در این نشست که از سوی تشکل مردمی انجمن دفاع از قربانیان تروریسم و با مشارکت بنیاد شهید گلستان و دانشگاه آزاد گرگان برگزار شد، شماری از حاضران به بیان دیدگاههای خود در این زمینه پرداختند.

مسوول دفتر انجمن دفاع از قربانیان تروریسم شعبه استان گلستان در این نشست گفت: قربانیان ترور در واقع ماهیت و هویت اصلی گروه‌های تروریستی در جهان را نشان داده و ذات آنها را به جهانیان ثابت می‌کنند.

فریده جانی‌هزاررودی با بیان این که ترور و تروریسم یک خطر جدی برای صلح جهانی محسوب می‌شود، اظهار کرد: این مساله امروز به یکی از بحث برانگیزترین و چالشی‌ترین مباحث جهانی تبدیل شده است.

وی گفت: پدیده شوم ترور مانند ابزاری در دست سلطه‌گران قرار گرفته و باعث برهم خوردن امنیت و آرامش جامعه انسانی شده است، در واقع تروریسم سبب شده که صلح واقعی در جهان میسر نشود.

وی افزود: ایجاد رعب و وحشت در جوامع جهانی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین اهداف حملات تروریستی است که یادبود قربانیان ترور و حضور خانواده‌های آنان در عرصه آگاه‌سازی افکار عمومی در افشای ماهیت گروه‌های تروریستی موثر است.

وی با بیان اینکه گروه‌های استکباری با سوء استفاده از مفاهیم حقوق بشری، اقدامات ضد بشری خود را دنبال می کنند، گفت: بر اساس اعلامیه جهانی حقوق بشر هر انسانی بدون در نظر گرفتن نژاد، رنگ، زبان، مذهب و ملیت حق زندگی، آزادی و امنیت دارد.
جانی‌هزاررودی به فعالیت تشکل های مردم نهاد حقوق بشری اشاره و اضافه کرد: انجمن دفاع از قربانیان تروریسم دارای مقام مشورتی از سازمان ملل است و ترسیم چهره کریه ترور و تروریسم در سطح بین المللی و نشان دادن مظلومیت قربانیان از اهداف کلی انجمن است.

این فعال اجتماعی صلح جو با موثر دانستن فعالیت سمن‌ها به عنوان زبان توده مردم مخالف خشونت و ترور خاطرنشان کرد: دفتر مرکزی انجمن دفاع از قربانیان تروریسم در سال ۸۶ کار خود را در تهران آغاز و نخستین شعبه استانی آن سال گذشته در گلستان و با حضور جمعی از مسوولان و نماینده سازمان ملل آغاز بکار کرد.

در این نشست فرزند مرحوم حبیب الله طاهری از آسیب دیدگان ترور هم گفت: نظام سلطه خود، بزرگترین تروریسم دولتی جهان است.

سیدعلی طاهری افزود: دولت هایی که به تشکیل و پا گرفتن گروهک های تروریستی مانند داعش کمک کردند، ننگ تروریسم دولتی را بر پیشانی دارند هرچند آن را به گردن مسلمانان می اندازند.

وی با تصریح بر اینکه سیاستمداران نظام سلطه تلاش دارند تا واقعیت های جهانی را وارونه نمایش دهند، اظهار کرد: امت مترقی اسلام به تروریسم متهم می شود در حالیکه بیشترین آسیب از ترور را مسلمانان به ویژه ملت ایران دیده اند.

همچنین یکی از اساتید دانشگاه آزاد گرگان گفت: احترام به حقوق بشر، عدالت و پرهیز از خشونت و افراطی گری در روابط بین الملل از مصادیق بارز صلح است.

فاطمه علیزاده با بیان اینکه مفهوم مدرن صلح در جهان امروز به معنای جامعه بدون جنگ نیست بلکه صلح بدون خشونت است، افزود: در حقوق بین‌الملل مدرن صلح زمانی محقق خواهد شد که امنیت بین‌المللی در سایه جلوگیری از خشونت و افراطی گری به شکل گسترده و عالم شمول مورد تاکید نظام بین الملل قرار گیرد.

این حقوق دان افزود: در نگاه جدید حقوق بین‌الملل و قواعد جهانی رفتار ملی دولت‌ها مورد توجه قرار گرفته و امنیت آنها را جدا از امنیت انسان‌ها نمی‌دانند.

علیزاده اظهار داشت: جهان بعد از پایان جنگ سرد با پدیده شوم ترور مواجه شده و تروریسم به تهدید اصلی جهانیان تبدیل شده است بطوریکه بعضی کارشناسان امنیت بین‌الملل اعتقاد دارند تروریسم از حالت سنتی به دولتی تغییر رویه داده و نمونه بارز آن گروه داعش است.

وی یادآور شد: در قوانین اسلامی ظرفیت‌های گسترده ای در ابعاد مختلف انسانی و اجتماعی قرار دارد که می‌تواند به انسان در مسیر رسیدن به آرامش و زیست در جهانی امن و عاری از خشونت و ترور کمک کند.

احسانه احمدی‌ گلسفیدی استاد روانشناسی دانشگاه آزاد گرگان نیز در این نشست گفت: تروریسم و انگیزه آن بسیار حائز اهمیت است و بر اساس سلسله مراتب می‌توان به ترتیب قاعده هرم ریشه‌های تروریسم را به نیازهای فیزیولوژیکی، نیاز به ایمنی، نیاز به تعلق داشتن، نیاز به احترام و نیاز به خودشکوفایی تقسیم‌بندی کرد.

اسرافیل وزیری مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گلستان هم در این نشست گفت: ایران اسلامی از قبل از انقلاب تا به امروز درگیر ترور بوده است، حتی در اغتشاشات اخیر هم نمونه هایی از ترور و خشونت را با حمایت برخی دولت های جهان شاهد بودیم.

۲۷ آذر مصادف با ۱۸ دسامبر از سوی سازمان بین‌الملل به عنوان روز جهانی عاری از خشونت و افراط گری نامگذاری شده است.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران ۲۱۱ نفر از اهالی استان گلستان قربانی ترور شده اند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.