طلا همواره یکی از بهترین دارایی برای سرمایه گذاری بوده و بسیاری آن را سپری در برابر تورم می دانند. درحال حاضر، خرید طلا به اشکال مختلفی از جمله طلای زینتی (نو یا دسته دوم)، طلای آب شده، شمش طلا و سکه طلا امکان ‌پذیر است. در میان تمامی این اشکال، سکه طلا یکی از محبوب ترین گزینه ها برای سرمایه گذاری است.

طلا همواره یکی از بهترین دارایی برای سرمایه گذاری بوده و بسیاری آن را سپری در برابر تورم می دانند. درحال حاضر، خرید طلا به اشکال مختلفی از جمله طلای زینتی (نو یا دسته دوم)، طلای آب شده، شمش طلا و سکه طلا امکان ‌پذیر است. در میان تمامی این اشکال، سکه طلا یکی از محبوب ترین گزینه ها برای سرمایه گذاری است. سکه را می توان قطعه فلز دایره ای و تخت دانست که از طلا ساخته شده و دارای وزن و عیار مشخصی است. سکه در ایران توسط بانک ملی ضرب شده و دارای انواع مختلفی از جمله سکه تمام، نیم، ربع، گرمی و پارسیان می باشد.

حباب سکه چیست؟

همان طور که گفته شد، سکه یکی از انواع اشکال طلا است که از محبوب ترین گزینه ها برای سرمایه گذاری محسوب می شود. همین محبوبیت و پرطرفدار بودن سکه طلا میان مردم سبب شده که تقاضا برای خرید آن افزایش چشمگیری پیدا کند.

هنگامی که عرضه و تقاضا برای سکه برابر یا تقریبا برابر باشد؛ قیمت سکه به ارزش ذاتی خود نزدیک می شود. خرید سکه طلا در چینی قیمتی، هدف اصلی هر سرمایه گذاری است؛ زیرا می تواند سکه را به قیمت بسیار خوبی و بدون حباب تهیه کند و بیشترین سود را از سرمایه گذاری خود بدست آورد. معمولا به دلیل تقاضای بالا در ایران، قیمت سکه دارای حباب است؛ در نتیجه، دانستن اینکه حباب سکه یعنی چه، می توان برای هر سرمایه گذاری مفید باشد.

هنگامی که نسبت عرضه و تقاضا نامتعادل شود و تقاضا بر عرضه به صورت غیر طبیعی غلبه کند، سکه با قیمتی بیشتر از ارزش ذاتی و واقعی خود معامله می شود؛ به این فاصله قیمتی بین ارزش ذاتی و قیمت بازار، حباب گفته می شود.

 

بهترین استراتژِی سرمایه گذاری در شرایط حباب سکه (3)

 

انواع حباب سکه

به طور کلی، حباب سکه دارای دو حالت مثبت و منفی است. هنگامی که قمیت سکه در بازار بیشتر از ارزش ذاتی آن باشد، حباب سکه مثبت است و در حالت برعکس آن، هنگامی که قیمت سکه در بازار کمتر از ارزش ذاتی آن باشد، حباب سکه منفی است. هر دو حالت حباب سکه باعث می شود که بازار نامتعادل شود، اما در حالتی که حباب سکه صفر باشد، بازار در تعادل خواهد بود (این حالت بسیار کم در بازار رخ می دهد).

وزن و قیمت انواع سکه ها با یک دیگر متفاوت بوده و همین موضوع باعث شده که تقاضا برای برخی از آن زیاد و برای برخی دیگر کم باشد. کم یا زیاد بودن تقاضا بر روی انواع سکه باعث شده که قیمت حباب سکه بر روی انواع سکه با یک دیگر فرق داشته باشد. به عنوان مثال، امروزه به دلیل کاهش قدرت خرید مردم، تقاضا برای سکه ‌های ربع و گرمی زیاد است؛ در نتیجه، قیمت حباب سکه ربع و گرمی نسبت به سایر سکه ها بیشتر است.

هنگام خرید سکه باید دقت کرد که حباب سکه چقدر است، اگر زیاد باشد، ریسک سرمایه گذاری بسیار بالا می باشد.

حباب سکه چقدر است؟

برای اینکه بتوان سرمایه گذاری پرسودی داشت، ابتدا با محاسبه کرد که جباب سکه چقدر است. سپس باید قیمت حباب سکه را از قیمت بازار کم کرد تا ارزش ذاتی سکه بدست آید. در صورتی که اختلاف زیادی بین ارزش ذاتی سکه و قیمت بازار آن وجود داشت، سرمایه گذاری به صرفه نیست و ریسک زیادی دارد؛ اما در صورتی که اخلاف کمی بین ارزش ذاتی سکه و قیمت بازار آن وجود داشت، سرمایه گذاری به صرفه بوده و ریسک کمی دارد.

چگونه حباب سکه را محاسبه کنیم؟

شاید محاسبه قیمت حباب سکه برای برخی افراد سخت و پیچیده باشد. درحال حاضر، به صورت آنلاین و بدون محاسبه می توان از قیمت حباب سکه آگاه شد. برای اینکه بدانید حباب سکه چقدر است، می توانید به سایت tgju.org یا سایت ره آورد مراجعه کنید. در این سایت ها می توانید علاوه بر قیمت حباب سکه، موارد دیگری از جمله قیمت بازار سکه و... را مورد بررسی قرار دهید که در تصمیم به سرمایه گذاری می تواند به شما کمک شایانی کند. با این حال، در پاسخ به این سوال که چگونه حباب سکه را محاسبه کنیم، باید بگوییم که می توانید از فرمول زیر استفاده کنید:

قیمت حباب سکه – قیمت بازار سکه = ارزش ذاتی

100 X(ارزش ذاتی/قیمت حباب سکه) = درصد حباب سکه

استراتژِی سرمایه گذاری در شرایط حباب سکه چیست؟

به طور کلی، خرید سکه هایی که حباب کمتری دارند (همانند سکه امامی)، توصیه می شود. هر چه حباب یک سکه کمتر باشد، در روند های نزولی، قیمت آن ریزش کمتری را تجربه خواهد کرد. این نوع سرمایه گذاری به افراد مبتدی و تازه کار پیشنهاد می شود.

با این حال، یکی از استراتژی های سرمایه گذاری بر پایه حباب سکه بدین صورت است که ابتدا باید روند کلی نمودار طلا 18 عیار را مورد بررسی قرار داد. در صورتی که روند صعودی بود، می توان سکه ربع یا سکه گرمی خریداری کرد؛ زیرا در روند صعودی که قیمت درحال افزایش است، این نوع سکه ها به دلیل حباب بیشتری که دارند، می توانند رشد بیشتری کنند و سود بیشتری برای سرمایه گذاران خود ایجاد کنند. در صورتی که روند نزولی بود، می توان سکه امامی خریداری کرد؛ زیرا در روند نزولی که قیمت درحال کاهش است، این نوع سکه به دلیل حباب کمتری که دارد، می تواند نزولی کمتری را تجربه و ضرر کمتری برای سرمایه گذاران خود ایجاد کند.

دقت داشته باشید که استفاده از این استراتژی به تجربه و تخصص نیاز دارد و بدون کسب آمادگی های لازم نباید از آن استفاده کرد. همچنین، مسئولیت استفاده از این استراتژی برعهده شخص سرمایه گذار می باشد.

 

بهترین استراتژِی سرمایه گذاری در شرایط حباب سکه (1)

 

نتیجه گیری

سرمایه گذاری در طلا به خصوص سکه همیشه از محبوبیت بالایی در ایران برخوردار بوده است؛ اما سرمایه گذاری در سکه نیاز به تجربه و تخصص های خاصی دارد. اگر بدون آمادگی لازم بخواهیم به سرمایه گذاری در این بازار بپردازیم، ممکن است که ضررهای سنگینی را تجربه کنیم.

به طور کلی، خرید سکه هایی که حباب کمتری دارد، گزینه بهتری است؛ زیرا ریسک سرمایه گذاری را بشدت کاهش می دهد. در واقع، حباب هرچه بیشتر باشد، باعث می شود که قیمت زودتر افزایش یا کاهش یابد؛ در نتیجه، سرمایه گذاری بر روی سکه هایی که حباب بزرگی دارند، به افراد حرفه ای توصیه می شود و افراد مبتدی بهتر است که از سکه هایی استفاده کنند که حباب کمتری دارند؛ زیرا قیمت چنین سکه هایی با سرعت پایین تری حرکت می کند و زمانی بیشتری برای فکر کردن در اختیار سرمایه گذاران قرار می دهد.

 

*** این مطلب در سرویس گزارش آگهی منتشر شده و تبلیغاتی می باشد؛ لذا جماران هیچ توصیه در رابطه با انجام فعالیت فوق ندارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.