به نمایش گذاشتن آداب و رسوم و فرهنگ اقوام ساکن در استان گلستان از جمله لباس و پوشاک، زیورآلات، موسیقی، ورزش های بومی و محلی و نان و غذاهای سنتی، جذابیت های خاصی برای بیننده دارد که می توان از آن برای ایجاد شور و نشاط اجتماعی در جامعه استفاده کرد.
ایجاد شور و نشاط اجتماعی در جامعه و خانواده ها بویژه در بین نسل جوان با استفاده از ظرفیت های متنوع اقوام صرف نظر از ترویج فرهنگ آنان و ایجاد شادی و نشاط در جامعه، از بسیاری آسیب های اجتماعی که امروزه دست به گریبان خانواده ها و جوانان شده و آنان را بشدت تهدید می کند، پیشگیری کرده و یا آن را کاهش می دهد.
برگزاری همایش بزرگ پیاده روی خانوادگی شرق استان گلستان که روز جمعه 11 اسفند به میزبانی گنبدکاووس برگزار شد، نمونه کوچکی از برنامه ریزی مدیران برای ایجاد شور و نشاط اجتماعی در جامعه بود و می بایست چنین برنامه هایی توسعه یابد.
در این همایش، اقشار مختلف مردم از زن و مرد، پیر و جوان، کودک و نوجوان از اقوام مختلف ساکن دراین خطه از ایران اسلامی حضور داشتند و صحنه های زیبایی از حضور در این رخداد بزرگ فرهنگی و ورزشی را به نمایش گذاشتند.
از خانم سالخورده ترکمن که عصا زنان مسیر پیاده روی را طی می کرد تا زن و شوهری که به نظر بازنشسته بودند و با لباس ورزشی و لبخندی بر لب، گام هایی به طراوت گام های ایام جوانی بر می داشتند؛ از آقایی که به اتفاق همسر و دو فرزندش که یکی در کالسکه در حال خواب صبحگاهی بود تا خانواده های زیادی که به اتفاق همسر و فرزندان خود در این همایش شرکت داشتند؛ از گروه های مختلف هم سن و سال نوجوان و جوان گرفته تا گروه های بزرگسالان، حضور با نشاط همه آنها گویای ضرورت برپایی چنین همایش هایی بود.
در گفت و گو هایی که خبرنگار ایرنا با برخی از این شهروندان و ورزشکاران گنبدی انجام داد، آنان نیز با ابراز خوشحالی از برگزاری این همایش و تاثیر آن در ارتقای سلامت و تندرسی و نیز افزایش نشاط اجتماعی، خواستار استمرار چنین همایش های از سوی مسئولان بودند.
زهرا دانایی طوس، بانوی ورزشکار گنبدی و عضو تیم ملی والیبال نشسته بانوان با بسیار خوب ارزیابی کردن برگزاری همایش های پیاده روی خانوادگی، این اقدام را در ایجاد انگیزه در خانواده ها برای پرداختن به ورزش و پیشگیری از آسیب های اجتماعی مهم دانست و گفت: حضور ورزشکاران و قهرمانان ملی پوش در این همایش ها نیز سبب ایجاد انگیزه در جوانان برای ورزش و آشنایی آنان با ورزشکاران شهرشان می شود.
سارا تیموری دیگر ورزشکار گنبدی در رشته هندبال نیز معتقد است که پرداختن به ورزش از جمله ورزش پیاده روی در ایجاد فضا و روحیه نشاط در افراد برای انجام امورات زندگی فردی و اجتماعی بسیار موثر است.
ملیحه عزتی نیا از دیگر ورزشکاران گنبدی و عضو تیم ملی سپک تاکرا بانوان نیز معتقد است که توجه به ورزش های همگانی موجب ایجاد شور و انگیزه در خانواده ها و جوانان به استمرار ورزش کردن، می شود لذا مسئولان باید در حوزه ورزش و معرفی رشته های مختلف ورزشی و ایجاد زیرساخت های آن سرمایه گذاری بیشتری نمایند.
معاون استاندار و فرماندار ویژه گنبدکاووس نیز معتقد است که برگزاری همایش های مختلف ورزشی از جمله پیاده روی خانوادگی با هدف ایجاد نشاط اجتماعی در جامعه و خانواده ها از سیاست های دولت و شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر گلستان است.
عبدالقدیر کریمی گفت: توسعه ورزش های همگانی از کم هزینه ترین را هکارها برای توریج ورزش و ایجاد شور و نشاط در جامعه است که با برنامه ریزی مناسب می توان آن را اجرایی کرد.
عبدالباسط نوریزاد، امام جمعه اهل سنت گنبدکاووس نیز با اشاره به تاکید آموزه های اسلامی به امر ورزش و تندرستی، برگزاری همایش های پیاده روی و ورزش همگانی را علاوه بر اثرات مثبت در ارتقای تندرستی و نشاط اجتماعی، عاملی برای وحدت و همدلی بیشتر بین اقوام مذاهب در استان گلستان می داند.
یک کارشناس مسائل اجتماعی و فرهنگی گنبدکاووس نیز معتقد است که ظرفیت اقوام و فرهنگ های آنان در استان گلستان از کم نظیرترین ظرفیت ها برای ایجاد شور و نشاط در جامعه هستند که کمتر به آن توجه می شود.
دکتر علیرضا قربانی که عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور گنبدکاووس نیز می باشد، گفت: از ظرفیت های فرهنگی اقوام، آداب و رسوم آنان، بازی های بومی و محلی، موسیقی، غذاها و پوشاک و البسه آنان باید در مناسبت های مختلف و حتی دورهمی های هفتگی، ماهانه و فصلی باهدف ایجاد شور و نشاط اجتماعی و مهمتر از آن تقویت همدلی و صمیمت به نحو احسن استفاده شود.
وی افزود: کم توجهی به این ظرفیت ها سبب شده تا برخی از آداب و رسوم فرهنگی اقوام به دست فراموشی سپرده شود در حالی که باید با استفاده بهینه از این ظرفیت ها علاوه بر ایجاد شور و نشاط اجتماعی، آنها را به نسل های جوان منتقل کرد.
دکتر قربانی، بازی های بومی و محلی را یکی از ظرفیت های خوب اقوام گلستان دانست و گفت: کم توجهی به این حوزه سبب شده تا نسل جوان و نوجوان کمتر به این بازی ها رغبت نشان دهد و بیشتر خود را درگیر بازی های رایانه ای و اینترنتی بکنند و لاجرم با تهدیدهایی که این بازی ها بر سلامت آنان دارد، نیز مواجه می شوند.
وی با خوب دانستن برگزاری همایش های پیاده روی در ارتقای سلامت و تندرستی و ایجاد شور و نشاط اجتماعی، اضافه کرد: برگزاری این همایش ها که هر چند سال یک بار برگزار می شود به نظر بیشتر جنبه سیاسی دارد تا جنبه رویکرد نشاط اجتماعی، زیرا اکثر افراد با هدف برنده شدن جایزه دراین محافل شرکت می کنند.
این کارشناس مسائل اجتماعی و فرهنگی خاطرنشان کرد: مسئولان و متولیان امر بیشتر باید با فرهنگ سازی، نیاز به تحرک و شادابی را در اقشار مختلف جامعه ایجاد کرده تا مردم بدون توجه به جوایز در این همایش ها شرکت نمایند.
یک کارشناس دیگر حوزه مسائل اجتماعی نیز معتقد است که ایجاد نشاط اجتماعی در یک جامعه مولفه های زیادی دارد و نمی توان تنها با برگزاری یک برنامه گفت که نشاط اجتماعی ایجاد شده است.
دکتر مژگان میرزا می گوید: نشاط اجتماعی پایدار با پیاده سازی مجموعه ای از برنامه ها اعم از ورزشی، تفریحی، فرهنگی و هنری، فضاسازی شهری، اداری و حتی درون خانواده ای ایجاد می شود که باید مورد توجه متولیان قرار گیرد.
وی، توجه به آموزش بهداشت روان و سلامت جامعه را مهمترین اصل در ایجاد نشاط پایدار اجتماعی دانست و گفت: ابتدا باید ذهنیت افراد را نسبت به لذت بردن از آنچه دارند، اصلاح کرد و سپس با استفاده از هویت فرهنگی آنان، برنامه ریزی های لازم را برای تامین نشاط اجتماعی انجام داد.
دکتر میرزا، فضاسازی و رنگ آمیزی معابر و زیباسازی پارک ها و بوستان های شهری، زیباسازی محیط های اداری و اماکن عمومی، استفاده آسان از محیط های ورزشی، برگزاری جشنواره های مختلف اقوام مانند غذاهای سنتی و موسیقی، پوشاک و صنایع دستی را در ایجاد نشاط اجتماعی پایدار مهم دانست و بر آن تاکید کرد.
وی تصریح کرد: هویت فرهنگی اقوام ساکن درگلستان و گنبدکاووس یک فرصت خوب برای ایجاد نشاط اجتماعی است که ابتدا باید نسبت به تقویت این هویت که متاسفانه به دلایل مختلف از جمله مشکلات اقتصادی، مردم را از هم دور کرده، اقدام کرد.
این کارشناس مسائل اجتماعی همچنین با اشاره به ثبت جهانی برج قابوس گنبدکاووس، اضافه کرد: محوطه اطراف این برج، بهترین مکان برای اجرای برنامه های مختلف فرهنگی و هنری اقوام است که می تواند در تقویت همبستگی اقوام و نشاط اجتماعی از آن استفاده کرد.
بدون تردید برگزاری سالانه جشنواره بین المللی فرهنگ اقوام ایران زمین در گلستان، برپایی نمایشگاه های مختلف از صنایع دستی، زیورآلات و غذاهای سنتی اقوام، برگزاری مسابقات مختلف فرهنگی و هنری، کنسرت های موسیقی سنتی و نیز جشنواره بازی های بومی و محلی اقوام از بسترهای مناسب برای ایجاد شور و نشاط در جامعه متکثر گلستان از نظر قومی و فرهنگی هستند که باید با برنامه ریزی مناسب و به دور از تنگ نظری و افراطی گری خشک مآبانه دینی و مذهبی آن را اجرا کرد.
استان گلستان که به دلیل تنوع اقوام، مذاهب و فرهنگ ها به نگارستان ایران مشهور است حدود یک میلیون و 900 هزار نفری جمعیت دارد.
/3039/1860
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.