خبری که در ساعت 22شب یکشنبه شب تیتر رسانه ها شد وقوع زمین لرزه ای با بزرگی 7.3 در مقیاس درونی زمین ( ریشتر) در استان کرمانشاه و ده ها پس لرزه پس از آن بود که با توجه به شدت زلزله در سایر مناطق کشور تا حوالی شهر تهران ، شهر بغداد در کشور عراق و حتی کشور کویت و دوبی نیز احساس شد.
زمین لرزه نتیجه حرکات صفحات درونی زمین نسبت به یکدیگر و آزاد شدن انرژی زمین است که طبق نظر محققان قدرت تخریب زمین لرزه با افزایش شدت آن به ازای هر ریشتر به میزان تقریبی 30 برابر اضافه می شود.
با این توصیف می توان قدرت تخریب زمین لرزه کرمانشاه را به صورت تقریبی 30 برابر قدرت زمین لرزه دی ماه 82در بم ارزیابی کرد.
بطور قطع با بروز چنین رخداد هایی اولین تلاش دولت ها حفظ جان افراد و اعضای خانواده هاست .
با توجه به غیر قابل پیش بینی بودن زمین لرزه ، مدت زمان کوتاه وقوع آن ، شدت تکان های این پدیده در هنگام بروز ، حتی حفظ تعادل افراد در جهت حرکت به سمت محل ایمن و بی خطر به سختی صورت می گیرد و بهترین اقدام در جهت مقابله با این موضوع ساخت ساختمان های مقاوم و ایمن در مقابل زلزله است.
در این میان بافت فرسوده شهر دوگنبدان با توجه به نا ایمنی واحدهای مسکونی، بافت سخت زمین و پلکانی بودن در صورت وقوع چنین حوادثی تلفات بیشتری خواهد داشت.
با تلاش نماینده مردم شهرستان های گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی پس از حضور کارشناسان و مسئولان و اذعان به حساس بودن موضوع نسبت به بازسازی این واحدها حساسیت لازم نشان داده شد.
اگر چه با همکاری تمامی دستگاههای خدمات رسان در شهرستان گچساران تاکنون بیش از 1000واحد فرسوده در این محلات نوسازی و مقاوم سازی شده است اما دیگر شهروندان نیز باید برای نوسازی واحدهای مسکونی خود هرچه زودتر اقدام کنند.
لذا با توجه به تخصیص تسهیلات بانکی ارزان قیمت ، کمک بلاعوض ، تخریب رایگان و سایر کمک های غیر نقدی ، زمان مناسبی برای شروع عملیات بازسازی واحدها توسط مالکان برای احداث ساختمان های مقاوم در برابر زلزله و سایر رخداد های طبیعی فراهم شده است.
از همه ساکنان بافت های فرسوده شهر دوگنبدان در خواست می شود با توجه به واقع شدن ایران بر روی یکی از دو کمربند بزرگ لرزه خیزی جهان موسوم به 'آلپا' و امکان بروز زلزله های مهیب همچون زلزله 21 آبان کرمانشاه و زلزله بم در شهر دوگنبدان هرچه سریعتر نسبت به مراجعه به ستاد بازسازی بافت فرسوده دوگنبدان و شروع عملیات بازسازی واحدهای فرسوده خود اقدام کنند.
دریافت: فرزانه شریفی **تنظیم: مسعود علیزاده
1662
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.