به گزارش ایرنا، آنفلوانزای پرندگان از 11 روز قبل در مناطقی از شهرستان های کهگیلویه و دنا در استان کهگیلویه و بویراحمد شناسایی شده است.
کارشناسان می گویند: مردم به ویژه روستاییان و مناطق اطراف این کانون های آلوده باید مراقب باشند و از خرید و فروش هرگونه پرنده به ویژه مرغ محلی تا پاک سازی کامل این بیماری خودداری کنند.
بیماری آنفلوانزای فوق حاد از طریق پرندگان مهاجر وارد ایران شده و در نزدیک به 11 استان کشور مشاهده شده است.
تاکنون افزون بر 2 هزار پرنده و مرغ محلی در کانون های آلوده به بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در سطح استان با همکاری مردم معدوم شده اند.
عبدال دیانتی نسب روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: به دلیل حضور پرندگان مهاجر آسیایی در آبگیرهای سد کوثر و گردشگر بودن منطقه با توجه به هوای مناسب، کنترل این منطقه ضروری تر از بقیه نقاط حفاظتی گچساران است.
وی از گردشگران خواست در صورت مشاهده هر نوع پرنده بی حال یا مشکوک مراتب را به محیط زیست اطلاع دهند تا برای آزمایش آنها اقدام شود.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست گچساران همچنین از مردم خواست که از شکار یا دست زدن به پرندگان ساحل سد کوثر خودداری کنند.
دیانتی گفت که حدود 2 هزار قطعه انواع پرنده آبزی و کنار آبزی فصل زمستان را در کنار سواحل سد کوثر در گچساران سپری می کنند.
وی اظهار کرد:20 گونه از انواع لک لک، حواصیل خاکستری، سفید مرغابی، سار، چنگر، کاکانی، پرستوی دریایی، گیلان شاه و بالکان از پرندگان مهاجری هستند که فصلی به این منطفه کوچ می کنند.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست گچساران بیان کرد: این شهرستان با آب و هوای مناسب و تالاب ها، آبگیرها و برکه های متعدد، زیستگاه فصلی مناسب برای انواع پرندگان است.
دیانتی ابراز کرد: 70درصد از گونه های کنار آبگیرهای گچساران آبزی و مابقی کنار آبزی هستند.
شهرستان 120 هزار نفری گچساران در جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.
خبرنگار: فرزانه شریفی**انتشار دهنده:حسینعلی راشکی
8143 /8005
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.