به گزارش روز پنجشنبه ایرنا علیرضا مهاجر در نشستی با رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی کشور که در گرگان برگزار شد، اظهار داشت: کلزاکاران در سال زراعی جاری 9 هزار و 500 میلیارد ریال محصول به صورت تضمینی به دولت تحویل دادند.
امسال قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم کلزا با 2 درصد ناخالصی و 10 درصد رطوبت، 28 هزار و 664 ریال تعیین شده بود.
وی بدون اعلام آماری در خصوص میزان کلزای تحویلی، همچنین بر سرمایه گذاری در معرفی ارقام دانه های روغنی متناسب با شرایط اقلیمی کشور برای تولید و کاهش وابستگی به واردات این محصول تاکید کرد و خواستار همکاری بیش از گذشته محققان سازمان در تحقیق و معرفی ارقام دانه های روغنی سازگار با کشور و ممانعت از ریزش محصول، شد.
به گفته وی، باید مراکز تحقیقات این سازمان در گرگان، کرج و مشهد بیشتر در اجرای طرح توسعه کشت دانه های روغنی همچون کلزا، کنجد، آفتابگردان و گلرنگ حمایت و تقویت شوند چون می توانند نقش به سزایی در رفع مشکلات اجرای طرح توسعه کشت این محصولات و کاهش وابستگی کشور به واردات این محصولات داشته باشند.
وی همچنین به جایگاه کشاورزان گلستان در توسعه کشت دانه روغنی اشاره کرد و افزود: این استان بیش از 30 درصد کشت کلزا را در کشور دارد.
مهاجر اضافه کرد: در سالهای اخیر کشت کلزا حتی در مناطق کوهستانی گلستان هم انجام می شود.
کاظم خاوازی معاون وزیر جهادکشاورزی و رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی هم گفت: تحقیقات باید در خدمت بخش کشاورزی قرار گیرد و رویکرد کنونی سازمان در این راستا است.
گلستان با داشتن آب و هوای مناسب و زمین های کشاورزی مستعد از قطب های تولید دانه های روغنی مانند کلزا، سویا، لوبیا روغنی و آفتابگردان به شمار می رود که امسال در تولید کلزا رتبه نخست کشور را دارد.
6204/1648
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.