چند سال است که رسانه های شهرستان لنده از خطر تخریب تنها پل ارتباطی شهرستان لنده به کهگیلویه بارها با عناوین مختلف به آن پرداخته اند و روز به روز پایه های این پل لرزان و لرزان تر می شود تا حادثه ی تلخ سال 1365 تکرار شود.
مردم شهرستان لنده در حافظه کهن و تاریخی خود سیلاب سال 1365 را به خوبی به یاد دارند که سیلابی ویرانگر خانه های شهروندان روستای ایدنک و تنها پل ارتباطی لنده به دهدشت را با خود برد و مردم تا سال های سال با قایق و کرک رفت و آمد می کردند.
چند سالی است که شرکت ریگ بتن و جهاد نصر کرمانشاه با احداث کارگاه و ایجاد سد ذخیره، اقدام به انتقال طرح آب رودخانه مارون در کنار پایه های پل فلزی روستای ایدنک کرده است که همین مسئله به خودی خود باعث شده است تا مسیر آب رودخانه به طور کلی تغییر پیدا کند و تمام فشار و جریان شدید آب به خصوص در فصل زمستان بر روی دو پایه فلزی قرار گیرد و همین مسئله خطر و تهدیدی جدی خواهد بود که در برهه ای نیز بنا به دستور ریاست دادگستری وقت شهرستان لنده قاضی بازیار چند ماهی از فعالیت این شرکت جلوگیری شد ولی پس از ورود مسئولان استانی و نماینده مجلس بعد از مدتی دوباره فعالیت این شرکت ها آغاز شده است.
اما در طی روزهای گذشته برابر آمار سازمان هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد میزان بارندگی در شهرستان لنده به بالاترین حد ممکن یعنی بیش از 239 میلی متر بارندگی ثبت شده است که این حجم بارندگی و طغیان رودخانه مارون باعث شد که ارتفاع آب تا دیواره بتونی شرکت انتقال آب مارون هم طراز شود و خطر و تهدید واقعی برای پل بوده است.
مسئولان شهرستان این مهم را در بازدیدهای خود از این سد مخزنی و پل اذعان داشته‌اند که فاصله سد از پل با توجه به موازین و قوانین ساخت و احداث سد در کنار پل رعایت نشده و باید قبل از وقوع خطر پیشگیری کرد.
حال با توجه به شدت بارندگی‌های اخیر و شدت طغیان رودخانه خطر تخریب در کمین پل ایدنک و زمین های زراعی کشاورزان بوده و آب به صورت یکنواخت در زیر پایه‌ها تقسیم نشده و تنها دو پایه پل متحمل بار عبور رودخانه هستند و همین خطر را افزایش می‌دهد.
به نظر می‌رسد که مسئولان محلی و استانی باید هرچه سریع‌تر نسبت به این موضوع اقدامی جدی اتخاذ کنند تا از وقوع هرگونه خطر احتمالی جلوگیری شود.
9928/6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.