به گزارش روز یکشنبه روابط عمومی استانداری کرمان، علی ربیعی در چهارمین همایش ملی روز روستا و عشایر با رویکرد نخبگان روستایی، ظرفیت پنهان توسعه پایدار روستایی در محل سالن اجلاس سران و با حضور معاون اول رئیس جمهور افزود: مسائلی نظیر اشتغال، آب و محیط زیست ارتباط مستقیمی با زندگی روستائیان و عشایر دارد.
وی تصریح کرد: روستاها همواره کانون تولید بوده اند اما این سئوال مطرح می شود که چرا با وجود سیاست گذاری ها و برنامه ها، از دهه 40 تاکنون همواره مشکلات در ابعاد اقتصادی و اجتماعی روستایی وجود دارد؟
وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: در چهار دهه اخیر نوع سیاست گذاری در زمینه روستایی جنبه عاطفی پیدا کرده و در این زمینه با چالش هایی نیز روبرو بوده ایم که هر وزیری باید از دیدگاه خود به بررسی آن ها بپردازد.
ربیعی گفت: دفترچه درمانی روستائیان به یکباره به چهار برابر افزایش یافت، وضعیت ict روستایی و بهره‌مندی از برق، گاز و جاده در حال بهبود است اما باید در نظر گرفت که چه اتفاقی رخ داده که با وجود این بهبود زیرساخت‌ها زندگی روستایی به شکل مورد نظر بهبود نیافته است.
وی با بیان اینکه توسعه اقتصاد روستایی را نباید به منابع آب و خاک متصل کرد افزود: آوردن فشار بیش از حد به منابع آب و خاک به منظور توسعه روستایی، اشتباه بود و اکنون نباید صرفا روستاها را متصل به منابع آب و خاک آنها دانست.
وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی یادآورشد: توسعه نیافتن صنایع کوچک روستایی و فشار اشتغال بر بخش کشاورزی، مشکلی است که در استراتژی ‌های اشتغال روستایی وجود دارد و به تنوع اشتغال در روستاها توجهی نشده است.
ربیعی با تاکید بر اینکه برنامه های روستایی باید با توجه به ویژگی های هر روستا تدوین شود اظهارکرد: نمی توان برنامه ای جامع برای همه روستاهای کشور نوشت زیرا هر منطقه مزیت خاص خود را دارد که باید در نظر گرفته شود.
وی همچنین به تعاونی های روستایی اشاره کرد و گفت: هم اکنون طرح هزار روستا، هزار تعاونی متکی بر مهارت را دنبال می کنیم و باید بازارهای ما با بازارهای بین المللی مرتبط شوند.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ضمن قدردانی از همت، تلاش و مجاهدت اقتصادی استاندار کرمان در حوزه تقویت اقتصاد روستایی خاطرنشان کرد: تغییر در روستا فقط در مباحث آب و خاک نیست و باید صنایع تولیدی و خدماتی رشد یابند که این امر در استان کرمان به همت استاندار در حال تحقق است.
ربیعی همچنین به بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر اشاره کرد و گفت: هم اکنون ١.٥ میلیون روستایی تحت پوشش بیمه روستایی و عشایر قرار دارند که می توانند از مزایای بازنشستگی بهره مند شوند.
وی یادآورشد: دفاتر آسیب شناسی فنی و حرفه ای باید در روستاها گسترش یابد تا به مزیت ها و کمبودهای مهارتی در روستا پی برد.
وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: با وجود اینکه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی خاستگاه بسیاری از انقلابیون روستاها بوده و نگاه عاطفی به روستاها داشته ‌اند اما به دلیل سیاستگذاری های اشتباهی که انجام شده روستاهای کشور توسعه مناسبی نداشته‌ اند.
چهارمین همایش ملی روز روستا و عشایر با رویکرد نخبگان روستایی، ظرفیت پنهان توسعه پایدار روستایی در محل سالن اجلاس سران و با حضور معاون اول رئیس جمهور برگزار شد.
خبرنگار و انتشار دهنده: نجمه حسنی*
3029
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.