان  4/4  تن شلتوک تولید شود  که این میزان در سال گذشته 25/4 تن بوده است.

مدیر جهاد کشاورزی آستانه اشرفیه در ادامه با اشاره به فعالیت  118 واحد کارخانه برنجکوبی در این شهرستان اظهار داشت: تعداد 18 هزار و 625 بهره بردار نیز در این شهرستان در زمینه کشت و تولید محصول برنج فعالیت دارند.

سلیمانی ، هاشمی ، علی کاظمی ، حسن سرا ، دم زرد و دم سیاه را به عنوان مهمترین ارقام محصول برنج این شهرستان نام برد و اظهار داشت: هر کیلوگرم برنج بومی این شهرستان هم اکنون حدود 180 هزار ریال در بازار خرید و فروش می شود.

وی این شهرستان را از کانون های مهم تولید برنج در گیلان دانست و گفت: کیفیت و مرغوبیت بالای برنج محلی این شهرستان موجب شده تا همواره مورد توجه مصرف کنندگان قرار بگیرد .

وی حمایت از تولید کنندگان برنج بومی استان گیلان و شهرستان آستانه اشرفیه را ضروری دانست و اظهار داشت: انتظار می رود تا با جلوگیری از ورود بی رویه برنج های خارجی به کشور ، از تولید کنندگان داخلی حمایت شود.

مدیر جهاد کشاورزی آستانه اشرفیه در پایان افزود: امسال کشت دوم در شش هزار هکتار از اراضی این شهرستان به انجام رسیده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا ،استان گیلان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و باکیفیت برنج در کشور است و رتبه اول کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و همچنین رتبه دوم تولید کننده برنج بعد از استان مازندران را دارد. ارقام هاشمی، علی کاظمی، صدری، حسنی و دیلمانی جزو رقم های کیفی و ارقام گوهر، سپیدرود و خزر جزو رقم های پرمحصول است که در شالیزارهای گیلان کشت می شود.
شهرستان آستانه اشرفیه با داشتن دو بخش مرکزی و بندرکیاشهر دارای 105 روستاست و در 35 کیلومتری شرق استان گیلان واقع شده است.

7287 /6030

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.