روستای کوهستانی قلعه قافه بالا در شهرستان مینودشت در شرق گلستان نمونه ای بارز از ورود این مهمان ناخوانده است که درست در زمانی که مردم این روستا درحال آماده شدن برای استقبال از نوروز و شادمانی برای رسیدن سال نو بودند، وارد منازلشان شد و خرابی و غم را جایگزین خوشحالی کودکان کرد؛ خانه هایشان را خراب و خنده را از لبانشان محو کرد.
روستای قلعه قافه بالا در شرق گلستان تنها یکی از 29 روستایی است که بخشی از آن بر اثر رانش دچار تخریب شده و آنگونه که گفته می شود، بیشترین تخریب ها را از این بلای طبیعی متحمل شد.
برآوردها حاکی از تخریب حدود 200 واحد مسکونی در این روستا است و ادامه رانش در بخشی از روستا که دچار این بلای طبیعی شده، مسئولان را به تصمیم گیری برای جابجایی ساکنین منازل تخریب شده و اسکان آنان در منطقه امن در نزدیکی روستا واداشته است.
در مسیر حرکت به این روستا در بین راه گاه به جاهایی می رسیدیم که از جاده چیزی نمانده بود و برای گذر از مسیری که بیشترش به دلیل رانش فرو ریخته است نفس ها در سینه حبس می شد و این ترس از نگاه نگران مادرانی که کودکانشان را هنگام گذر در آغوش می فشردند، بیشتر نمایان می شد.
به ابتدای روستا که می رسی نمیدانی چه بر این سر این منطقه آمده که خیابان و کوچه هایش اینگونه از هم گسسته و پاره پاره شده؛ نکند زلزله آمده که خانه ها یکی پس از دیگری فرو ریخته، سقف ها آوار شده و دیوارها توان ایستادگی نداشته و به سمتی افتاده است.
زلزله ای در کار نیست؛ سست شدن زمین در اثر بارندگی بی سابقه روزهای پایانی سال گذشته در این منطقه کوهستانی و رانش زمین، قلعه قافه ای ها را همچون مردمان 29 روستای دیگر شرق گلستان، بی خانمان کرده است.
از مردم روستا اگر بپرسی همه تنها یک چیز میگویند: 'بیچاره شدیم ، ببین دیگه، سوال نداره.'
با عضوی از اعضای شورای روستا که حرف می زدم شنیدم که گفت: قلعه قافه از اول امسال دچار رانش شد و این اتفاق حدود 200 واحد مسکونی را دچار خسارت و تخریب کرد؛ این تمام ماجرا نیست و بنا به گفته کارشناسان، به دلیل حرکت لایه های زمین هر روز به میزان این خسارت ها اضافه می شود.
وی سرگردانی قلعه قافه ای ها و آینده نامعلومشان با طرح جابجایی بخشی که دچار رانش شده را از معضلات پیش رو عنوان کرد و گفت: مشکل تهیه زمین برای استقرار خسارت دیدگان از رانش زمین در مکان جدید، موضوع را پیچیده تر کرده است.
پای حرف های کربلایی رمضان تنها نانوای روستا که 25 سال تنور نانوایی اش را برای گرم نگه داشتن سفره روستاییان روشن نگه داشته است نشستم؛ بغض حرف هایش نشان می دهد تا چه حد فشار این وضعیت، کمر این پیرمرد روستایی را خم کرده است.
رمضان شاطر می گوید: 25 سال در سرما و گرما، در تاریکی و روشنایی، با عشق برای روستاییان که همه باهم آشنا نیز هستیم نان پختم ولی نفهمیدیم این مصیبت از کجا آمد؟
درحالی که به نانوایی درهم رفته اش براثر فشار رانش زمین نگاه می کند، گفت: حاصل 25 سال زحمت من، نانوایی و خانه ای بود که روی آن بنا شده بود که با این حادثه هر دو به باد رفت و امروز من هم مثل بقیه مردم آواره خانه داماد و فامیلم هستم.
کربلایی رمضان که تنور نانوایی اش با تمام این ناملایمات، فقط 15 روز آن هم برای پیدا کردن یک مکان و احیای مجدد آن، خاموش مانده بود، روستا را نشان می دهد و با آهی که می کشد ادامه می دهد: روزگارم سخت شده و امروز به جایی رسیده ام که می ترسم؛ زیرا با این اتفاق و بی خانمان شدنمان و نیز اجاره بهای سنگین مغازه و مخارجی که این خرابی به بار آورده حتی توان خرید آرد هم ندارم و کم کم دارم حس می کنم نکند خجالت زده زن و بچه ام شوم.
درحالی که بغض خود را فرو می خورد با گلایه از برخی هم روستاییانش می گوید: قدیما اینطوری نبود همه به هم کمک می کردن ولی امروز حتی با دیدن این خرابی ها برخی زمین خود را چندین برابر قیمت واقعی به فروش گذاشته اند و می خواهند یک شبه پولدار شوند و هم روستاییان آواره خود را نمی بینند.
با گلایه های کربلایی رمضان، یاد خرابی های وحشتناک دیگر روستاهای منطقه شرق گلستان نظیر وامنان، کاشیدار و نرگس چال در آزادشهر افتادم که در روزهای ابتدایی سال به دلیل بارش های بی امان برف و باران، خانه هایشان ویران شد ولی چهره امروز مردمانش امیدوارتر است چون با تامین زمین ارزان قیمت توسط خود روستاییان خانه های خراب شده در یک فضای ایمن تر از سوی دولت در حال ساخت است.
بی بی رقیه یکی دیگر از ساکنین روستای قلعه قافه است با چشمانی اشکبار می گوید: 150 خانوار این روستا با برف ناگهانی، رانش زمین و خرابی خانه هایشان آواره شده اند؛ شب ها به منازل فامیل و بچه های خود رفته و در طول روز از ترس سرقت در خانه های خود وقت می گذرانند، ولی تا کی می شود اینگونه روزگار را سپری کرد.
وی با لحنی گلایه آمیز می گوید: پس کی قرار است کاری برایمان بشود، 50 روز گذشته و حتی به ما چادر نداده اند تا اگر نمی توانیم سرپناهی برای خود مهیا کنیم حداقل مثل سیل زده ها در چادر زندگی کنیم.
بی بی ادامه داد: اول حیاط خانه ام یک ترک کوچک برداشت با سیمان پرش کردم ولی روز به روز بدتر شد و زخم پینه بسته حیاطم تبدیل به شکافی عمیق شد که سقف خانه ام را هم خراب کرد.
وی گفت: کسی به فکرمان نیست حتی نمی توانیم با فامیل و آشنا درست صحبت کنیم چون اینجا آنتن موبایل ضعیف است و وقتی برق می رود همان یک ذره هم قطع می شود.
بی بی با حسرت و اندوه می گوید که همه امکانات برای شهری هاست؛ چطور با این وضعیت امیدوار باشیم؛ همه ما را فراموش کرده اند، هرکس می آید چندتا عکس می گیرد یا جلوی دوربین حرفی می زند و می رود ولی برای ما چیزی تغییر نکرده است.
مدیرکل بنیاد مسکن استان گلستان با اشاره به بروز پدیده رانش زمین در مناطق کوهستانی شرق گلستان، تعداد روستاهای درگیر با این بلای طبیعی در هفت شهرستان را 29 روستا و واحدهای مسکونی تخریبی در این روستاها را 394 واحد اعلام کرد و گفت: بازسازی این واحدها با توجه بروز برخی مشکلات نظیر تامین زمین مناسب برای جابجایی روستاهای در معرض خطر همچون قلعه قافه، با مشکلاتی همراه است.
محمد تقی زمانی نژاد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا خاطر نشان کرد: با وجود بروز برخی مشکلات، همه دست به دست هم داده اند تا سریعتر مردم گرفتار از این وضعیت خارج شوند و حتی تا چندی دیگر برخی واحدها تنها پس از 60 روز از آغاز کار ساخت به مالکانشان تحویل داده می شود.
وی تحویل مسکن نوساز در آینده نزدیک به خانواده تیموری که دختر 6 ساله خود را به دلیل تخریب خانه بر اثر رانش زمین از دست داده اند، نمونه ای از این اقدامات ذکر کرد که در سایه سرعت عمل سازمان های دولتی و همراهی مردم برای اهدای زمین حاصل شده است.
مدیرکل بنیاد مسکن گلستان خاطر نشان کرد: اگر کسی در قلعه قافه کوتاه نیاید و زمینش را به قیمت منصفانه ندهد کار گره می خورد؛ دولت در تنگنا قرار دارد و نمی تواند هزینه زیادی بکند و به دلیل فاصله زیاد روستا تا اراضی ملی، رساندن زیرساخت هایی نظیر آب، برق، گاز و تلفن هزینه های بالایی تحمیل می کند.
وی ابراز امیدواری کرد که اهالی روستا بتوانند صاحبان زمین های اطراف را برای فروش با قیمت منصفانه متقاعد کنند، هرچند که آنها با فروش نیمی از زمین خود ضمن دریافت پول، صاحب زمین ارزشمندتری خواهند شد که چندین برابر برایشان سود آوری خواهد کرد.
زمانی نژاد هزینه ساخت 394 واحد مسکونی جدید برای روستاییانی که خانه هایشان بر اثر رانش زمین در شرق گلستان تخریبی و غیرقابل استفاده شده را حدود 300 میلیارد ریال برآورد کرد.
فرماندار شهرستان مینودشت هم در این خصوص گفت: براثر بارش های شدید باران در روزهای پایانی سال گذشته که بعضا همراه با وزش شدید باد بود، علاوه بر جاری شدن سیلاب، رانش زمین و ریزش کوه را نیز برای مردمان این شهرستان بالاخص در مناطق کوهستانی به ارمغان آورد.
سیدرضا طباطبایی افزود: کوهستانی بودن مینودشت و واقع شدن تعداد زیادی از روستاهای این شهرستان در این مناطق، حجم خسارت های ناشی از رانش زمین و ریزش کوه به جاده های ارتباطی، واحدهای مسکونی، زیرساخت های آب، برق، گاز و مخابرات و بخش کشاورزی را افزایش داد.
وی گفت: این رانش ها در 14 روستای بخش کوهستانی به تعداد زیادی از واحدهای مسکونی روستایی خسارت وارد کرده است و در برخی نقاط حتی باعث تخریب کلی منازل شده است.
وی از روستاهای قلعه قافه پایین و بالا، زندان چال، برنجون و ترسه به عنوان روستاهایی که رانش بیشتری دارند و نسبت به بقیه روستاها خسارت بیشتری دیده اند نام برد.
فرماندار مینودشت بیان کرد: درصدد هستیم با جانمایی و خرید یک زمین، روستاییان خسارت دیده در قلعه قافه را که در معرض رانش قرار دارند به محیطی امن منتقل کرده و با همت بنیاد مسکن برای این افراد با کمک تسهیلاتی که دولت در نظر گرفته است خانه های مقاوم بسازیم.
9433/1860
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.