به گزارش ایرنا، کارشناسان بر این باورند که ایجاد فرصت‌های شغلی از طریق زیرساخت‌های کشاورزی و صنعت گردشگری راهکاری برای ماندگاری اهالی روستاهاست.
امری که در صورت تحقق افزون بر پیشگیری از رواج مشاغل کاذب و حاشیه نشینی سبب افزایش تولید محصولات کشاورزی و خودکفایی ملی می‌شود.

** توسعه باغ ها و چشم انداز افزایش تولیدات کشاورزی در بام نفتی ایران
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت که 661 هکتار باغ از ابتدای دولت یازدهم تاکنون در شهرستان‌ گچساران ایجاد شده است.
شهرستان‌ گچساران یکهزار و 850 هکتار باغ مثمر و غیر مثمر دارد.
زواره آزادپور اظهار داشت که برای هر هکتار باغ بین 80 تا 100 میلیون ریال اعتبار هزینه شده است.
وی تصریح کرد که باغ‌های ایجاد شده در شهرستان‌ گچساران بیشتر نوع مرکبات و در زمین‌های شیب‌دار است.
آزادپور بیان کرد: ایجاد فرصت‌های شغلی و افزایش میزان تولید از مهم‌ترین دلایل توجه جهاد کشاورزی برای توسعه باغ‌ها در این شهرستان است.

** پرورش ماهی خاویاری ظرفیتی برای ایجاد اشتغال
مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت که یک طرح پرورش ماهیان خاویاری در منطقه خیرآباد از توابع این شهرستان آماده بهره برداری است.
کورش یزدان پناه اظهار داشت که عملیات اجرایی این طرح در سال 1394 آغاز شد.
وی گفت که این طرح با 10 میلیارد ریال اعتبار اجرا شده و زمینه اشتغال به کار چهار نفر را فراهم کرده است.
مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد همچنین از پیشرفت 30 درصدی طرح تولید ماهیان خاویاری به ظرفیت 50 تن در روستای مردان معصوم خیرآباد خبر داد و گفت که این طرح برای دریافت تسهیلات بانکی چهار میلیارد ریالی به بانک عامل معرفی شده است.
یزدان پناه بیان کرد که سه طرح پرورش ماهی در گچساران به ظرفیت 80 تن موافقت اصولی برای تأسیس دریافت کرده‌اند.

** چشم انداز روشن توسعه زیرساخت‌های کشاورزی
مدیر جهاد کشاورزی گچساران گفت: 64 طرح عمرانی در مناطق مختلف این شهرستان با اعتباری بیش از 65 میلیارد و 336 میلیون ریال در دست اجراست.
علی مرادی افزود: این طرح‌ها در زمینه احداث کانال آبیاری، تجهیز و نوسازی اراضی سنتی حومه گچساران، ساخت جاده دسترسی و جاده بین مزارع، مطالعه ایستگاه پمپاژ، احداث پل بین مزارع، احیاء و مرمت قنوات، تجهیز چاه‌های آهکی، مطالعه و توسعه باغات، نظارت و کنترل آفات عمومی و سازمان‌دهی مالکیت اراضی کشاورزی است.
رئیس اداره امور آب گچساران و باشت گفت: هشت طرح با اعتباری بیش از 9 میلیارد و 275 میلیون ریال از محل اعتبارات استانی در دست اجراست.
وی افزود: این طرح‌ها شامل تأمین آب ده جلیل و تنگ انگشترک، احداث بند انحرافی ناصر آباد، ساماندهی رودخانه دیل، احداث بند انحرافی و کانال انتقال رودبال و تعمیر و تجهیز شبکه و چاه‌های آب و اجرای طرح مطالعه نقاط مستعد دیم کشاورزی در سطح شهرستان گچساران است.

** توسعه زیرساخت‌های گردشگری
رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گچساران گفت: که توسعه زیرساخت‌های گردشگری در روستاهای گردشگری دیل، آبریگون و امامزاده بی بی حکیمه (س) و امامزاده اسماعیل (ع) مورد توجه است که در سال‌های گذشته زیرساخت‌های اولیه آن ایجاد شده است.
هومن عنایی افزود که 2 میلیارد و 200 میلیون ریال اعتبار به‌منظور تأمین روشنایی منطقه گردشگری «دشتک دیل» از توابع این شهرستان اختصاص یافت.
وی اظهار داشت: تاکنون عملیات محوطه سازی، سکوسازی، سرویس بهداشتی و نمازخانه این مجتمع رفاهی گردشگری انجام شده است.

** برنامه‌های در دست اجرا برای اشتغال در روستاها
معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کهگیلویه و بویراحمد گفت: طرح سراسری توسعه پایدار منظومه روستایی که در راستای قانون برنامه پنجم توسعه از سوی دولت تدبیر و امید به این بنیاد محول شده در 117 روستای گچساران اجرا می‌شود.
غلامرضا امیدوار افزود: این طرح در تمامی روستاهای شهرستان گچساران با هدف شناسایی ظرفیت و قابلیت‌های موجود هر منطقه در سطح یک منظومه اجرا خواهد شد.
امیدوار ابراز کرد: در قالب این طرح بر اساس شرایط اقلیمی، موقعیت جغرافیایی و قابلیت و ظرفیت‌های شغلی، اجتماعی و اقتصادی روستاها به تفکیک، منظومه‌هایی را تشکیل می‌دهند و هر یک به قطبی تبدیل خواهند شد.
شهرستان 120 هزار نفری گچساران با 30 هزار نفر جمعیت روستایی، یک بخش، چهار دهستان و بیش از 117 روستا و آبادی دارای سکنه در جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.
خبرنگار: فرزانه شریفی** انتشاردهنده: سید ولی موسوی نژاد
8143/6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.