شیوع کرونا و محدودیت‌های بهداشتی برای جلوگیری از گسترش این بیماری همانگونه که بر همه بخش‌های کشور سایه افکنده، موجب شده برگزاری مراسم‌ دفن و عزاداری جان‌باختگان به‌صورت محدود و با حضور انگشت‌شمار اعضای خانواده برگزار شود که این موضوع فشار و داغ مرگ را برای بازماندگان بیشتر کرده است.

تنها راه باقیمانده برای دادن تسلی خاطر به خانواده های مصیبت دیده، تماس تلفنی و عمومی تر از آن، به راه انداختن جریان تسلیت مجازی است که این شیوه مدتی است در استان گلستان رایج شده و مورد استقبال شهروندان نیز قرار گرفته است. 

زنان ترکمن در آیینی قدیمی برای تسلی خاطر داغ دیدگان با حضور در خانه تازه درگذشته، به مویه و سوگواری با صدای بلند (اغلام‌آق) می پردازند اما کرونا صدای این گریه های سوزناک را به پستوی خانه ها و خلوت افراد کشانده و دیگر خبری از آن مویه ها و شیون ها نیست.

خانواده های ترکمن استان گلستان که یکی از اعضای خانواده خود را در هفته های اخیر از دست داده اند برای پیشگیری از شیوع کرونا و قطع زنجیره انتقال آن مجبورند برخلاف قبل، مجالس ختم و ترحیم را بدون حضور اقوام و آشنایان و یا با حداقل‌ افراد برگزار کنند و غصّه این مصیبت را به تنهایی بر دوش بکشند.

در این شرایط برخی خانواده‌های متوفی به ناچار از ظرفیت فضای مجازی برای اطلاع رسانی فوت عزیزان خود استفاده می‌کنند و برخی ها با راه‌اندازی کانال در شبکه‌های اجتماعی از دیگران می‌خواهند با ارسال پیام‌های تسلیت، قرائت فاتحه و یا خواندن یک یا چند جزء قرآن برای فرد درگذشته طلب مغفرت و آمرزش کنند.

یک کارشناس مذهبی اهل سنت گنبدکاووس گفت: تکریم مومن همواره مورد توجه و تاکید اسلام است و طبق توصیه بزرگان دین اگر مومنی از دنیا برود، افراد قوم و آشنایان باید تا چند روز کنار خانواده متوفی باشند تا تسلی خاطر آنها فراهم شود.

آخوند عبدالجلیل امینی افزود: با شرایط فعلی که ویروس کرونا شیوع پیدا کرده و طبق توصیه متولیان بهداشت و سلامت برای ماندن درخانه و قطع زنجیره این بیماری، شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی بهترین ظرفیت‌ برای اظهار محبت و همدری با خانواده متوفیان است.

وی ابراز امیدواری کرد که فرهنگ برگزاری مجالس ختم و ترحیم ساده در فضای مجازی پس از بهبود شرایط کشور و برطرف شدن خطر ویروس کرونا، در فضای حقیقی هم ادامه یافته و نهادینه شود.

رعایت اصول و دستوالعمل‌های بهداشتی برای غسل، تشییع، نماز میت و دفن اموات و برگزاری مجالس ترحیم مجازی با آغاز شیوع کرونا مورد توجه اهل سنت و ترکمن های ساکن گلستان قرار گرفت و آن ها همچنان بر انجام آن پافشاری می کنند.

چندی پیش ریش‌سفیدان، معتمدان و روحانیون اهل سنت شهرهای ترکمن نشین گلستان با هدف جلوگیری از شیوع بیماری کرونا و قطع زنجیره انتقال آن از برپا کردن چادر عزاداری برای تسلی خانواده‌ درگذشتگان صرف‌نظر کردند و امورات مربوط به تشییع، اقامه نماز میت و تدفین را بسیار مختصر با حضور چند نفره از نزدیکان درجه یک، اموات برگزار می‌کنند.

اهالی ترکمن استان گلستان در آیینی دیرین برای تسلی خانواده متوفیان خود در کوچه و خیابان چادر عزا برپا می‌کنند که در برخی مواقع و به دلیل رفت و آمد فراوان مردم، این چادرها تا یک هفته و با پذیرایی از مهمانان و قرائت قرآن برپا است.

امسال و به دلیل شیوع بیماری کرونا و احتمال گسترش بالای آن در اجتماعات، بزرگان ترکمن منطقه تصمیم گرفتند مردم را از برپایی این چادرها تا عادی شدن شرایط منصرف کردند که به گفته یک عضو هیات آمنا آرامگاه مسلمین در گنبدکاووس مردم به این سخنان توجه و به آن عمل می‌کنند.

آنه محمد قرنجیک به ایرنا گفت: اموات اهل سنت برای دفن در آرامستان‌ها با حداقل نفرات با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و با حضور نماینده مرکز بهداشت صورت می‌گیرد و نماز میت هم که پیش از این در مساجد یا مصلی‌ها با حضور گسترده اقوام، آشنایان و مردم اقامه می‌شد، لغو شده و درحد بسیار محدود در آرامستان انجام می‌شود.

وی افزود: غسل اموات هم که پیش از این در خانه فرد فوت شده یا بستگان درجه یک او انجام می‌شد، در این ایام و برای افرادی که براثر کرونا فوت می‌کنند در محل بیمارستان و برای دیگر فوت شدگان در مناطق روستایی و شهری هم تا حدودی در منازل مسکونی انجام می‌شود.

استاندار گلستان چند روز قبل گفته بود که ۱۴ هزار نفر از کادر درمانی استان از زمان شیوع کرونا تاکنون، به‌صورت شبانه روزی در حال تلاش برای مقابله با این بیماری هستند.

علاوه بر ۱۲ مرکز درمانی، ۳ مرکز نقاهتگاهی با ۵۰۰ تخت برای بیمارانی که از وضعیت مناسب تری برخوردار هستند در نظر گرفته شده که این مراکز با همکاری دانشگاه علوم پزشکی، سپاه و خیرین تجهیز شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.