به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی استانداری کرمان، محمد سعیدی کیا پیشتر در همایش ملی روز روستا و عشایر در محل سالن اجلاس سران در تهران افزود: بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی در پی توان افزایی مردم در شهرستان قلعه گنج کرمان است لذا در این شهرستان 160 روستا وجود دارد و این نهاد با 20 روستا فعالیت خود را آغاز کرده و با متخصصان دانشگاه تهران قرارداد بسته است.
وی با بیان اینکه تمام فعالیت های بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی با همکاری و همراهی دولت انجام می شود گفت: مردم شهرستان قلعه گنج از راه دامداری امرار معاش می کنند و دمای هوای این شهرستان به 50 درجه می رسد ، بنیاد تعداد یکهزار راس بز شیری از نژاد مورسیا با قابلیت شیردهی به میزان سه کیلوگرم در روز را از کشور اسپانیا به این نقطه وارد کرده است و 2 هزار راس دیگر نیز تا یک ماه آینده وارد می شود.
وی افزود: بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی قصد دارد مردم در شهرستان قلعه گنج کرمان، یک تعاونی شهرستانی فراگیر به منظور مدیریت پنج تعاونی موجود در دهستان های این شهرستان را شکل دهد تا زمانی که این نهاد از منطقه شهرستان قلعه گنج کرمان خارج شود ، فعالیت در این تعاونی ها با قدرت ادامه پیدا کند.
رئیس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی گفت: این بنیاد حدود سه سال است که در قلعه گنج فعالیت می کند و پیش بینی می شود تا 2 سال آینده برای تکمیل طرح ها در این شهرستان به فعالیت خود ادامه دهد.
سعیدی کیا هدف بنیاد با کمک دولت را توانمندسازی مردم دانست و افزود: برای اشتغالزایی از پول خود مردم به اعضای گروه صندوق ها، وام پرداخت می شود زیرا در 100 روستا صندوق هایی با سرمایه خود مردم شکل گرفته و به تدریج این کار در مابقی روستاها شکل می گیرد و در یکسال و هفت ماه گذشته از پول مردم بیش از 2 میلیارد تومان به حساب هایشان واریز شده است.
وی با بیان اینکه تاکنون حدود 850 طرح روستایی و عشایری در این بنیاد مصوب شده است گفت: از این تعداد برای اجرای 560 طرح با 270 میلیارد تومان اعتبار پرداخت شده است.
سعیدی کیا گفت: بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی هرگاه در روستاها زلزله یا سیل رخ می دهد، سیمان بازسازی مسکن روستایی را به صورت بلاعوض به مردم واگذار می کند، مایحتاج سیل آذربایجان را تامین کرده و اکنون در حال خدمت رسانی به مردم آسیب دیده از زلزله خراسان شمالی است.
وی گفت : باید افراد توانمند از این اعتبار استفاده کنند تا فعالیت های روستایی و عشایری رونق بگیرد زیرا توانمندی نیروهای استانی روستاها بسیار قابل رشد است و باید در این راستا هزینه شود.
وی تصریح کرد: بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی با قصد خدمت به مردم روستا، مناطق محروم و عشایری و فراهم کردن مناسبات رشد و توسعه روستاها فعالیت می کند لذا تسهیلات اشتغالزایی مناطق روستایی محروم که به عشایر نیز تعلق می گیرد از سال گذشته در دستور کار این بنیاد قرار گرفته است.
رئیس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی با تاکید بر اهمیت توجیه اقتصادی، تضمین و پایش انجام این طرح ها گفت: برای هر استان 20 میلیارد تومان در سال و برای هر طرح حداکثر 2 میلیارد تومان پیش بینی شده است.
وی ادامه داد: این اعتبار برای طرح ها و پروژه ها در انواع مختلف از جمله گردشگری، کشاورزی، دامداری و صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد و بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی یکهزار و 400 میلیارد تومان وام طی امسال و سال گذشته توزیع کرده که می تواند مورد استفاده قرار بگیرد و این اعتبار با حمایت و همکاری دولت محقق شده است.
سعیدی کیا عنوان کرد: بیش از 6 سال این طرح ها به هفت هزار طرح رسیده اند و در صورتی که 15 درصد آن ها به نتایج کارآفرینی بزرگ برسد، تحولی بزرگ در مناطق روستایی و عشایری کشور ایجاد خواهد کرد.
وی با بیان اینکه از جمله فعالیت های دیگر بنیاد مستضعفان پرورش خاویار، توجه به فرش و هنرهای دستی است گفت: با کمک وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تمام مادران باردار در روستاها و عشایر را زیر پوشش می گیریم و امسال نیز بنیاد مستضعفان 70 هزار مادر باردار را زیر پوشش گرفت و هر ماه بنیاد علوی با هماهنگی وزارت بهداشت و درمان بین مادران باردار سبد کالا تقسیم می کند و آثار مثبت و خوبی در رشد نوزادان داشته است.
رئیس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی افزود: این نهاد با هماهنگی وزارت آموزش و پرورش حدود 100 هزار دانش آموز روستایی را زیر پوشش قرار داده است و همچنین با هماهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به هشت هزار نفر وام داده است.
وی با بیان اینکه بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی خانواده های دارای 2 فرد معلول را در منزل تامین مسکن می کند اظهار کرد: حدود 11 هزار و 300 خانوار در کشور وجود دارد که 2 تا هفت معلول را در خانه دارند، لذا با همکاری بنیاد مسکن، خیران مسکن ساز، سازمان ملی زمین و مسکن و بهزیستی در این کار ورود کرده ایم، در یکسال و نیم گذشته 2 هزار واحد تامین شده و مابقی ظرف چهار سال آینده تامین خواهد شد.
وی افزود: باید زمانبندی و برنامه درستی برای پرداخت حدود پنج هزار و 500 میلیارد تومان اعتبار هیات دولت و مصوبه مجلس شورای اسلامی، تعریف شود و پیشنهاد می شود که در پرداخت این بودجه منطقه ای عمل شود نه پروژه ای محور، تا مناطق روستایی و عشایری آباد شوند.
سعیدی کیا اضافه کرد: پس از تجربه سه ساله بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی و مطالعات بنیاد علوی در مناطق روستایی وعشایری، مناطق جدید نیازمند حمایت ازجمله مناطقی در استان کهکیلویه و بویر احمد و منطقه چالداران از استان آذربایجان غربی شناسایی و انتخاب شدند و فعالیت در این روستاها به زودی آغاز می شود.
وی با اشاره به حمایت دولتمردان دولت تدبیر و امید و حضور موثر مردم برای تشکیل نشست های بنیاد مستضعفان گفت: حضور مردم با سیاست، امنیت و اقتصاد همراه است لذا اگر مردم همیشه در صحنه باشند همه چیز به خوبی پیش خواهد رفت.
رئیس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی گفت: تجربه ثابت کرده که از توانمندی نیروی انسانی در روستاها تا به حال بهره کافی گرفته نشده است لذا مسئولان، دولت، نهادها و تمامی افراد جامعه باید بستر امن و مناسبی برای حضور و فعالیت اقتصادی مردم فراهم کنند.
استان کرمان که از سوی دولت تدبیر و امید به عنوان یکی از سه استان پایلوت اقتصاد مقاومتی قرار گرفت ، تیم مدیریتی این استان برای تحقق شعار سال و این استان را به هشت منطقه اقتصادی تعریف و هر کدام از مناطق را با انعقاد موافقتنامه ای 2 جانبه میان استانداری کرمان و معین مربوطه برای یک دوره 10 ساله واگذار کرد.
براساس این قراردادها معین های اقتصادی که اغلب شرکت های قدری چون مس ایران ، میدکو ، بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی، هواپیمایی ماهان می باشند موظف شده اند که برای انجام مسئولیت اجتماعی این شرکتها اقدام به ایجاد کارهای زیربنایی و عام المنفعه در منطقه تحت فعالیت خود کنند.
خبرنگار: حامد سالاری ** انتشار دهنده: بهنام احمدی *
7420/3029/ 5054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.