به گزارش ایرنا، آیت الله سید احمد خاتمی، روز یکشنبه در بیست و هشتمین گردهمایی مسئولان هیات های مذهبی شمال استان کرمان افزود: باید این سرمایه نفیس را پاسداری کرده و آن را نگه داریم.
وی به چهار رکن اساسی هیات های مذهبی اشاره و بیان کرد: رکن اول هیات های مذهبی، مردم هستند و تمام کسانی که به هیات ها مربوط هستند، خدمتگزار این مردم هستند.
وی مدیران هیات ها، خطبای مجلس حسینی و مداحان مجالس حسینی را از دیگر ارکان هیات های مذهبی دانست و بیان کرد: اخلاص در ارکان هیات های مذهبی امری بسیار ضروری است و مدیران هیات ها باید خود و هیات را فراموش کرده و فقط به خاطر خداوند گام بردارد.
وی با بیان اینکه رقابت های غیر خدایی با اخلاص منافات دارد، گفت: اگر اخلاص وجود داشته باشد، برخی دعواهایی که در برخی شهرها شاهد آن ها بوده ایم، معنا پیدا نمی کند .
آیت الله خاتمی عنوان کرد: همه دست اندرکاران هیات های مذهبی باید زیور سیدالشهدا (ع) باشند.
وی با تاکید بر اینکه هیات عزاداری، خطیب و مداح باید انقلابی باشند، گفت: اگر هیات با انقلاب بیگانه باشد، سکولار می شود که این هیات در شان حضرت اباعبدالله (ع) نیست.
وی افزود: مداحانی که اشعار آنها معنای انقلابی دارد، مورد توجه رهبر معظم انقلاب اسلامی قرار می گیرند، زیرا این انقلاب بود که مسیر حرکت اباعبدالله (ع) را احیا کرد.
وی با اشاره به لزوم وحدت در هیات های عزاداری، تاکید کرد: برای حفظ وحدت باید از طرح مسائل حزبی و گروهی اختلاف آمیز خودداری کنیم و در این بین طرح سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی، اشکالی ندارد زیرارهنمودهای رهبری فراحزبی و فراجناحی است و باید برای ما وحدت و همدلی مردم یک اصل باشد.
آیت الله خاتمی گفت: مردم باید شرکت در مراسم عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) را سعادت و افتخار برای خود بدانند زیرا این مجلس، یک مجلس معمولی نیست و دارای ارزش معنوی زیادی است.
وی افزود: مردم باید توجه داشته باشند که مجلس را با دقت انتخاب کنند و مجالس به حق، حسینی را انتخاب کرده و در مجلسی که سبقه ضد انقلابی دارد، شرکت نکنند.
وی خاطرنشان کرد: مردم باید سخنرانانی را انتخاب کنند که بر اساس سواد و مطالعه سخنرانی می کند.
وی با بیان اینکه مدیران هیات ها باید برنامه ریزی فرهنگی داشته باشند، گفت: وقتی که مردم به هیات های مذهبی اختصاص می دهند، حق الناس است و باید این جلسات رشد آور باشد.
نماینده مردم کرمان در مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: مدیران و روسای هیات های مذهبی باید مردم را احترام کنند.
وی گفت: حتی کسانی که ظاهر مذهبی ندارند نیز باید مورد احترام قرار گیرند زیرا چه بسا یک مجلس عزاداری نیز وی را دگرگون کند.
وی با بیان بر اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی تاکید دارند که هیات ها نباید سکولار باشند، گفت: افراد ضد انقلاب را نباید در آئین های عزاداری امام حسین (ع) دعوت کرد.
وی افزود: روسای هیات های عزاداری باید توجه داشتند که مجلس حسینی شور دارد و باید همراه با رشد شعور باشد که این امر با دعوت از خطبا حاصل می شود.
آیت الله خاتمی اظهار کرد: روحانیون باید مطالعه کرده و سنجیده سخن گویند و اینگونه نباشد که مطالب سست و غیر قابل اثبات مطرح شود.
وی بیان کرد: مردم ما مردم مشتاقی هستند و اگر منبری محتوا داشته باشد از آن استقبال می کنند.
خاتمی از سیاست به عنوان بیان آرمان های سالار شهیدان یاد کرد و گفت: مبانی نهضت عاشورا و اسلام که به ملت ها و امت ها جان می بخشد باید در منبرهای آئین های عزاداری باشد.
وی با اشاره به اینکه در منبرهای عزاداری امام حسین (ع) باید روایت، آیات قرآن، مسائل سیاسی و ..... به دور از افراط و تفریط مطرح شوند، بیان کرد: خطبای آئین های عزاداری باید کوتاه سخن گویند زیرا این موضوع جاذبه آور است.
عضور خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها تاکید کردند که مداحان در ابتدای مداحی خود یک غزل اخلاقی بخوانند و در این رابطه ذکر مصیبت ها نیز باید به مانند اشعار ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی باشد.
وی با اشاره به اینکه مستند خواندن موارد از موضوعاتی است که باید مورد توجه مداحان قرار گیرد ،اظهار داشت :مداحان باید در انتخاب سبک مداحی دقت کرده و سبک های بومی را انتخاب کنند و نباید در این موارد از سبک های بیگانگان استفاده شود.
در استان کرمان 2760هیات مذهبی در قالب 21شورای هیات های مذهبی با بهره گیری از 39 هزار و 120مداح فعال هستند.
خبرنگار: سمیه حسن شاهی **انتشار : بهنام احمدی *
7440/ 5054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.