این عده از کارشناسان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با محکوم کردن حادثه تروریستی 17 خرداد در تهران که در آن بخشی از ساختمان اداری مجلس شورای اسلامی و حرم امام راحل (ره) مورد حمله قرار گرفت، گفتند: چنین حوادثی نمی تواند نشانه اختلاف و تفرقه بین شیعه و سنی و یا مبنایی برای تحقق این خواسته شوم در ایران اسلامی قرار گیرد.
به گفته آگاهان منطقه، شیعه و اهل سنت و نیز اقوام مختلف جملگی زیر چتر ایران و رهبری انقلاب قرار دارند و دشمنان نمی توانند با اقدامات تروریستی، بین اقوام ایران و یا شیعه و سنی اختلاف و تفرقه ایجاد نمایند.
یک کارشناس مسائل سیاسی و استاد دانشگاه منطقه گنبدکاووس معتقد است، حوادث تروریستی که بعضا از سوی گروهک های تکفیری و داعشی در ایران انجام می شود، نمی تواند خدشه ای به وحدت اقوام و مذاهب کشور وارد کند.
علی خسروی با اشاره حادثه تروریستی 17 خرداد در تهران و محکوم کردن آن، گفت: آنچه که پس از این حادثه با توجه به منتسب بودن تروریست ها به مناطق غربی کشور حائز اهمیت بود، موضع گیری های سریع، صریح و شفاف نمایندگان مجلس و علما و روحانیون این خطه و دیگر مناطق ایران اسلامی درمحکوم کردن این حادثه و تصریح بر ارتباط نداشتن آن با اهل سنت بود.
وی با بسیار خوب دانستن مساله وحدت بین اقوام و مذاهب در ایران اسلامی، یادآور شد: حفظ و تقویت این وحدت از الزامات منافع و امنیت ملی است زیرا هر جامعه ای چه ایران و چه غیر از ایران که ساختار قومیتی و مذهبی با هویت های متجانس و نامتجانس دارند، باید به مساله وحدت و تقویت آن توجه داشته باشند.
دکتر خسروی با اشاره به پراکندگی اقوام و مذاهب بویژه اهل سنت در مناطق مرزی ایران، اضافه کرد: دشمنان انقلاب اسلامی و گروهک های وابسته به آنان که عموما خود را پیرو مذهب اهل سنت معرفی می کنند، با بهره گیری از این شاخص، تلاش دارند با تحرکات و حمله های تروریستی علیه شیعیان و یا نفوذ دراهل سنت ایران، نوعی نارضایتی اهل سنت را از حکومت شیعی ایران به نمایش بگذارند.
وی با تاکید بر ضرورت ارتباط دو سویه اقوام و مذاهب با حاکمیت و نیز توجه بیشتر به مناطق اهل سنت نشین ازسوی نظام، تصریح کرد: هر گونه کم توجهی در این خصوص ممکن است در دراز مدت به امنیت ملی ایران آسیب بزند.
امام جمعه گنبدکاووس نیز با محکوم کردن حادثه تروریستی 17 خرداد تهران، خاطرنشان کرد: این حادثه، هیچ ارتباط و تناسبی چه مستقیم و چه غیر مستقیم با اهل سنت ساکن در ایران اسلامی ندارد و افکار عمومی نیز این حرکت خائنانه گروهک های تکفیری و داعشی را هرگز به پای اهل سنت نمی نویسد.
حجت الاسلام و المسلمین محمود ترابی گفت: وحدت، تعامل و صمیمیت بین شیعه و اهل سنت درایران و این منطقه همچنان وجود دارد و اصولا از دید مردم، حادثه تروریستی اخیر همچون حوادث اوایل انقلاب است که توسط منافقین کوردل انجام می شد.
وی با تاکید براینکه حادثه تروریستی اخیر به هیچ مذهب و قومی از مردم ایران ارتباط ندارد، اضافه کرد: حساب اقدامات تروریستی که بعضا در نقاط مختلف کشور اتفاق می افتد، از حساب اهل سنت جداست.
حجت الاسلام ترابی تصریح کرد: وحدت و برادری بین اقوام و مذاهب در ایران اسلامی و این منطقه ناگسستنی است و حوادث تروریستی نیز نه تنها خللی در این وحدت ایجاد نمی کند بلکه آنرا مستحکم تر نیز می کند.
امام جمعه اهل سنت گنبدکاووس نیز با محکوم کردن حادثه تروریستی 17 خرداد امسال در تهران و توطئه دشمنان برای القای وجود اختلاف بین اقوام و مذاهب درایران اسلامی، خاطر نشان کرد: این حادثه هیچ ارتباطی به شیعه یا اهل سنت ندارد.
آخوند عبدالباسط نوریزاد گفت: اقوام و شیعه و سنی ساکن درایران هیچ اختلافی با هم ندارند بلکه با وحدت و صمیمیت درکنار هم زندگی و همچون ید واحده از آرمان های انقلاب اسلامی در برابر دشمنان دفاع می کنند.
وی افزود: ایجاد اختلاف بین اقوام و شیعه و سنی از توطئه های مهم و همیشگی دشمنان اسلام است و هر چند وقت یک بار و با انجام تحرکاتی از همچون حرکات تروریستی اخیر ، سعی در پر رنگ کردن آن می کنند.
آخوند نوریزاد با بیان اینکه این توطئه دشمنان دیگر برای امت اسلامی بویژه اقوام و مذاهب اسلامی ساکن در ایران همچون حنایی است که رنگ ندارد، اظهار داشت: دشمنان بدانند که انجام حرکات تروریستی و کشتن انسان های بی گناه، تنها به وحدت و انسجام ملی درجمهوری اسلامی کمک می کند و هیچ ثمره ای برای آنان (دشمنان) ندارد.
وی تصریح کرد: اقوام و مذاهب در ایران اسلامی، متحد و یکپارچه تا آخرین قطره خون خود از انقلاب اسلامی در برابر دشمنان دفاع می کنند.
وحدت بین اقوام و مذاهب در گنبدکاووس بویژه پس از پیروزی انقلاب اسلامی همواره مورد تاکید علما و روحانیون و مردم این دیار بوده است و نمونه های عملی وجود وحدت هم با برگزاری مراسم مشترک ازسوی فعالان سیاسی و فرهنگی در منطقه نمود پیدا می کند.
جدیدترین نمونه این اقدام در هفته گذشته و با برگزاری ضیافت افطاری با عنوان وحدت و مقاومت در گنبدکاووس برگزار شد که در آن یکی از فعالان فرهنگی اهل سنت منطقه که خود پژوهشگر مسائل کشورهای اسلامی نیز است، گفت: برگزاری چنین مراسمی به گفتمان سازی و تقویت وحدت و همدلی بین اقوام و مذاهب کمک می کند.
امان قلیچ شادمهر دراین مراسم به مطالعات و نیز حضور خود در برخی کشورهای اسلامی منطقه نیز اشاره کرده و می گوید: وحدت و همدلی موجود بین اقوام و مذاهب در ایران و منطقه گنبدکاووس، قابل قیاس با هیچ کشوری نیست.
وی معتقد است: جمهوری اسلامی وحدت آفرین است و عامل اصلی این وحدت آفرینی نیز شخص مقام معظم رهبری انقلاب می باشد که در تمامی سخنرانی های خود به مساله وحدت تاکید دارند.
چهارشنبههفته گذشته در دو حمله تروریستی جداگانه، ساختمان اداری مجلس شورای اسلامی و حرم امام خمینی (ره) هدف تیراندازی پنج تن از مهاجمان انتحاری مسلح قرار گرفت که در نتیجه آن، 17 نفر شهید و 46 نفر مجروح شدند.
به گفته منابع امنیتی، با هوشیاری ماموران پلیس حرم مطهر امام خمینی(ره)، یکی از مهاجمان انتحاری قبل از اقدام مورد اصابت گلوله قرار گرفت و فرد انتحاری دیگر نیز خود را منفجر کرد. سه مهاجم به ساختمان مجلس نیز در جریان درگیری ها به هلاکت رسیدند.
شهرستان مرزی گنبدکاووس با 350 هزار نفر جمعیت درشرق استان گلستان واقع است و بیش از نیمی از جمعیت این شهرستان را اهل سنت بویژه ترکمن ها تشکیل می دهند که در کنار سایر اقوام با وحدت و همدلی زندگی می کنند.
/3039/1860
گزارش : علی لکزانوری ** انتشار دهنده: تاج محمد شیری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.