به گزارش ایرنا،پس از آن که پرواز شماره 3704 هواپیمایی آسمان با 66 مسافر و خدمه پروازی روز یکشنبه 29 بهمن سال 96 تهران را به مقصد یاسوج ترک و در کوه نا در شمال سی سخت سقوط کرد تعطیلی فرودگاه یاسوج به گفته کارشناسان برای مدتی طبیعی بود.
برخی کارشناسان تعطیلی فرودگاه مقصد که سانحه سقوط در نزدیکی آن رخ داده حتی تا نزدیک به دو سال تا سرگیری مجدد پروازها طبیعی می دانند اما کمتر از سه ماه از سقوط هواپیمای مسیر تهران -یاسوج نگذشته بود که پروازهای فرودگاه یاسوج از سر گرفته شد.
پروازهای فرودگاه یاسوج از تاریخ 16 اردیبهشت امسال و پس از گذشت 77 روز از سانحه سقوط هواپیمای ای تی آر 72 تهران - یاسوج، به طور رسمی با هواپیمای جت ام.برائر 145 از شرکت هواپیمایی آتا از سرگرفته شد ولی در 23 خرداد ماه سال جاری به دلیل آنچه برخی مشکلات حقوقی در ناوگان آن گفته شد ، پروازها لغو شد.
مدیر فرودگاه یاسوج معتقد است که برقراری پرواز ها در فرودگاه های واقع شده در مناطق کم تر توسعه یافته در 2 حالت صورت می گیرد ، یکی توجیه اقتصادی داشته باشد و دیگری حاکمیت به کمک منطقه مورد نظر وارد شود.
علی محسنیان تاکید می کند در کنار حاکمیت ،ورود پتانسیل های چانه زنی از جمله تشکل های مردمی ، ngo ها و حتی گروه های مردمی برای برقراری پرواز ها بسیار موثر هستند.
مدیر فرودگاه یاسوج معتقد است که سرمایه گذاری فراوانی برای ساخت و توسعه فروگاه یاسوج درسال های گذشته صورت گرفته و پسندیده نیست که این ظرفیت بزرگ بدون استفاده باقی بماند.
وی تاکید می کند که فرودگاه یاسوج یکی از زیباترین فرودگاه های کشور است و تمامی تجهیزات و امکانات مورد نیاز در آن ایجاد شده است.
به گفته محسنیان ، در سه سال گذشته کیفیت و ایمنی خدمات در فرودگاه یاسوج بشدت افزایش یافت چرا که فرودگاه یاسوج بواسطه موقعیت جغرافیایی که در آن قرار دارد یکی از فرودگاه‌های خاص کشور می شود.
مدیر فرودگاه یاسوج بیان کرد: برای توسعه فرودگاه یاسوج در دو سال گذشته حدود 300 میلیارد ریال اعتبار هزینه شد و در این مدت
13مانع پروازی اطراف فرودگاه برطرف شد و طول باند آن با 6٠٠ متر افزایش از ٢6٠٠ متر به ٣٢٠٠ متر افزایش یافت.
محسنیان تصریح کرد: با نصب سیستم لایتینگ در این فرودگاه ، پروازهای شبانه در آن بدون مشکل صورت می گیرد.
وی گفت: در زمان عملیات توسعه فرودگاه یاسوج بیش از 173 هزار کامیون مصالح فنی به کار برده شد که یکی از بزرگترین عملیات خاکی در کشور محسوب می شود.
مدیر فرودگاه یاسوج گفت : همه چیز مهیا شده بود که در بهمن ماه سال گذشته با حضور مقام کشوری طرح توسعه فرودگاه یاسوج بهره برداری شود اما با رخ دادن حادثه تلخ سانحه هوایی همه چیز تحت الشعاع قرار گرفت.
محسنیان تاکید کرد که ضرورت وجود و استفاده از فرودگاه یاسوج هنوز برای مردم و مسئولان این استان آن چنان که باید حس نشده است.
به گفته وی ،وجود زیرساخت های حمل و نقل به عنوان شاخص اساسی در توسعه هر منطقه ای مطرح است و از این رو فرودگاه ها نقش انکارناپذیری در زمان کنونی در این عرصه ایفا می کنند.
مدیر فرودگاه یاسوج افزود: برای نخستین بار در شهر یاسوج پس از شهر کیش با هدف معرفی ظرفیت ها و قابلیت های گردشگری استان جشنواره هوانوردی عمومی برگزار شد اما در برگزاری این جشنواره بزرگ دستگاه های اجرایی از جمله سازمان میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد هماهنگی های لازم را برای برپایی هر چه بهتر این رویداد فوق العاده انجام نداد.
وی عنوان کرد: این رویداد با استقبال گسترده مردم روبه رو شد اما ناهماهنگی های سازمان میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد این شیرینی را به کام بخش خصوصی تلخ کرد و خاطره بدی برای آن ها به جای گذاشت.
محسنیان تصریح کرد: میراث فرهنگی تعهد کرده بود که قسمتی از هزینه های این جشنواره را تقبل کند اما به عهد خود وفا نکرد .
وی با اشاره به اینکه بیشتر کادر فرودگاه یاسوج از خارج از استان هستند، افزود: چرا جوانان کهگیلویه و بویراحمد خود سکان هدایت این فرودگاه را نتوانند به دست گیرند و در این باره ضعف وجود داشته باشد.
محسنیان افزود: باید زمینه گرایش دانش آموزان کهگیلویه و بویراحمد به انتخاب رشته هوانودری در استان فراهم شود و چند بار با آموزش و پرورش استان مکاتبه شد تا در زمینه معرفی شغل های هوانوردی به دانش آموزان همکاری کنند اما این مکاتبات بی نتیجه ماند و پاسخی دریافت نشد.
مدیر فرودگاه یاسوج گفت: فرودگاه یاسوج تعطیل نیست و در حال انجام وظایف روزانه و خدمت رسانی است.
محسنیان تصریح کرد: فرودگاه یاسوج از اسفندماه سال گذشته تاکنون به بیش از 650 مورد پرواز هواپیما و بالگرد خدمات فرودگاهی و ناوبری ارائه کرده است.
وی افزود: این موارد شامل پروازهای مسافری و بالگردهای اورژانس، هلال احمر، نظامی و انتظامی و شخصی بوده است.
محسنیان بیان کرد: برخی افراد به گمان اشتباه بر این باورند که فرودگاه یاسوج تعطیل است در حالی است که این فرودگاه تنها پروازهای روزانه مسافری ندارد.
وی بیان کرد هم اینک با تعدادی از شرکت های هواپیمایی / ایرلاین/ جلسه هایی در خصوص برقراری پرواز های یاسوج برگزار شده است. برای برقراری دوباره پروازهای فرودگاه یاسوج به قول معروف «یک دست صدا ندارد» بلکه باید همه مردم استان در کنار مسئولان برقراری پرواز ها را مطالبه کنند.
9868/1662
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.