محمدرضا کایدونی روز چهارشنبه در بازدید از دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) در گچساران افزود: اصلاح و تعدیل پروانه‌های بهره برداری چاه های موجود در دشت های این استان از مهمترین برنامه های در دست اجراست.
وی بیان کرد: طرح اصلاح و تعدیل پروانه برداشت تاکنون در 2 هزار و 11 حلقه از چاه های دشت های استان اجرا شده که از این تعداد یکهزار و 767 مورد اصلاح و 244 مورد تعدیل بوده است.
کایدونی اظهار داشت: سالانه 283 میلیون متر مکعب آب از 2 هزار و 489 حلقه چاه مجاز در این استان برداشت می شود.
نماینده مجری طرح احیا و تعادل بخشی منابع آبی زیرزمینی کهگیلویه و بویراحمد گفت: 220 منبع ذخیره آب آشامیدنی در کهگیلویه و بویراحمد تاکنون تعیین حریم شده است.
وی تصریح کرد: اجرای طرح نصب تجهیزات هوشمند بر روی چاه های کشاورزی در سال 1378 در قالب تعادل بخشی با هدف نظارت بر فرایند مصرف آب چاه های کشاورزی و صیانت از منابع آب های زیرزمینی آغاز شد.
کایدونی گفت: با نصب کنتورهای هوشمند در طول سال میزان آب استحصالی هر چاه سنجش شده و در صورت اضافه برداشت هشدارهای لازم به بهره بردار داده می شود.
وی افزود: در سالجاری پنج حلقه چاه کشاورزی در مناطق مختلف این استان پر شد.
نماینده مجری طرح احیا و تعادل بخشی منابع آبی زیرزمینی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: تاکنون 520 کنتور هوشمند بر روی چاه‌های کشاورزی استان نصب شده است و 2 هزار و 489 حلقه چاه کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد نیازمند نصب کنتورهای هوشمند است.
کایدونی افزود: 10 میلیارد ریال اعتبار برای نصب کنتورهای هوشمند بر روی 400 چاه کشاورزی این استان نیاز است.
وی ابراز کرد: در صورت تخصیص اعتبار این تعداد کنتور هوشمند تا پایان سال 98 نصب خواهد شد.
کایدونی تصریح کرد: در سالجاری 10دستگاه کنتور هوشمند بر چاه های کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد نصب شد.
وی نقش رسانه ها بویژه خبرگزاری ایرنا را در جهت اجرای طرح های مختلف به ویژه طرح احیای و تعادل بخشی آبهای زیر زمینی مهم ارزیابی کرد.
کایدونی اظهار داشت: رسانه ها به واسطه ظرفیت بالا و ارتباطات گسترده می توانند زمینه را برای پذیرش هر چه بهتر راهکارهای ارایه شده در طرح احیا مهیا سازند.
کهگیلویه و بویراحمد با دارا بودن یک درصد مساحت و جمعیت کشور در جنوب غربی ایران به علت برخورداری از شرایط آب و هوایی مساعد بیش از 10 درصد از روان آب های کشور معادل 10 میلیارد متر مکعب آب را به خود اختصاص داده است.
بدلیل بروز پدیده خشکسالی و کاهش بارندگی ،افت سطح آب منابع زیرزمینی در این استان از سال 1387 آغاز شده و همچنان رو به افزایش است.
سالانه هشت میلیارد متر مکعب آب در کهگیلویه و بویراحمد تولید که تنها 13 درصد آن در این استان مصرف می شود.
براساس برآوردهای جهاد کشاورزی ، 2 میلیارد مترمکعب آب برای مصرف کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد در افق بلندمدت مورد نیاز است.
2082/6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.