به گزارش ایرنا، محمدرضا پورابراهیمی شامگاه پنجشنبه در نشست مشترک با مجمع نمایندگان استان کرمان افزود: طرح کاداستر در حقیقت طرح شناسنامه زمین است و آثار تبعات اجرای این طرح در حوزه اقتصادی بسیار قابل توجه خواهد بود.
وی کسب رتبه اول کشور در تثبیت مالکیت اراضی دولتی توسط اداره کل ثبت اسناد و املاک استان کرمان را مورد تقدیر قرار داد و ادامه داد: یکی از اصلی ترین مشکلات روستاها در جذب تسهیلات کشاورزی به دلیل ثبتی نبودن زمین ها است.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در حال حاضر سالها به دلیل بی هویت بودن زمین ها در جذب تسهیلات با مشکلات زیادی روبرو هستیم که اجرای طرح کاداستر می تواند این مشکل را برطرف کند.
وی خاطرنشان کرد: براساس بررسی ها و پیگیری های انجام شده قرار است بودجه اجرای طرح کاداستر به شکلی تامین شود که بتوان این طرح را در زمان تعیین شده اجرا کرد.
این نشست در محل اداره کل ثبت اسناد و املاک استان کرمان برگزار شد.
کاداستر یا حدنگار روزنه امیدی در وجود شهروندان خصوصا روستاییان برای مالکیت زمین هایشان باز کرده است.
ریشه لغت کاداستر، در حقیقت کلمه یونانی Katastichon به معنی دفتر یادداشت است که با گذشت زمان در زبان لاتین به Captasrum تبدیل شده است.
در حقیقت کاداستر سیستمی است که برای ثبت استانهای مختلف کشور یونان جهت مقاصد مالیاتی استفاده می شده، البته نقشه های ملکی سابقه ای بیش از این دارند.
نقشه قدیمی چهار هزار ساله کلدانی، نقشه های مالیاتی اراضی دره نیل و یا رصد املاک در دوره ساسانیان از این جمله اند.
توجه به سیستم های مدیریت زمین و کاداستر به عنوان یکی از شاخص های توسعه یافتگی کشورها و عامل جلوگیری از فساد، طی دهه های اخیر اهمیت بسیاری یافته و در اولویت برنامه ریزی ها قرار گرفته است؛ به گونه ای که مجامع بین المللی از قبیل سازمان ملل و بانک جهانی آن را در فهرست اهم فعالیت ها و راهکارهای پیشنهادی خود برای توسعه کشورها قرار داده اند.
براساس تعریف فدراسیون بین المللی نقشه برداری (FIG)، کاداستر در واقع عبارت است از فهرست مرتب شده ای از اطلاعات مربوط به قطعات زمین (در داخل مرز جغرافیایی یک کشور) که شامل نقشه برداری و افزودن سایر مشخصه های زمین نظیر حقوق مالکیت، کاربری، اندازه و ارزش، به نقشه مقیاس بزرگ بوده و به طور رسمی به ثبت می رسد.
خبرنگار: سمیه حسن شاهی ** انتشار دهنده: نجمه حسنی*
7440/3029
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.