به گزارش خبرنگار ایرنا حسینقلی قوانلو روز چهارشنبه در نشستی خبری اظهار کرد: کشورهای قطر، رومانی، صربستان، بوسنی، یونان و لهستان در سال 96 برای نخستین بار از گلستان کالا وارد کردند.
وی؛ برنامه های حوزه تجارت گلستان را گسترش بازارهای هدف و افزایش صادرات برشمرد و افزود: صادرات سال گذشته گلستان از گمرکات داخل استان و سایر گمرک های کشور انجام شد و نسبت به سال 95 در مجموع هفت درصد رشد داشت.
قوانلو با بیان اینکه حدود 191 میلیون دلار کالای صادر شده از گمرکات استان بوده است، گفت: ارزش صادرات گلستان در مقایسه با 6.5 درصد میانگین کشوری؛ بیشتر است.
به گفته وی؛ بیشتر کالاهای صادراتی گلستان فرآورده های لبنی، موادغذایی، خوراک دام و طیور، رب، اسکلت فلزی و مواد شوینده است.
پیش از این اعلام شده بود که بیشترین صادرات گلستان به کشورهای عراق، ترکمنستان، افغانستان، روسیه و ایتالیا انجام می شود.
*ایجاد 8هزار شغل در حوزه صنعت گلستان
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان گفت: تعهد ایجاد فرصت اشتغال از سوی این سازمان برای سال جاری هشت هزار شغل است.
وی افزود: سال قبل این سازمان ایجاد 5 هزار و 700 فرصت شغلی را تعهد داشت که 124 درصد محقق شد.
به گفته وی؛ در این پیوند چهار هزار و 66 شغل در بخش اصناف، یکهزار و 919 شغل در بخش صنعت و معدن و 477 شغل در حوزه شرکت های پخش ایجاد شده است.
قوانلو به رونق تولید در استان اشاره کرد و افزود: سال قبل در مجموع 905 واحد صنعتی و کشاورزی استان، هشت هزار و 580 میلیارد ریال وام رونق دریافت کردند که گلستان رتبه پنجم کشوری را بعد از تهران، اصفهان، البرز و فارس کسب کرد.
وی از برنامه پرداخت حدود 110 میلیارد ریال یارانه به واحدهای تولیدی استان نیز خبر داد و افزود: این رقم از محل تسهیلات سال 95 برای رونق تولید واحدهای استان جذب شده که تیرماه امسال به واحدهای واجد شرایط پرداخت خواهد شد.

*رونق شهرک یکهزار هکتاری
قوانلو افزود: رونق شهرک یکهزار هکتاری اترک واقع در شرق گلستان از برنامه های امسال حوزه صنعت استان به شمار می رود.
وی گفت: توسعه شهرک های صنعتی در جنوب، حاشیه جنگل ها و زمین های زراعی مستعد در استان متوقف شده و اولویت در ایجاد شهرک در مناطق شمالی گلستان و اراضی کم بازده و بیابانی است.
به گفته وی؛ برای توسعه شهرک اترک و جذب سرمایه گذار در آن باید خط ریلی فرعی اجرایی و گمرک استقرار یابد که در دست پیگیری است.
وی به ضرورت تصویب منطقه آزاد اینچه برون و نقش آن در جذب سرمایه گذار در شهرک اترک نیز اشاره کرد و اظهار امیدواری نمود که لایحه این منطقه آزاد خرداد امسال به تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی برسد.
* توسعه کشت توتون در گلستان
قوانلو به وضعیت کشت توتون در گلستان اشاره کرد و گفت: این کشت یکی از ظرفیت های توسعه ای استان بوده و باید حمایت شود.
وی با بیان اینکه قیمت توتون خریداری شده از کشاورزان در چند سال گذشته تغییر نکرده و این به ضرر توتونکاران است، افزود: فقدان بازار رقابتی باعث شده که این محصول تنها به شرکت دخانیات عرضه شود.
رییس صنعت و معدن و تجارت گلستان اضافه کرد: سال قبل برای خرید دو هزار تن برگ توتون قرار داد در استان منعقد شده بود که امسال به 700 تن کاهش یافته است.
وی افزود: تلاش می شود با برنامه ریزی و رفع مشکلات و رقابتی شدن بازار خرید، کشت توتون دوباره به میزان دو هزار تن افزایش یابد.
قوانلو همچنین گفت: تاکنون 70 درصد از مطالبات توتونکاران در استان پرداخت شده و بقیه آن در دست پیگیری است.
سیدمناف هاشمی استاندار گلستان پیش از این گفته بود که استان ظرفیت تولید بیش از پنج هزار تن توتون درهرسال زراعی را دارد ولی برای امسال فقط اجازه کشت 900 تن داده شده و بیش از این مقدار محصول خریداری نمی شود.
توتون یکی از ظرفیت های مهم کشاورزی گلستان برای ایجاد مشاغل پایدار به شمار می رود.
گلستان با یک میلیون و 869 هزار نفر جمعیت در شمال کشور قرار دارد ، اقتصاد این استان بر پایه کشاورزی استوار بوده و ایجاد صنایع در اولویت های بعدی قرار دارد.
6204/1648
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.