به گزارش ایرنا،کهگیلویه و بویراحمد استانی که با وجود داشتن منابع بزرگ نفت، گاز،گیاهان دارویی، خاک حاصلخیز،آب فراوان و ده ها مزیت دیگر ، هنوز نتوانسته است طعم شیرین توسعه را بچشد.

** نگاهی گذرا به ظرفیت ها
تولید 25 درصد از نفت کشور، هشت درصد از آب ایران، وجود یک میلیون و 400 هزار هکتار جنگل و مرتع،مطرح بودن این استان به عنوان یکی از خاستگاه های صنایع دستی و وجود صدها جاذبه طبیعی و تاریخی گردشگری از گنجینه های طبیعی ارزشمند این خطه زرخیز است که هنوز نتوانسته آن طور که باید و شاید در زندگی مردم خود را نشان دهد.
بالا بودن نرخ بیکاری، کم بودن درآمدن بیشتر مردم به ویژه در روستاها سبب شده که تلاش های دولت برای ایجاد فرصت های سرمایه گذاری با تسهیلات روستایی و عشایر و فراگیر نتواند دستاوردهای چشمگیری داشته باشد.
در حالیکه کارشناسان بهره وری از ظرفیت های موجود را در گرو استفاده علمی و حساب شده از منابع موجود می دانند، گام هایی هر چند محدود در دانشگاه های کهگیلویه و بویراحمد امیدها را برای تحول در اقتصاد و درآمد مردم زنده کرده است.
کهگیلویه و بویراحمد با بیش از 16 هزار کیلومتر مربع مساحت در جنوب غربی ایران محل اتصال استان های فارس، بوشهر،خوزستان و اصفهان و چهارمحال بختیاری است که همین امر موقعیتی بی نظیر برای تولید و صادرات در آن ایجاد کرده است.

**وضعیت بیکاری
این استان از سال 92 تا 94 بالاترین نرخ بیکاری را در کشور داشت و از برنامه سوم به این طرف مقام اول یا دوم بیکاری مربوط به این استان بوده است.
نرخ مشارکت کهگیلویه و بویراحمد در سال1393 افزون بر 30/2 درصد، سال 1394 افزون بر 34/5 درصد، سال 1395 37/7 درصد است.
جمعیت بیکار 10 سال به بالا در کهگیلویه و بویراحمد در سال 1393 حدود 23 هزار و 888 نفر، سال 1394 افزون بر 33 هزار و 286 نفر، سال 1395 حدود 27 هزار و 988 نفر بوده است.
براساس آخرین برآورد آماری، تعداد دانش آموختگان دانشگاهی بیکار در این استان حدود 10 هزار نفر است.

** تلاش برای پیوند دانشگاه و اقتصاد
رئیس دانشگاه یاسوج با اشاره به ظرفیت های مغفول حوزه نفت در استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: ارتباط این دانشگاه و صنعت نفت در بخش های پژوهش و بهره برداری های اقتصادی افزایش خواهد یافت.
احمد عریان اظهار داشت: پژوهش درباره پساب حوزه نفت در گچساران نخستین گام برای تحقق این امر است.
وی اظهار کرد: برای پژوهش در زمینه پساب گچساران نشست هم اندیشی با حضور دانشجویان رشته های شیمی و مواد در یاسوج برگزار خواهد شد.
عریان بیان کرد:ارتباط بیشتر بین دانشگاه و صنعت نفت نیازمند افزایش زیرساخت های نرم افزاری و سخت افزاری دانشگاه نفت گچساران است.
وی گفت: افزایش نسبت استاد به دانشجو و توسعه ساختمان ها و دانشکده های مختلف برای تحقق استقلال دانشگاه نفت از دیگر برنامه های این دانشگاه است.
وی اضافه کرد: دانشگاه یاسوج توانایی همکاری برای بهره برداری از میدان های کوچک نفتی و انجام عملیات نمک زدایی و گرفتن رسوبات نفت را دارد و با توجه به سفر به مناطق جنوب برای تحقق این امر برنامه ریزی شده است .
رئیس دانشگاه یاسوج تصریح کرد: تاکنون تعامل های خوبی با نفت حوزه جنوب، نفت زاگرس و نفت مرکزی جهت همکاری با دانشگاه یاسوج انجام شده است.
شرکت نفت گچساران دارای 10 واحد بهره برداری، 10 واحد تقویت و تزریق فشار گاز، سه پالایشگاه گاز و گاز مایع، پنج واحد نمک زدایی و بیش از 6 هزار و 700 کیلومتر خط لوله انتقال نفت است.
شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران یکی از شرکت‌های تابعه مناطق نفت خیز جنوب است.
میدان نفتی گچساران دومین میدان بزرگ نفتی ایران است که در محدوده شهرستان گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد و در فاصله 220 کیلومتری از جنوب شرقی اهواز قرار دارد.
شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران زیرمجموعه‌ شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، در زمینه استخراج، پالایش و انتقال نفت خام، گاز طبیعی و تولید میعانات گازی فعالیت می‌کند.
شهرستان 124 هزار نفری گچساران در جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.
عریان همچنین از برنامه ریزی برای ایجاد رشته های مرتبط با گیاهان دارویی، صنعت گردشگری و هنر به ویژه صنایع دستی در این استان خبر داد.
عریان ابراز داشت: ایجاد دانشگاه منابع طبیعی و بهره وری از ظرفیت گیاهان دارویی در مراحل کاشت، داشت،برداشت و بازاریابی ضرورتی است که با جدیت پیگیری می شود.
کهگیلویه و بویراحمد دارای تنوع آب و هوایی ویژه ای است و این امر موجب شده بیش از دو هزار و 300 گونه گیاهی در این استان بروید.
حدود یک هزار گونه گیاه دارویی در کشور وجود دارد که از این تعداد بیش از 460 گونه در کهگیلویه و بویراحمد است.
وی با اشاره به اینکه کهگیلویه و بویراحمد خاستگاه صنایع دستی از گذشته های دور تاکنون بوده بیان کرد: ایجاد داشکده هنر برای استفاده از این ظرفیت نیز در برنامه دانشگاه یاسوج قرار دارد.
افزون بر 6 هزار دانشجوی پسر و دختر در رشته ها و مقاطع مختلف در دانشگاه یاسوج در حال تحصیل هستند.
**استفاده از ظرفیت های فرا مرزی
رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: دانشگاه های علوم پزشکی یاسوج و سائو پائولوی برزیل تفاهم نامه همکاری امضاء کردند.
اورنگ ایلامی اظهار داشت: این دانشگاه‌ها در زمینه‌های آموزشی، پژوهشی، تشخیص بیماری‌ها، درمان و توریست درمانی با هم قرارداد همکاری منعقد کرده‌اند.
وی با اشاره به اینکه دانشگاه سائو پائولو برزیل چزء 50 مرکز علمی برتر جهان است و این دانشگاه 80 هزار دانشجو و 14 هزار عضو هیات علمی دارد ابراز امیدواری کرد: این تفاهم نامه بتواند افقی تازه برای تحول در حوزه سلامت این استان ایجاد کند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج اظهار داشت: اعزام اساتید دانشگاه علوم پزشکی این استان برای بهره مند از دوره‌های تخصصی در رشته‌های نوین پزشکی که در کشور وجود ندارد مانند ژن درمانی، ترمیم با سلول‌های بنیادی، جراجی رباتیک از مهمترین اهداف این تفاهم نامه است که به توریست درمانی در کهگیلویه و بویراحمد کمک می‌کند.
وی با یادآوری بازار 30 میلیارد دلاری درمان بیماران کشورهای حاشیه خلیج فارس در کشورهای مختلف و سهم ناچیز ایران از این امر گفت: تحقق توریست درمانی در این استان به توسعه پایدار کمک می‌کند.
ایلامی گفت: سرمایه گذاری فاینانس حوزه سلامت از دیگر بندهای تفاهم نامه با کشور برزیل است که براساس آن دانشگاه یاسوج از سرمایه گذاران خارجی برای ایجاد مراکز درمانی استقبال می‌کند.
وی افزود: استفاده اساتید پزشکی کشور برزیل از پزشکی جغرافیا با استفاده از درمان بیماری‌های خاصی که در این منطقه جغرافیای کشورمان استان کهگیلویه و بویراحمد، وجود دارد از دیگر بندهای این تفاهم نامه است.
ایلامی گفت: فراهم کردن زمینه استفاده پژوهشگران برزیلی و هم استانی با تبادل تجربیات آنها در زمینه تولید داروسازی با گیاهان دارویی با توجه به ظرفیت‌های طبیعی موجود از دیگر بندهای این تفاهم نامه است.
ایلامی بیان کرد: کهگیلویه و بویراحمد با توجه به متخصصان و زیرساخت‌های درمانی هم اکنون توانایی انجام جراحی بیماران کشورهای خلیج فارس در زمینه‌های جراحی‌های کلیه، چشم و جراحی عمومی را دارد.
پیش از این تفاهم نامه همکاری دانشگاه علوم پزشکی و دانشگاه روسیه انجام شده بود که براساس آن قرار است 2 نفر از اساتید برجسته کشور روسیه عروق و از شهریور امسال به مدت 6 یاسوج اعزام خواهند شد.
ایلامی گفت: افزایش روابط بین المللی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با دانشگاه‌های کشورهای کانادا، آرژانتین و حوزه خلیج فارس با توجه به ظرفیت‌های موجود و اولویت‌های وزارت خانه از دیگر برنامه‌های این دانشگاه در آینده است.
ایلامی منجر شدن تحقیقات و پژوهش‌های استادان در بخش‌های مختلف از جمله دارو به ثروت و ارزش افزوده را از مهمترین اهداف توسعه روابط دانشگاه علوم پزشکی با کشورهای خارجی دانست.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: نخستین گروه از دانشجویان خارجی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در بهمن ماه سال گذشته پذیرش شدند و 40 نفر دیگر برای مهرماه سال 1397 نام نویسی کرده‌اند.
هم اکنون 2 هزار دانشجو در دانشگاه علوم پزشکی یاسوج تحصیل می‌کنند.
این دانشگاه دارای پنج دانشکده پزشکی، بهداشت و علوم تغذیه، پرستاری و مامایی، پیراپزشکی و دندان پزشکی است.
افزایش طرح‌های تحقیقاتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج از 145 طرح در سال 1394 به 190 طرح در سال 1395 و افزایش تعداد مقاله‌های آی اس آی از 42 مقاله در سال 94 به 102 مورد در سال 95 از جمله موفقیت‌های دانشگاه علوم پزشکی یاسوج است.
سرانه فضای علمی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج 4.2 متر مربع است.

**روند کند جذب اعتبارات اشتغال
مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد گفت: تاکنون تنها حدود 200 میلیارد ریال تسهیلات در قالب وام‌های اشتغال روستایی عشایری، مشاغل خانگی و اشتغال فراگیر در این استان پرداخت شده است.
پروانه نیک مرام اظهار داشت: از ابتدای سال گذشته تاکنون 150 میلیارد ریال تسهیلات اشتغال روستایی، 38 میلیارد و 300 میلیون ریال ریال در بخش مشاغل خانگی و 11 میلیارد ریال وام‌های اشتغال فراگیر به متقاضیان در کهگیلویه و بویراحمد پرداخت شده است.
وی بیان کرد: تسهیلات اشتغال با 2 هدف ایجاد فرصت‌های شغلی جدید و افزایش درآمد اهالی مناطق روستایی و عشایری پرداخت می‌شود.
مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: سهم کهگیلویه و بویراحمد از تسهیلات روستایی و عشایر سه هزار و 60 میلیارد ریال است که 30 درصد برای اجرای طرح‌های ملی در وزارت خانه باقی می‌ماند و 2 هزار 140 میلیارد ریال اختصاص یافته است.
نیک مرام بیان کرد: تاکنون 530 میلیارد ریال از تسهیلات اشتغال روستایی عشایری به استان کهگیلویه و بویراحمد ابلاغ شده است.
وی تصریح کرد: در بخش اشتغال خانگی سهم این استان 60 میلیارد ریال بوده است که تاکنون 900 نفر به بانک‌های عامل معرفی و 271 نفر تسهیلات دریافت کرده‌اند.
وی گفت: در بخش اشتغال فراگیر ( ویژه مناطق شهری و روستایی) 2 هزار و 100 میلیارد ریال به این استان اختصاص یافته است.
استان 713 هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد یک درصد از جمعیت و خاک ایران را به خود اختصاص داده است.
/1662/8143
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.