به گزارش ایرنا، این همایش از سوی سازمان مردم نهاد کانون فرهیختگان برای اولین بار برگزار شد.
دبیر همایش شب بلادشاپور با اشاره به برگزاری همایش ملی شب بلادشاپور گفت: تلاش برای معرفی بافت تاریخی دهدشت بلادشاپور برای ثبت در فهرست یونسکو از اهداف اصلی این همایش بود.
سید فرزاد نجات نیا با اشاره به اینکه 70 اثر تاریخی در فهرست ثبت جهانی یونسکو قرار دارند افزود: بافت تاریخی دهدشت ظرفیت مناسبی برای ثبت جهانی را دارد.
وی تصریح کرد: ثبت جهانی بلادشاپور نقش مهمی در رونق گردشگری، بوم گردی و توسعه اقتصادی شهرستان کهگیلویه دارد.
نجات نیا افزود: بلادشاپور به عنوان مرکزیت قلمرو جنوب غربی کشور نقش مهمی در توسعه آژانس‌های توریسم خارجی در استان را دارد.
وی عنوان کرد: شب بلادشاپور چهاردهمین همایش از سوی انجمن هم‌اندیشی فرهیختگان است که برگزار شد.
با حضور مدیرعامل ایرانسل و مدیرکل پست کهگیلویه و بویراحمد تمبر ملی بلاد شاپور نیز رونمایی شد.
شهر تاریخی دهدشت که در اسناد تاریخی بلاد شاپور نام دارد به عنوان بزرگترین بنای تاریخی کهگیلویه و بویراحمد ظرفیت مناسبی برای توسعه صنعت گردشگری در شهرستان کهگیلویه است.
شهر تاریخی بلاد شاپور در ضلع جنوبی شهر دهدشت، مرکز شهرستان کهگیلویه در استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است.
معماری شهر تاریخی دهدشت از دوران پررونق صفوی الهام گرفته شده و به دلیل هوای گرمسیری و مطبوع در این منطقه، ظرفیت مناسبی برای میزبانی گردشگران از کشورهای خارجی و سایر استانهای کشور دارد.
گچ بری ها، طاق و قوس زیبای بناهای این شهر تاریخی ، نمایی زیبا و جذاب برای حضور گردشگران علاقه مند به آثار تاریخی به تصویر کشیده است.
وجود مساجد، حمام ها، کاروانسرا، زیارتگاه ها، بازار و گورستان در بافت تاریخی دهدشت ، هر گردشگری را مجذوب این میراث گرانبها می کند.
وجود امامزاده جابر، امامزاده ابراهیم، امامزاده بی بی عصمت، امامزاده سلطان مهدی، امامزاده پیر غازی (جعفر)، امامزاده سه دختران و قدمگاه خضر نبی نشان از علاقه وافر مردمان این دیار به اهل بیت عصمت و طهارت است.
بلادشاپور شهری مذهبی و تجاری در گذشته بوده که این در آمیختگی هنر و مذهب شاهکارهای شگفت انگیزی را برای حضور پرشور گردشگران خلق می کند.
وجود چهار گرمابه در بافت تاریخی دهدشت گواه بر پایبندی و اعتقاد خاص مردم این دیار به بهداشت است که هنوز این گرمابه ها مانند گذشته محیطی آرام و دلپذیر را برای گردشگران مجسم می کند.
در ضلع غربی بافت تاریخی دهدشت کاروانسرایی به‌جا مانده از دوران صفویه وجود دارد که دارای 37 حجره و 30 ایوان در جلوی حجره‎ها بوده که دور تا دور حیاط بنا شده‎اند.
چهار ایوان بزرگ در چهار گوشه آن به شکل متقارن وجود دارد که هر ایوان به سه یا چهار حجره راه دارد و این کاروانسرا محل بیتوته بازرگانان آن روزگار بوده است.
7531/6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.