به گزارش ایرنا، مجید علی پور روز دوشنبه در نشست شورای عشایر کهگیلویه و بویراحمد با حضور کرمعلی قندالی رئیس سازمان امور عشایر کشور، افزود: بروز پدیده خشکسالی در استان همچنین سبب کوچ زودهنگام عشایر در سال زراعی جاری شد.
وی تصریح کرد: هر ساله زمان کوچ عشایر این استان از مناطق قشلاقی به ییلاقی به‌طورمعمول از حدود پنجم تا 15 اردیبهشت‌ماه بود، درحالی‌که امسال به دلیل خشکسالی و کم‌آبی کوچ عشایر به طور نسبی از دهم فروردین‌ماه آغاز شد.
علی پور یادآور شد: همه‌ساله عشایر کوچنده این استان تنها در 2 ماه از سال نیاز به خرید علوفه داشتند درحالی‌که به دلیل شرایط خشکسالی و کم‌آبی در سال زراعی جاری به پنج ماه رسیده است.
وی ادامه داد: علاوه بر کم‌آبی شدید در مناطق عشایری، نبود امنیت و افزایش میزان سرقت احشام و دام، کمبود علوفه و تصرف ایل راه‌ها از دیگر چالش‌ها و مشکلات اساسی این قشر مولد است.
علی پور تصریح کرد: سال گذشته 68 نفر در زمینه سرقت دام عشایر دستگیر و با تشکیل پرونده تحویل مقامات قضایی شده‌اند.
علی پور همچنین با اشاره به تسهیلات 90 میلیارد ریالی برای پرواربندی دام عشایر قبل از ورود به مرتع نیز گفت: ظرف 2 سال گذشته تاکنون حدود 80 هزار رأس دام در این زمینه پرواربندی شده‌اند.
مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد گفت: سال گذشته حدود 14 میلیارد ریال اعتبارات خشکسالی به حوزه عشایر استان اختصاص یافت که تاکنون حدود 40 درصد آن جذب شده است.
وی با بیان اینکه بیش از 12 درصد در قالب 11 هزار و 120 خانوار با جمعیتی افزون بر 70 هزار نفراز جمعیت کهگیلویه و بویراحمد عشایر است، افزود: این میزان جمعیت از شش ایل بومی، دو طایفه قشقایی، 16 تیره، 181 طایفه و بیش از یک هزار و 110 تش (اولاد) شکل گرفته است.
وی گفت: 55 درصد دام، 27 درصد عرصه‌های زراعی، 17 درصد باغ‌ها و تولید 54 درصد گوشت قرمز استان متعلق به جامعه عشایری بوده است.
** مشکلی برای تأمین علوفه دام عشایر کشور وجود ندارد
رئیس سازمان امور عشایر کشور نیز گفت: با توجه به بروز پدیده خشکسالی و مشکل کمبود علوفه و کم‌آبی در مناطق عشایری تمهیدات لازم برای تأمین میزان علوفه دام و همچنین رفع مشکل کم آبی در این مناطق در سال زراعی جاری وجود نخواهد داشت.
کرمعلی قندالی در این نشست اظهار داشت: هماهنگی‌ها نیز برای واردات علوفه مورد نیاز دام عشایر انجام شده و هم اینک کار شناسایی مناطق پرچالش در این راستا در دستور و اولویت این سازمان قرار گرفته است.
وی همچنین مشکل کمبود منابع آبی و خشک شدن چشمه‌ها و قنات‌ها در مناطق عشایری کشور را یادآور شد و گفت: افزایش ناوگان و تانکرهای سیار آبرسانی یکی از برنامه‌های مهم این سازمان برای کاهش میزان خسارات ناشی از خشکسالی و کم آبی است.
قندالی با بیان اینکه هم اینک بیش از 600 دستگاه تانکر سیار آبرسانی وظیفه تأمین آب مورد نیاز عشایر را در کشور تأمین می‌کند، افزود: خرید تجهیزان و افزایش ناوگان برای خدمات رسانی بهتر به مناطق با بروز پدیده خشکسالی از اولویت‌های مهم این سازمان در سال جاری است.
به گفته وی استان‌های بوشهر، هرمزگان، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، کرمان و بخشی از استان‌های فارس و اصفهان دارای بیشترین تنش آبی و خشکسالی به‌ویژه در حوزه عشایر هستند.
حدود 1.9 درصد در قالب 213 هزار خانوار از جمعیت کشور عشایر هستند.
3016//6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.