نامه ای دست به دست در فضای شبکه های مجازی می چرخد با این عنوان که فعالیت انجمن شاهنامه خوانی شهرستان باشت از سوی رئیس اداره ارشاد این شهرستان به دلیل انجام تخلفات گسترده از جمله استفاده از آلات موسیقی حرام ،رقص و.. متوقف شده تا تصمیمات لازم و بعدی دراین خصوص گرفته شود.
انتشار این نامه از سوی این مسئول آن هم در شرایط فعلی جامعه ما که از در و دیوارمان شهر و کشور موضوع برای غمگین شدن می بارد به هیچ عنوان خوشایند نیست و تبعات خوبی نخواهد داشت.
بهتر است صادقانه اعتراف کنیم همین مدیرانی که امروز این چنین و با دلایل واهی مقابل یک انجمن فرهنگی که همه هم و غمش رابه کار بسته تا یک دورهم نشینی و دورهمی سالم را برای شادی عمومی مردم تدارک ببینند نه تنها هیچ هزینه و اقدامی نکرده اند، بلکه با همین قبیل اقدامات قهری جلوی نشاط مردم را گرفته اند تا ثابت کنند چسبیدن صندلی های مدیریتشان بر همه چیز حتی خوشایند و دلخوشی های این مردم می چربد و اولویت دارد .
کشور ما در وضعیت فعلی بیش از همه به ایجاد روحیه امید آفرینی و به محرک ها و ابزارهای شادی آفرین نیاز دارد و نشست های شاهنامه خوانی یکی از همین ابزارهاست، که می توان در پرتو آن ساعاتی را به دور از تمام مشغله ها با نوای شاهنامه خوان همراه شد و از همهمه و هیاهوی زندگی های سخت وماشینی امروز دور ماند واین همان سیاست و هدفی است که مسئولین نظام نیز از صدر تا ذیل شبانه روز بر آن تاکید می کنند، ولی حالا کار به جایی رسیده که علی رغم این تاکیدات بازهم عده ای کاسه داغ تر از آش شده و به بهانه هایی که یقینا خودشان هم به بی اساس بودن آن باور دارند سعی در بهم زدن بستر و فضای ایجاد شده دارند.
برکسی پوشیده نیست که شاهنامه حکیم طوس تا چه میزان با مردمان دیار آریوبرزن و با ایلیاتی های کهگیلویه و بویراحمدی عجین و همراه بوده و آنان از زمانی چشم باز کردند در کنار صوت قرآن نوای دلکش شاهنامه را شنیده و با آن خو گرفته اند ،چرا که شاهنامه برای آنان سراسر رادمردی، عدالت محوری و خرد ورزی بوده است.
رهبر معظم انقلاب نیز طی جلسات مختلف گفته اند «شاهنامه‌ی فردوسی پر از حکمت است و او انسانی بوده برخوردار از معارف ناب دینی. اگر کسی به شاهنامه نگاه کند، خواهد دید که یک جریانِ گاهی باریک و پنهان و گاهی وسیع، از روح توحید، توکّل، اعتماد به خدا و اعتماد به حق و مجاهدت در راه حق در سرتاسر شاهنامه جاری است. این را می شود استخراج کرد، دید و فهمید.»
علاوه براین آیت الله جوادی آملی در کنار برخی دیگر از بزرگان دینی نیز بر ترویج فرهنگ شاهنامه خوانی تاکید کرده و گفته اند شعرایی را تربیت کنید که روح حماسی در جامعه ایجاد کنید.
حال و با وجود این تاکیدات و سفارشات عده ای نه تنها خود را به نادیدن و ناشنیدن زده اند بلکه سعی کرده اند با ایجاد مخالفت و سنگ اندازی و مانع تراشی فعالیت انجمن شاهنامه یک شهرستان را تعطیل کنند.
اقدامی که نه تنها دهن کجی آشکار به مردم بلکه به بزرگان و دقایقی است که بر ترویج فرهنگ شاهنامه خوانی تاکید می شود.
مدیری که به جای تقویت و تشویق چنین نشست هایی سعی در توقف چنین برنامه هایی دارد آیا با خود نیاندیشیده که اقدام وی چه تبعاتی و هزینه های در جامعه ایجاد می کند، آیا چنین مردمی شایسته احترام و بزرگی نیستند که ،به جای بطالت و اتلاف وقت، زمان ارزشمند خود را در چنین فضای فرهنگی صرف می کنند.
البته تعطیلی انجمن شاهنامه خوانی باشت تنها اقدام ضد فرهنگی در استان نبوده و طی هفته های اخیر آتش زدن مجسمه سردار دلیر ایرانی یعنی آریوبرزن نیز انجام شده که پیامد مطلوبی برای جامعه ندارد از یک طرف انجمنی با رویکرد فرهنگی که در راه اعتلای فرهنگ جامعه و بازآفرینی ارزش های اصیل ایرانی و اسلامی گام بر می دارد به دلیل اجرای ساز و نقاره محلی و رقص بومی یک فرد تعطیل می شود و از طرف دیگر نیز مجسمه سردار مطرح و شاخص استان که از اسطوره های شاخص استان است مورد هجمه قرار می گیرد که این دو اقدام به هیچ وجه زیبنده مردم استان نیست.

**اتفاق خلاف منافات مشاهده نکردیم
رئیس انجمن شاهنامه خوانی استان در همین خصوص با بیان اینکه انجمن شاهنامه خوانی باشت یک انجمن ثبتی و دارای شناسه ملی است و در چارچوب اساسنامه انجمن باید فعالیت کند گفت: اگر در نشست ها و اجراهای زنده کسی مرتکب عملی شود که آن عمل با اساسنامه هماهنگ نباشد ،خود شخص مسئول است نه انجمن،چون معمولا برنامه ها در چارچوب طراحی شده اجرا نمی شوند و از طرف دیگر در همه برنامه های زنده هم امکان خطا وجود دارد.
حسنی اضافه کرد:انجمن شاهنامه باشت در برنامه اخیر با همکاری اداره ارشاد باشت اقدام به اجرای برنامه کرده و کار مشترک بوده و چون برنامه اداری و مشترک بوده باید ارچوب تعریف شده داشته باشد، بنابراین اگر تبعاتی داشته باشد بیشتر دامن جایگاه رسمی و دولتی را می گیرد و خود اداره مسئول است و نمی تواند انجمنی را که با او همکاری کرده متهم و از خود سلب مسئولیت کند.
وی با اشاره به برگزاری جشن شب یلدا در طول سالیان متمادی در کشور تصریح کرد:ما در برنامه اخیر انجمن به عنوان رئیس انجمن شاهنامه خوانی استان اتفاق و فعلی که با قوانین و عرف جامعه منافات داشته باشد مشاهده نکردیم .در این برنامه ساز و دهلی نواخته شد که مربوط به فرهنگ بومی استان است و قطعا حذف آن زمینه ساز و تسهیل گر ورود موسیقی غیر اصیل دیگری می شود که به فرهنگ غنی و اصیل استان و حتی کشور ضربه خواهد زد پس اینکه بگوییم موسیقی حرام انجام شده جعل کلمه در انشای نامه بوده و چنین فعلی در موسیقی وجود نداشته.

**نامه نباید نوشته و منتشر می شد
رئیس انجمن شاهنامه استان ادامه داد: اجرای رقص از دیگر تخلفات مورد اشاره بوده که ان هم به گونه عنوان شده نبوده، بلکه فردی در این مجلس که غالب اعضای آن را مردان تشکیل می دادند حرکاتی را انجام داده که انجام آن تا پیش از این خطا نبوده و تحت عنوان حرکات رقص محلی و بومی در مراسمات مختلف انجام شده و مورد تایید و پذیرش عرف بوده و قانون هم با آن مخالفتی نداشته ،بنابراین اینکه ما در شرایط فعلی علیه آن موضع بگیریم سزاوار نیست.
حسنی درادامه با تاکید بر اینکه این نامه نباید نوشته و منتشر می شد اظهار داشت: این نامه از نظر ما با قوانین و مقررات دولتی و عرف جامعه سازگار نیست و به جایگاه اداره باشت، اداره ارشاد استان، وزارت ارشاد و حتی دولت صدمه می زند و تبعات خوبی نخواهد داشت چون جایگاه دولت وادارات این نیست که بر روی مسائل واهی مکاتبه و ورود کنند.
وی افزود: علاوه بر اینها بدتر از آن انتشارنامه در شبکه های اجتماعی باعث شد تا افراد مختلف از دلسوز تا جاهل و مغرض به این قضیه ورود کرده و واکنش نشان دهند که این امر هم باعث آسیب جدی مضاعف تر و ایجاد حساسیت های بیشتر در جامعه شد.
این مسئول در خصوص اقدامات انجام شده برای حل این مشکل نیز با اشاره به اینکه دنبال رفع سوتفاهمات برای فعالیت مجدد انجمن هستیم
وی ابراز داشت: قرار است با دستور مدیرکل ارشاد جلسه ای با حضور امام جمعه، فرماندار و اعضای هیات مدیره گرفته شود و نتیجه گزارش برای برگزاری مجدد فعالیت انجمن اعلام شود.

**الزام و ضرورت وجود نهادهای فرهنگی در جامعه
یکی از اعضای انجمن شاهنامه خوانی شهرستان گچساران و باشت نیز در همین زمینه اظهار داشت: طبق شنیده ها از دوستان و اطرافیان معتمدی که در این نشست به ما رسید این برنامه اجرای مشترک بین اداره ارشاد شهرستان باشت و انجمن شاهنامه خوانی بوده است و فعل غیرقانونی و خلاف عرفی در آن انجام نشده است.
خادمیان افزود: گفته می شود در این برنامه رقصی انجام شده در صورتی که اینگونه نبوده وفردی خارج از برنامه حرکاتی انجام داده که این عمل هم تا پیش از این به عنوان رقص محلی انجام می شده و مشکلی نداشته و به نظر می رسد بیشتر سوتفاهم بوده ،علاوه بر این به استفاده از موسیقی دراین جشن اشاره شده که بازهم محلی از ایراد نبوده و ساز و دهل در همه مراسمات و فرهنگ این مردم چه به صورت رسمی و چه غیر رسمی دیده و انجام می شود .
وی به الزام و ضرورت وجود نهادهای فرهنگی در جامعه اشاره کرد و بیان داشت: ما در راستای ایجاد حس همبستگی بین مردم، ایجاد روحیه شادی و نشاط در جامعه، تحریک و ترغیب احساسات وطن دوستانه و.. به نهادها و کانونهای فرهنگی نیاز داریم که انجمن شاهنامه خوانی نیز یکی از همین مولفه های مورد نیاز است که باید حمایت شود.
خادمیان با بیان اینکه فردوسی از مفاخر و بزرگان شیعه است ادامه داد: هیچ عنادی بین شاهنامه ،مذهب و قوانین و عرف ما وجود ندارد که بخواهیم روی آن حساسیت و واکنش نشان دهیم و اگر موضوعی هم بوده قطعا سوتفاهم بوده و می توان اگر مشکل و موردی هم بوده با تذکر یا مواردی از این قبیل مسئله را حل کرد ،چرا که حیف است که چنین انجمنهایی که با این همه شور و اشتیاق و با هزینه شخصی برگزار می شوند حذف شوند بنابراین دولت و نمایندگان دولت باید به جای جهت بخشی سیاسی به چنین محفل هایی باید آنان را حمایت و تقویت کنند زیرا اگر قوت نهادهای فرهنگی افزون شود به تبع شاهد ارتقای فرهنگ جامعه در سطوح مختلف خواهیم بود.
همانگونه که عنوان هم شد انتشارنامه و برخورد انجام شده از طرف اداره ارشاد باشت نه برپایه مستندات قانع کننده که براساس بهانه ها ودلایل واهی بوده وانتظار می رود اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرچه سریعتر نسبت به این موضع ورود کرده واجازه ندهد بی تدبیری مدیری که عنوان یک مسئول فرهنگی را یدک می کشد فضا را بیش از این تحت تاثیر قرار دهد و مانع فعالیت یک انجمن فرهنگی و ادبی شود.
9929/1662
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.