سید ابراهیم حسینی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهارداشت: 50 درصد هزینه راه اندازی این دستگاه از محل اعتبارات استانی و با حمایت استاندار گلستان و 50 درصد هم از منابع گمرک جمهوری اسلامی تخصیص یافته است.
وی زمان بهره برداری رسمی از دستگاه ایکس ری کامیونی گمرک اینچه برون را هفته دولت بیان کرد و افزود: پیش از این دستگاه ایکس ری مسافری در این گمرک راه اندازی و از دو قلاده سگ مواد مخدر یاب نیز بهره گیری می شد.
مدیرکل گمرگات گلستان به ارائه خدمات به فعالان اقتصادی نیز اشاره کرد و گفت: الکترونیکی شدن تمام فعالیت های گمرکی و ایجاد سامانه های مربوط به رویه های مختلف آن، حضور کارشناسان گمرک در محل تولید کالا یا بارگیری آن برای صادرات یا واردات جهت تکمیل اظهارنامه گمرکی و ارائه برخی تسهیلات برای ترخیص کالا از جمله خدمات این نهاد به فعالان اقتصادی است.
وی از فعالان اقتصادی گلستان درخواست کرد تا ثبت سفارشات صادراتی خود را از مبادی گمرک استان انجام دهند.
حسینی با یادآوری آغاز فعالیت راه آهن بین المللی ایران- ترکمنستان - قزاقستان درسال 93 به برخی کمبودهای زیرساختی در این حوزه اشاره کرد و افزود: اگر امکاناتی چون انبارهای تخلیه و بارگیری در راه آهن فراهم شود، ظرفیت صادرات و واردات ریلی این استان تا چند برابر افزایش می یابد.
به گفته وی، در چهار ماه گذشته تنها در بخش صادرات ریلی سه هزار تن کالا به ارزش سه میلیون دلار از این طریق صادر شده است.
وی به مزیت های استفاده از خط ریلی برای صادرات و واردات اشاره کرد و گفت: درحالی که حمل کالا از چین به ایران و برعکس از طریق دریا و با کشتی 45 روز طول می کشد اما از طریق خط ریلی این زمان به 14 روز کاهش می یابد که ظرفیت خوبی بوده و فعالان اقتصادی گلستان از آن استفاده کنند.
حسینی درخصوص کم رونقی بازارچه مرزی اینچه برون نیز گفت: متاسفانه به دلیل کمبود برخی زیرساخت های رفاهی دراین بازارچه و مقررات و سخت گیری های کشور همسایه در ورود اتباع خود به ایران این بازارچه رونق چندانی ندارد.
وی تصریح کرد: متولی این بازارچه گمرک نیست بلکه هیات امنا و مدیران محلی هستند که باید با ایجاد زیرساخت های مناسب برای مسافران و گردشگران به رونق بازارچه کمک کنند.
گنبدکاووس با 350 هزار نفر جمعیت در شرق گلستان واقع است، گمرک اینچه برون به عنوان تنها گمرک زمینی استان در بخش داشلی برون واقع در 80 کیلومتری شمال این شهرستان در مرز ایران و ترکمنستان قرار دارد.
اینچه برون مرکز گمرکات استان گلستان بوده و زیرمجموعه آن پایانه های صادراتی در گرگان و گنبدکاووس، گمرک امانات پستی در گرگان، گمرک بندرترکمن، گمرک فرودگاه بین المللی گرگان است.
همچنین در سالهای اخیر با بهره برداری از راه آهن بین المللی ایران- ترکمنستان - قزاقستان و گذر آن از اینچه برون، خدمات گمرک ریلی به فعالیت معمول در مجموعه گمرکات استان افزوده شد.
استان مرزی و شمالی گلستان با کشور ترکمنستان، دریای خزر و استان های مازندران، سمنان و خراسان شمالی همسایه است.
/3039/1648
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.